Yli 70 % suomalaisista kokee, ettei ilmastonmuutoksesta tiedetä tarpeeksi ­– Neste lahjoittaa ilmastonmuutospelejä koululaisille ympäri maailman

Nesteen teettämä tutkimus kertoo karua kieltä ilmastonmuutostietoisuudesta: jopa 72 prosenttia suomalaisista ajattelee, ettei ilmastonmuutoksesta tiedetä tarpeeksi. Vain 30 % uskoo ilmastonmuutoksen vaikuttavan merkittävästi omaan elämään. Nesteen mielestä koulutus on avain tietoisuuden parantamiseen, ja sen vuoksi yhtiö lahjoittaa kehittämänsä EduCycle-ilmastonmuutospelin kymmenille kouluille ympäri maailmaa. Neste käynnisti toukokuussa 2017 kouluille suunnatun, kansainvälisen EcuCycle Exchange -ympäristövaihdon.

Neste teetti ympäristövaihdon tausta-aineistoksi tutkimuksen asenteista ilmastonmuutosta kohtaan Suomessa ja viidessä muussa maassa*.

Tutkimuksen mukaan jopa 72 % suomalaisista on sitä mieltä, että ilmastonmuutoksesta ei olla riittävän tietoisia. Vain 18 prosenttia ajattelee, että ilmastonmuutoksesta tiedetään melko tai erittäin paljon. Tutkituista maista samoilla linjoilla on Ruotsi, jossa 73 % ajattelee, että ilmastonmuutoksesta tiedetään liian vähän. Singaporessa ja Hollannissa koetaan, että tietoisuus ilmastonmuutoksesta on hieman tätä paremmalla tasolla, Virossa taas tätä huonommalla tasolla.

Hämmästyttävää on myös se, että vain 32 % suomalaisista vastaajista uskoo, että ilmastonmuutos vaikuttaa heidän elämäänsä merkittävästi. Singaporessa vastaava luku on jopa 64 %. Tästäkin huolimatta ilmastonmuutoksesta ollaan melko huolestuneita: 46 % suomalaisvastaajista sanoo olevansa siitä erittäin tai melko huolissaan, 49 % taas vain hieman tai ei ollenkaan huolissaan.

Suomalaiset suhtautuvat ajatukseen ilmastonmuutoksen päihittämisestä melko pessimistisesti. Jopa 47 % uskoo, että ilmastonmuutoksen päihittäminen on epätodennäköistä, kun vain 29 % uskoo sen olevan todennäköistä. Merkittävä määrä vastaajista, 25 %, ei osaa vastata kysymykseen lainkaan. Tutkituista ylivoimaisesti optimistisimpia ovat hollantilaiset, joista jopa 77 % uskoo, että ilmastonmuutos voidaan todennäköisesti päihittää.

Vaikka Yhdysvalloista löytyy paljon ilmastonmuutoksen kyseenalaistajia, tutkimuksen mukaan jopa 51 % on melko tai erittäin huolestunut ilmastonmuutoksesta. Yhdysvaltalaisvastaajat uskovat kuitenkin, että omilla valinnoilla on merkitystä, sillä 47 % uskoo, että ilmastonmuutos on todennäköisesti päihitettävissä.

”Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vaikka ilmastonmuutoksesta ollaan huolissaan, siitä ei tiedetä tarpeeksi eikä sen uskota vaikuttavan omaan elämään. Se on siis jotain etäistä ja vaikeasti käsitettävää. Juuri tästä syystä olemme erityisen ylpeitä kehittämästämme EduCycle-pelistä, joka tekee ilmastonmuutoksen nuorille kouriintuntuvaksi”, Nesteen viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja Osmo Kammonen sanoo.

Voit vertailla tutkimuksen tuloksia lähemmin tiedotteen viimeiseltä sivulta.

EduCycle-peli konkretisoi ilmastonmuutoksen

Nesteen EduCycle Exchange -ympäristövaihtoon saivat hakea mukaan koulut ympäri Suomea. Hakijoista valittiin mukaan kymmenen koululuokkaa Suomesta, ja heille on valittu kymmenen vastinparia ulkomailta. Jokaiselle luokalle lahjoitetaan Nesteen kehittämä EduCycle-ilmastonmuutospeli.

Vaihdon tarkoitus on lisätä nuorten tietoisuutta ilmastonmuutoksesta ja saada koulujen oppilaat vaihtamaan ajatuksia siihen liittyvistä ilmiöistä. Aiheen konkretisoinnissa auttavat erilaiset tehtävät ja huhtikuussa 2017 lanseerattu EduCycle-ilmastonmuutospeli, joka hyödyntää lisättyä todellisuutta ja digitaalisista peleistä tuttua logiikkaa. Pelissä tehdyt valinnat vaikuttavat pelin lopputulokseen ja havainnollistavat, mitä on tehtävä, jotta hiilidioksidipäästöt saadaan kuriin ja Pariisin ilmastosopimuksen vaatimalle tasolle.

Oppilaani tietävät hyvin, että ilmastonmuutos on otettava vakavasti. On hienoa päästä mukaan EduCycle Exchange -vaihtoon, jotta ilmastoasiat pysyvät esillä säännöllisesti ja pääsemme tekemään jotain konkreettista ilmastonmuutoksen torjumiseksi. EduCycle-peli on juuri sellainen konkreettinen työkalu, jota opetuksessa tarvitsemme”, kertoo Laura Tykkyläinen, vaihtoon osallistuvan italialaisen Varese Eurooppakoulun opettaja.[LK1]  Tykkyläinen opetti aikaisemmin Espoo International Schoolissa, joka pääsi tutustumaan EduCycle-peliin jo ennakkoon.

EduCycle Exchange -ympäristövaihtoon on valittu Suomesta Hyvinkään Pohjoispuiston koulu, Helsingin Töölön Yhteiskoulu, Nokian koulu, Tampereen Koiviston koulu, Jyväskylän Kilpisen koulu, Kotkan Kyminkartanon koulu, Alavuksen koulu, Imatran Vuoksenniskan koulu, Espoon Karakallion koulu ja Espoo International School. Heidän vastinpareikseen on valittu koulut Malediiveilta, Yhdysvalloista, Ruotsista, Norjasta, Italiasta, Ranskasta, Etelä-Afrikasta, Kiinasta, Uudesta-Seelannista ja Yhdistyneistä arabiemiirikunnista. Nesteen toimipisteet eri puolilla maailmaa ovat lisäksi lahjoittaneet EduCycle-pelejä 12 muulle lähistönsä koululle.

Samaan aikaan, kun nuoret oppivat ilmastonmuutoksesta yhdessä ulkomaalaisten ikätovereidensa kanssa, kuka tahansa siitä kiinnostunut voi seurata vaihtoa ja hakea tietoa ilmastonmuutoksesta Nesteen EduCycle Exchange -sivustolta. Myös muut koulut ja luokat voivat hyödyntää sivuston materiaaleja ilmastonmuutosta käsittelevän opetuksen tukena.

*Tulokset perustuvat Nesteen teettämään tutkimukseen, jonka toteutti Syno International. Tutkimus suoritettiin 25.–28. elokuuta 2017 ja siihen vastasi 1 006 18–80-vuotiasta miestä ja naista ympäri Suomea. Sama tutkimus toteutettiin myös Yhdysvalloissa, Singaporessa, Alankomaissa, Ruotsissa ja Virossa.

Neste Oyj

Kaisa Lipponen
Viestintäjohtaja

Lisätietoja: Osmo Kammonen, Viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja, Neste, puh. 010 458 4885, osmo.kammonen(at)neste.com