Zalando sijoittaa suomalaiseen tekstiilien kierrätysteknologiayritykseen Infinited Fiber Companyyn

• Infinited Fiber Companyn teknologia muuttaa selluloosapohjaiset raaka-aineet uudeksi tekstiilikuiduksi, jota kutsutaan nimellä Infinna™
  • Rahoitus käytetään Suomeen rakennettavan lippulaivatehdashankkeen valmisteluun ja pilottituotannon kasvattamiseen
  • Sijoitus liittyy Zalandon kestävyystavoitteeseen pidentää vähintään 50 miljoonan muotituotteen käyttöikää vuoteen 2023 mennessä.

BERLIINI / ESPOO, SYYSKUU 28, 2021 // ​Zalando, Euroopan johtava  muoti- ja lifestyle-sivusto, sijoittaa suomalaiseen muoti- ja tekstiiliteknologiayritys Infinited Fiber Companyyn. Sijoitus täydentää vastikään H&M Groupin johtamaa rahoituskierrosta, johon myös adidas ja BESTSELLERin sijoitusyhtiö Invest FWD A/S osallistuivat. Infinited Fiber Company käyttää rahoitusta edistääkseen tehdashankkeensa valmisteluja. Infinited Fiber on rakentamassa Suomeen liippulaivatehdasta vastatakseen globaalien muoti- ja tekstiilibrändien suureen kysyntään sen Infinna™ - uusiokuitua kohtaan.

Infinited Fiber Companyn teknologialla selluloosapohjaisista materiaaleista, kuten puuvillapitoisesta tekstiilijätteestä, voidaan tehdä Infinna™a, korkealaatuista kierrätettyä tekstiilikuitua, joka tuntuu ja näyttää luonnolliselta ja pehmeältä kuin puuvilla. Infinna™ on biohajoavaa, se ei sisällä mikromuoveja ja elinkaarensa päässä siitä tehdyt vaatteet voidaan kierrättää uudelleen samassa prosessissa muun tekstiilijätteen kanssa. Yritykset allekirjoittavat myös aiesopimuksen, joka muodostuu Zalandon sitoumuksesta toimittaa Infinited Fiber Companylle raaka-aineita tulevaisuudessa ja käyttää kierrätettyä Infinna™-kuitua Zalandon oman merkin tuotantoon.

“On ilo toivottaa Zalando tervetulleeksi osakkeenomistajiemme joukkoon uutena strategisena sijoittajana. Zalandon sitoutuminen on vahva osoitus muotialan vakaasta uskosta innovaatioomme. Zalandon laaja tarjonta ja kierrätykseen liittyvät aloitteet ovat hyvä pohja yhteistyömme syventämiselle ja lippulaivatehtaamme raaka-aine saatavuuden turvaamiseksi”, sanoo Infinited Fiber Companyn perustajajäsen ja toimitusjohtaja Petri Alava.

Osana kestävyysstrategiaansa Zalando on sitoutunut soveltamaan toiminnassaan kierrätettävyysperiaatteita ja pidentämään vähintään 50 miljoonan muotituotteen elinkaarta mahdollistamalla kiertotalouden mukaisen tuotannon ja edistämällä siihen suuntautuvaa muutosta käyttäytymisessä. Zalandon tavoitteena on olla täysin kiertotalouden periaatteiden mukaisesti toimiva yritys, ja  yhteistyö asiantuntijoiden ja kumppanien kanssa kierrätyspalveluiden ja -ratkaisujen testaamiseksi ja skaalaamiseksi alan järjestelmämuutoksen tukemiseksi ovat tärkeä askel tämän tavoitteen saavuttamiseksi.

“Tällä hetkellä vain yksi prosentti uusista tekstiileistä on tehty kierrätetystä tekstiilijätteestä. Sijoittamalla Infinited Fiber Companyyn, käynnistämme yhteistyön kierrätysteknologia -innovaattorin kanssa kasvattaaksemme näiden tekstiilien osuutta alallamme”, sanoo David Scheider, Zalandon toinen toimitusjohtaja.

Zalando on aloittanut yhteistyön kestävän muodin innovaatioalustan, Fashion for Good kanssa, sekä Berliinissä sijaitsevan startup-yrityksen, circular.fashion kanssa, kehittääkseen redeZIGN for Circularity -kapselikokoelman ja kiihdyttääkseen Ellen MacArthur -yhdistyksen kanssa muodin kierrätystaloutta.  Maailmassa syntyy yli 92 miljoonaa tonnia tekstiilijätettä vuosittain ja suurin osa siitä päätyy kaatopaikoille tai poltettavaksi. Samaan aikaan tekstiilikuidun kysyntä kuitenkin kasvaa. Textile Exchange arvioi globaalin tekstiilikuitumarkkinan kasvavan vuoden 2020 109 miljoonasta tonnista 34 % 146 miljoonaan tonniin vuoteen 2030 mennessä (textileexchange.org). Infinited Fiber Companyn uusiokuituteknologia, joka voi käyttää raaka-aineenaan useita selluloosapitoisia jätevirtoja, tarjoaa ratkaisun sekä jätteen määrän että luonnonvaroihin kohdistuvan kuormituksen vähentämiseksi.

Infinited Fiber Companyn prosessin vaiheet kuvattuna vasemmalta oikealle. Ensin tekstiilijätteestä poistetaan napit ja vetoketju, ja se silputaan mekaanisesti. Raaka-aineesta otetaan talteen uusiokuidun luomisessa hyödynnettävä osa, eli selluloosa (jota on paljon esim. puuvillassa). Kun selluloosa reagoi urean kanssa syntyy selluloosakarbamaattijauhetta. Se liuotetaan hunajamaiseksi nesteeksi, ja uudet kuitu filamentit – Infinna™ – syntyvät, kun selluloosa kristallisoituu nk. märkäkehruuprosessissa.

MEDIAKYSELYT
Zalando: Anne Vibe Hansen, Corporate Communications, anne.vibe.hansen@zalando.dk

Infinited Fiber Company: Laura Vinha, Viestintäjohtaja, laura.vinha@infinitedfiber.com

TIETOA INFINITED FIBER COMPANYSTA Infinited Fiber Company on muoti- ja tekstiiliteknologiayritys, jonka tavoitteena on tehdä tekstiilien kiertotaloudesta totta. Uraauurtava teknologiamme muuttaa selluloosapitoiset materiaalit, kuten käytetyt vaatteet, jätekartongin tai vaikkapa vehnän- tai riisin oljen, laadukkaaksi Infinna™-tekstiilikuiduksi, joka näyttää ja tuntuu pehmeältä ja luonnolliselta kuin puuvilla. Infinna™ on biohajoavaa, se ei sisällä mikromuoveja, ja siitä valmistetut tekstiilit voidaan kierrättää samassa prosessissa yhdessä puuvillapitoisen tekstiilijätteen kanssa. Pääkonttorimme sijaitsee Espoossa. Lisätietoja: https://infinitedfiber.com

TIETOA ZALANDOSTA Zalando (https://corporate.zalando.com) on Euroopan johtava muodin ja lifestyle-tuotteiden verkkokauppa ja verkkokauppa-alusta. Berliinissä vuonna 2008 perustettu Zalando tarjoaa muotia päästä varpaisiin noin 45 miljoonalle aktiiviselle asiakkaalle 23 markkina-alueella. Valikoimiimme kuuluu vaatteita, kenkiä, asusteita ja kosmetiikkaa. Merkkivalikoimaamme lukeutuvat sekä kansainvälisesti tunnetut nimet että paikalliset brändit. Zalandon verkkokauppa on kohtaamispaikka inspiraatiolle, innovaatiolle ja vuorovaikutukselle. Euroopan muodikkaimpana teknologiayhtiönä Zalando pyrkii kehittämään digitaalisia ratkaisuja tarjotakseen kokonaisvaltaisen muotielämyksen asiakkailleen, yhteistyökumppaneilleen sekä kaikille niille, jotka ovat muovaamassa Zalandon tarinaa. Tavoitteenamme on toimia muodin lähtöpisteenä ja kestävänä alustana, jolla on positiivinen nettovaikutus ihmisille ja maapallolle.