Zalando kunnioittaa suomalaisen LGBTQI + -yhteisön tienraivaajia uudessa “Pukukoodi: Vapaus" -kampanjassaan

• Zalando käynnistää "Pukukoodi: Vapaus" -kampanjan, jolla kunnioitetaan suomalaisia ​​LGBTQ + -pioneereja Axu Sahaa, Tiina Lindforsia, Juha Laurikaista ja Lars Svartsrömiä.
  • Tänä vuonna Zalando ja Helsinki Pride juhlivat lukuisia LGBTQI + -yhteisön virstanpylväitä asettamalla valokeilaan muutokset mahdollistaneet kotimaiset tienraivaajat.
  •  Zalando ja Helsinki Pride vahvistavat kumppanuuttaan; Zalando on jo toista kertaa tapahtuman pääsponsori.

KATSO VIDEO / KUVAT

BERLIINI, 28. KESÄKUU 2021 // Tänään Zalando, Euroopan johtava muodin ja lifestyle-tuotteiden verkkokauppa, käynnistää "Pukukoodi: Vapaus" -kampanjan, jolla kunnioitetaan kaikkia suomalaisia LGBTQI+ -pioneereja yhteisön neljän tienraivaajan tarinan kautta. Kampanjassa ääneen ja esille pääsevät Axu Saha, Tiina Lindfors, Juha Laurikainen ja Lars Svartström. Kampanjan tarkoituksena on kiinnittää huomiota Suomen LGBTQI+ -yhteisön vanhempiin tienraivaajiin, jotka ovat avanneet tietä itsensä ilmaisun oikeuksille Suomessa. Vuonna 2020 Zalando oli ensimmäistä kertaa Helsinki Priden pääkumppani, ja tänä vuonna molemmat osapuolet ovat sopineet jatkavansa kumppanuutta.

Tämän vuoden Helsinki Pride merkitsee monia virstanpylväitä Suomessa. Vuonna 2021 on kulunut 50 vuotta siitä, kun homoseksuaalisuus poistettiin Suomen rikoslaista ja 40 vuotta siitä, kun homoseksuaalisuutta ei enää luokiteltu taudiksi maassa. Lisäksi on kulunut 30 vuotta LGBTQI+ -edustajaryhmän Setan ja Helsinki Pride -yhteisön perustamisesta ja 10 vuotta siitä, kun transvestismi ja seksuaalinen fetisismi poistettiin luokiteltujen sairauksien luettelosta.

Tämän ylellisen juhlavuoden kunniaksi Zalando, Helsinki Priden pääkumppani, on antanut joukolle LGTBQI+ -pioneereja mahdollisuuden pukeutua asuihin, joista he haaveilivat, kun he eivät vielä pystyneet pukeutumaan identiteettiään parhaiten ilmaiseviin vaatteisiin. Tuomalla upeat tyylit ja tarinat ”Dresscode Freedom” -kampanjan eturintamaan, Zalando haluaa kunnioittaa uraauurtavia tekijöitä, jotka raivasivat polun suvaitsevaisempaa, osallistavampaa ja tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa kohti.

Kampanja osoittaa myös Zalandon tavoitteen osallistua monipuolisempaan ja osallistavampaan tulevaisuuteen kaikille. Alusta julkaisi äskettäin uuden monimuotoisuutta ja osallistavuutta koskevan do.BETTER -strategiansa, joka määrittelee 12 monimuotoisuutta ja osallistavuutta koskevaa sitoumusta, joiden avulla Zalando pyrkii olemaan olemaan "designin kautta osallistava" niin tekijöilleen, johtajilleen, asiakkailleen kuin kumppaneilleenkin. Visio on olla lähtökohta muodille, joka toivottaa kaikki tervetulleiksi.

"Minun on täytynyt asua kaapissa pukeutumisen suhteen. Tiesin jo lapsena, että halusin käyttää vain poikien vaatteita ja minulla oli hyvä olla niissä”, Axu Saha kertoo. ”Minut kuitenkin pakotettiin käyttämään juhlissa mekkoa, mikä oli traumaattinen kokemus. Kauan sen jälkeen vihasin juhlia, kunnes aikuisena tajusin voivani ostaa itselleni juuri sellaisen juhla-asun kuin halusin, ja ostin ensimmäisen kauluspaitani. Minulle se on vapaus pukeutua kaikkiin tilanteisiin juuri niin kuin haluan."

”Nämä arvot ja oikeiden ihmisten tarinat ovat meille tärkeitä ja antavat meille mahdollisuuden olla yhteydessä kaikenlaisiin asiakkaisiimme. Vapaudella valita asusi ja pukeutumistapasi on tärkeä rooli identiteettimme suhteen. Me Zalandolla haluamme jokaisella olevan vapaus ilmaista itseään pukeutumalla haluamallaan tavalla”, sanoo Natalie Wills, Zalandon Director of Social Media & Consumer PR. "Tämä kampanja juhlistaa ihmisiä, jotka joutuivat piilottamaan todellisen itsensä ja noudattamaan ajan vallitsevia pukukoodeja ja normeja", hän jatkaa. "Haluamme kiinnittää huomiota tienraivaajiin, jotka rakensivat polkua sukupuolten ja seksuaalivähemmistöjen oikeuksille. On aika käyttää näitä unelma-asuja ja näyttää ne ylpeänä ja rohkeasti maailmalle. Tämä kampanja on kunnianosoitus ja kiitos heille.”

”Tämä vuosi antaa meille syytä juhlia monta kertaa. Ilman näiden tienraivaajien ja edelläkävijöiden aktiivista työtä, emme juhlisi monia heidän meille saamiaan oikeuksia. Kaikki aktivismi ja ihmisoikeuskampanjat ovat tehneet osansa ja vaikuttaneet laillisiin oikeuksiimme, joita meillä on nyt. Tie ei ole ollut helppo”, sanoo Helsinki Priden toimitusjohtaja Aaro Horsma kiitollisena.

Zalando on Helsinki Priden pääkumppani. ”Dresscode Freedom” -kampanjan avulla Zalando korostaa edellisestä Pride-ohjelmasta tuttuja kasvoja. Sekä viime vuoden ”The Liberation Closet” -ylpeyskampanja että ”Dresscode Freedom” -kampanja tehtiin yhteistyössä luovan toimiston SEK:n kanssa.

LEHDISTÖKONTAKTI

Melika Sasani, Senior PR Manager Nordics

+49 151 20078703

melika.sasani@zalando.de

TIETOA ZALANDOSTA: Zalando (https://corporate.zalando.com) on Euroopan johtava muodin ja lifestyle-tuotteiden verkkokauppa ja verkkokauppa-alusta. Berliinissä vuonna 2008 perustettu Zalando tarjoaa muotia päästä varpaisiin noin 42 miljoonalle aktiiviselle asiakkaalle 20 markkina-alueella. Valikoimiimme kuuluu vaatteita, kenkiä, asusteita ja kosmetiikkaa. Merkkivalikoimaamme lukeutuvat sekä kansainvälisesti tunnetut nimet että paikalliset brändit. Zalandon verkkokauppa on kohtaamispaikka inspiraatiolle, innovaatiolle ja vuorovaikutukselle. Euroopan muodikkaimpana teknologiayhtiönä Zalando pyrkii kehittämään digitaalisia ratkaisuja tarjotakseen kokonaisvaltaisen muotielämyksen asiakkailleen, yhteistyökumppaneilleen sekä kaikille niille, jotka ovat muovaamassa Zalandon tarinaa. Tavoitteenamme on toimia muodin lähtöpisteenä ja kestävänä alustana, jolla on positiivinen nettovaikutus ihmisille ja maapallolle.