Yli puolet suomalaisista ei tiedä, mitä dipit sisältävät – Meiralta kauppoihin kolme terveellisempää dippijauheseosta

Hiivauutetta, arominvahventeita ja tärkkelystä. Suurin osa suomalaisista ei tiedä, mitä dipit sisältävät. Nyt Meira tuo markkinoille dippijauheita, joiden aidot ainesosat jokainen meistä tunnistaa jo mausta. Kysyntää luonnollisemmille dippivaihtehdoille on. Meiran tutkimusten mukaan kuluttajat söisivät enemmän dippejä, mikäli ne olisivat terveellisempiä ja luonnollisempia.

Suomalaiset ovat dippijauheiden suuria ystäviä. Ulkomailla kauppojen hyllyiltä harvemmin löytyy valmiita dippijauheita, mutta meillä ne kuuluvat jokaisen marketin vakiovarustukseen.Mausteiden markkinajohtaja Meiran maaliskuun lopulla teettämän suuren dippitutkimuksen mukaan aktiivisin dippikäyttäjien ryhmä Suomessa ovat 25–34-vuotiaat, joista jopa 84 prosenttia käyttää dippijauheita vähintään satunnaisesti. Nuorten lisäksi dipeistä nauttivat säännöllisesti lapsiperheet.

Herkkudipin ainesosat tunnistaa jokainen

Tutkimus osoitti kuitenkin myös sen, että suurin osa suomalaisista (56 %) ei tiedä, mitä dipit sisältävät. Lisäksi jopa viidennekselle suomalaisista valmiit dippijauheet eivät ole vaihtoehto, sillä ne eivät istu terveelliseen ruokavalioon. 21 prosenttia ihmisistä valmistaakin itse omat dippijauheensa.

Tähän kysyntää Meira haluaa nyt vastata laajentaen valikoimaansa snacks-hyllyyn. Meira tuo markkinoille kolme erilaista Herkkudippiä, joista jokainen sisältää vain aitoja yrttejä ja mausteita. Lisäksi Herkkudipeissä on tavallista vähemmän suolaa ja sokeria. Niitä käytetään vain ripaus tasapainottamaan muita makuja.

”Mausteiden asiantuntijana tämä uusi aluevaltaus on Meiralle itse asiassa täysin luonnollinen askel. Tutkiessamme markkinaa ja kuluttajien odotuksia selvisi, että suomalaiset pitävät paljon valmiista dippijauheista, mutta toistaiseksi ne mielletään epäterveelliseksi herkuksi. Me tahdomme tarjota dippien ystäville aitoja ja terveellisimpiä vaihtoehtoja mausta tinkimättä”, kertoo Meiran markkinointipäällikkö Heidi Päiväniemi.

Sisällöllä on väliä

Tutkimuksen mukaan lähes 70 prosenttia suomalaisista käyttää dippejä niin arjessaan kuin juhlassa. Vuosien saatossa dippien käyttö on monipuolistunut, minkä takia myös dippien sisällöllä on väliä.

Ennen kaikkea dippi tunnetaan sipsien tai vihannesten kaverina, ja jauhe sekoitetaan mieluiten perinteisesti kermaviiliin. Meiran tutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia suomalaisista käyttää dippijauheita kuitenkin myös ruoanlaitossa ja lähes yhtä suuri osa on kiinnostunut löytämään uusia tapoja käyttää dippijauhetta.

Meiran Herkkudipit eivät sisällä mitään ylimääräistä. Toisin kuin perinteisistä dippijauheista, niistä ei löydy tärkkelystä, arominvahventeita tai hiivauutetta. Ne ovat myös vegaanisia ja gluteenittomia. Luonnollisen sisältönsä vuoksi Herkkudipit sopivat myös arkiseen ruoanlaittoon, sillä jauheita voi käyttää esimerkiksi mausteöljyyn tai tavallisten mausteiden tapaan tuomaan ruokaan makua.

”Olemme huomanneet, että suomalaiset kiinnittävät yhä enemmän huomiota ruoan puhtauteen. Lisäaineettomuus ja vähäsuolaisuus ovat nousseet tärkeiksi tekijöiksi myös mausteiden ja dippien kohdalla. Herkkudippien maut on kehitetty luonnollisesti ilman mahdotonta määrää apuaineita”, Meiran maustamistuotteiden tuoteryhmäpäällikkö Juha Wathén kertoo.

*Tutkimus toteutettiin Bilendi Finlandin verkkopaneelissa maaliskuussa 2021. Kyselyyn vastasi 1000 täysi-ikäistä (18-75-vuotiasta) suomalaista.

Tutustu dippikyselyn tuloksiin erillisessä liitteessä. Yhteystiedot:

Heidi Päiväniemi, Markkinointipäällikkö

+358 40 7437850, heidi.paivaniemi@meira.fi

Juha Wathen, Tuoteryhmäpäällikkö

+358 40 544 7791, juha.wathen@meira.fi

Helsingin kantakaupungissa tietää saapuneensa Vallillaan, kun ilmassa tuoksuu täyteläinen kahvin aromi. Tuoksu tulee Meiran kahvi- ja maustetehtaalta, jossa paahdetaan jo kolmannes suomalaisten juomasta kahvista; Kulta Katriinaa, Segafredoa ja Saludoa. Täällä päätyvät pakkauksiinsa myös rakastetut Meiran ketsupit, sinapit, maustamis- ja leivontatuotteet, suolat sekä pähkinät. Vuonna 2019 liikevaihtomme oli 84,3 milj. euroa, ja työllistimme 184 henkeä. Meira on osa italialaista Massimo Zanetti Beverage -konsernia, joka on yksi Euroopan suurimmista kahvialan yrityksistä. Päämäärämme on luoda asiakkaillemme, työntekijöillemme ja kumppaneillemme reilusti parempia hetkiä. Sitä olemme tehneet suurella sydämellä ja sinnikkyydellä jo vuodesta 1914.