Yli puoli miljoonaa suomalaista haluaa päästä eroon tupakasta – suuri osa ei osaa hakea apua lääkäriltä

Huomenna 31. toukokuuta vietetään Maailman tupakatonta päivää. Suomessa on yli 875 000 tupakoivaa aikuista, joista yli 507 000 haluaa päästä eroon tupakasta*. Monesti tupakanpolton lopettaminen yksin koetaan vaikeaksi, ja monet eivät jaksa hakea apua tai tukea lopettamiseen.

MeeDocin lääkärin kanssa voi asioida huomenna maksuttomasti**, jos on tähtäämässä tupakoinnin lopettamiseen ja siten oman terveytensä kohentamiseen. Lääkärit ovat tukemassa potilaita lopettamaan tupakanpolton lopullisesti muun muassa antamalla tietoa erilaisista tavoista päästä irti tupakasta: lääkityksestä vaihtoehtoisiin terapiamuotoihin.

”Tutkimusten mukaan suurin osa tupakoitsijoista haluaisi lopettaa polttamisen, mutta 80 % sitä yrittävistä epäonnistuu. Lääkärin apu voi olla monille ensisijaisen tärkeää, koska lääkäri voi muun muassa antaa oikeaa ja luotettavaa tietoa tupakoinnin lopettamiseen liittyvistä asioista sekä tarjota yksilöllistä hoitoa”, kertoo MeeDocin lääketieteellinen johtaja Wille Komulainen.

”MeeDoc haluaa tarjota Maailman tupakattoman päivän kunniaksi kaikille tupakoinnin lopettamista suunnitteleville maksutonta lääkärin konsultaatiota MeeDocin sovelluksen kautta. Lääkärimme ovat saatavilla koko päivän ajan. He tekevät muun muassa yksilöllisiä tupakanpolton lopettajille räätälöityjä hoito- ja ruokavaliosuunnitelmia”, Komulainen jatkaa.

”Tupakoinnin vähentäminen on kansanterveydellinen tavoite monissa valtiossa. Siksi MeeDoc tarjoaa tätä maksutonta tukea tupakoinnin lopettamiseen Maailman tupakattomana päivänä kaikissa toimintamaissaan läpi Euroopan”, Komulainen kertoo.

MeeDoc on Suomessa kehitetty palvelu, jossa potilas saa etäyhteyden lääkäriin käyttämällä MeeDoc-sovellusta joko älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Asiointi on turvallista ja tapahtuu viestien tai videon avulla. Lääkäriaikaa ei tarvitse varata etukäteen, ja lääkärin kanssa voi asioida niin pitkään kuin tarpeellista. Jos potilaalle määrätään resepti, MeeDocin lääkäri voi määrätä sen lähimpään apteekkiin missä tahansa EU-alueella.

* Lähde: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/tupakka/tupakointi-suomessa/aikuisvaeston-tupakointi
** MeeDoc tarjoaa Maailman tupakattomana päivänä 31.5.2016 kaikille tupakasta eroon haluaville ilmaista lääkärin konsultaatiota koodilla ”SAVUTON”.

Lisätietoa:
Minna Niemelä
MeeDoc Business Developer
minna.niemela@meedoc.com

meedoc.fi
MeeDoc-sovelluksen voi ladata AppStoresta ja Google Playstä.

MeeDoc
MeeDoc on suomalainen telelääketieteen alan startup-yritys, jonka viestintäratkaisu pystyy vähentämään perusterveydenhuollon kustannuksia jopa 50 %. Yritys perustettiin lääkäreiden, palvelusuunnittelijoiden ja ohjelmistokehittäjien toimesta vuonna 2012. MeeDocin toimipisteet ovat Helsingissä, Berliinissä ja New Yorkissa. MeeDoc tarjoaa potilaille terveydenhuollon konsultaatiota ja reseptejä CE-sertifioidun ja FDA-yhteensopivien säännösten mukaisen verkkoalustansa kautta. Palvelu on saatavilla iOS- ja Android-alustoilla sekä selaimella.

Maailman tupakaton päivä
Maailman tupakaton päivä on Maailman terveysjärjestön (WHO) aloite, joka järjestetään vuosittain 31. toukokuuta. Lisätietoa: http://who.int/campaigns/no-tobacco-day/2016/en/.

Lainaukset

”Tutkimusten mukaan suurin osa tupakoitsijoista haluaisi lopettaa polttamisen, mutta 80 % sitä yrittävistä epäonnistuu. Lääkärin apu voi olla monille ensisijaisen tärkeää, koska lääkäri voi muun muassa antaa oikeaa ja luotettavaa tietoa tupakoinnin lopettamiseen liittyvistä asioista sekä tarjota yksilöllistä hoitoa.
MeeDocin lääketieteellinen johtaja Wille Komulainen