Yli neljäsosa autoilijoista pesee autonsa kotipihalla, vaikkei saisi

Nesteen toteuttamasta kyselystä selviää, että 27 % autoilijoista pesee autonsa yhä kotona tai mökillä huoltoaseman tai autopesulan sijaan. Ympäristönsuojelumääräysten mukaan sitä ei saisi tehdä säännöllisesti edes vedellä ja saippualla eikä koskaan liuotinpesuaineilla.

Toistuva tai ammattimainen autonpesu, esimerkiksi kerran viikossa, on sallittu pihalla ainoastaan tähän tarkoitukseen rakennetulla pesupaikalla, josta jätevedet johdetaan hiekan- ja öljynerotuskaivon kautta jätevesiviemäriin. Pinttyneiden tahrojen poistoon ja vanteiden pesuun vaadittavien liuotinpesuaineiden käyttö ilman öljynerotuskaivoa on kokonaan kielletty. Käytännössä öljynerotuskaivoa ei ole kotipihallaan juuri kellään.

Omatoimisessa autonpesussa on ympäristöseikkojen lisäksi toinenkin haittapuoli.

”Kotipihalla pestessä vesimäärä on yleensä vähäinen, jolloin auton maalipinta saattaa naarmuuntua enemmän kuin pesupaikkojen koneiden käsittelyssä”, sanoo joensuulainen Neste Niinivaaran kauppias Hannu Hämäläinen.

Nesteen tutkimus kertoo, että yleisin autonpesupaikka on huoltoasema (54 %) – pääasiassa siksi, että se on reitin varrella ja asemilla saa parhaan pesutuloksen. Vain pieni osa pesee autonsa autopesulassa tai tee-se-itse-hallissa.

Hyvin huollettu auto säilyttää arvonsa

Auto pestään yleisimmin kerran kuukaudessa (41 %), mutta lähes viidesosa (17 %) pesee autonsa vain kerran kolmessa kuukaudessa tai harvemmin. Hämäläisen mukaan autoa pitäisi pestä normaalisti vähintään kerran kuukaudessa ja katuja suolattaessa selvästi useammin.

”Tiesuola aiheuttaa auton pintaan korroosiota ja pitkällä aikavälillä ruostetta. Tiesuola ei myöskään lähde tavallisella pesuaineella”, Hämäläinen kertoo.

Joensuun Nesteellä pestään noin 8 000 autoa vuosittain: eniten pestään kurakeleillä syksyn vaihtuessa talveen ja talven kevääseen, vähiten kovilla pakkasilla ja sadesäällä. Hämäläisen kokemuksen mukaan kuluttajat voisivat pestä autojaan nykyistä useammin: Kun autoa pesee säännöllisesti, lika ei pinty auton pintaan ja maalipinta pysyy hyvänä.

”Varsinkin talvella ja leudolla pakkasella pelätään aivan turhaan, että pesu aiheuttaa lukkojen ja tiivisteiden jäätymistä. Esimerkiksi ennakoivalla tiivisteiden käsittelyllä voi ehkäistä niiden jäätymistä. Mitä paremmin autoa pesee ja huoltaa, sitä paremmin se säilyttää arvonsa”, Hämäläinen sanoo.

Autoja pestään Pohjois-Suomessa ja Oulun läänissä harvemmin kuin muualla Suomessa, ahkerimmin sen sijaan Länsi-Suomessa. Tunnollisimpia autonpesijöitä ovat nuoret, 18–24-vuotiaat, joista jokainen kyselyyn vastannut pesee autonsa kerran kahdessa viikossa tai useammin.

*Nesteen toteuttamaan kyselyyn vastasi 348 Nesteen autoilijapaneelin jäsentä (otos 1 972, vastausprosentti 18 %) 19–24.10.2016 välisenä aikana.

Nesteen asemahaun avulla löydät pika- ja autopesut läheltäsi

Ari Engman, Neste

ari.engman@neste.com

Neste lyhyesti