Minna Parikka lopettaa yritystoiminnan vuoden 2020 lopussa

Report this content

Minna Parikan 15-vuotinen taiteilijaura on saamassa säihkyvän lopetuksen. Yritys lopettaa liiketoimintansa sellaisena kuin se tunnetaan joulukuussa 2020. Aleksanterinkadun myymälä suljettiin heinäkuussa ja toiminta on jatkunut tämän jälkeen menestyksekkäästi globaalissa verkkokaupassa. Viimeinen päivä ostaa brändin kenkiä verkkokaupasta tulee olemaan 20. joulukuuta.

Tieto lopettamisesta saattaa tulla monelle yllätyksenä, sillä brändillä menee kaikilla mittareilla tarkasteltuna erinomaisesti. Minna Parikan kenkiä on myyty Selfridgesin, Harrodsin ja Galeries Lafayetten kaltaisissa kansainvälisissä tavarataloissa ja ne ovat päässeet useiden kansainvälisten vaikuttajien ja julkkisten jalkoihin. “Parikoista” on tullut käsite, ja niitä löytyy melkein jokaisen suomalaisen naisen kenkäkaapista. Kuluva vuosi on ollut tuloksellisesti ennennäkemättömän hyvä ja yritys on velaton ja kannattava.

Käynnissä oleva koronakriisi oli kolaus kivijalalle, mutta asiakkaat sopeutuivat nopeasti tilanteeseen ja siirtyivät verkkokauppaan. Minna Parikka -verkkokauppa onkin yltänyt tänä poikkeuksellisena vuonna huikeaan kasvuun verkkokaupan nettomyynti kasvoi kevään aikana parhaimmillaan 150 % suhteessa viime vuoteen. Kivijalan sulkemisesta huolimatta yrityksen kokonaisnettomyynti suhteessa viime vuoteen on kasvanut 21 %. Syy lopettamiseen onkin puhtaasti henkilökohtainen, ei taloudellinen eikä koronaviruksesta johtuva.

”Olen saavuttanut urallani kaiken mitä halusin: omannäköiseni brändin, kansainvälisen menestyksen, uskolliset fanit, sekä vapauden matkustaa ja nähdä maailmaa. Tänä vuonna juhlin 40-vuotissyntymäpäivääni ja 15-vuotista taiteilijauraani. On aika todeta, että 40-vuotiaan Minnan unelmat näyttävät erilaiselta kuin 25-vuotiaan Minnan.  Brändi on aina mennyt rohkeasti eteenpäin, ja sama rohkeus on ollut brändin menestyksen salaisuus. Tämä menestys antaa minulle suuntaa ja motivaatiota uudelleen määrittää polkuni ja etsiä uusia seikkailuja.”

– Minna Parikka –

Minna on pohtinut päätöstä lopettamisesta pitkään, eikä se ollut helppo. Erilaisista yhteistyömalleista on käyty keskusteluja eri tahojen kanssa, mutta ne eivät ole tuntuneet sopivilta. Juhlavuosi tuntui Minnasta loogiselta ajankohdalta lopettamiselle: viimeinen vuosi on ollut juhlaa loppuun asti, kuten brändille sopii.

Syksyllä myyntiin saapunut ja brändin toistaiseksi viimeinen juhlamallisto ’Afterparty’ kiteyttää sen, miten Minna Parikka on riemulla kannustanut naisia rohkeaan itseilmaisuun jo 15 vuoden ajan. A/W20 ’Afterparty’ -mallisto juhlii monimuotoisuutta, vapautta olla rohkeasti oma itsensä ja suunnittelija Minna Parikan värikästä uraa. Juhlavuoden kunniaksi Helsingin keskustassa nähtiin syksyllä myös 15 Years of Shoe Love -näyttely, jossa vierailijat pääsivät kurkistamaan brändin muistettavimpiin hetkiin ja ihailemaan taidetta kenkien muodossa 15 vuoden ajalta.

Ilman lojaaleja asiakkaita ja median tukea yritys ei olisi kasvanut sellaiseksi, kuin se on tänä päivänä. Minna on äärimmäisen kiitollinen faneilta saamastaan tuesta.

“Kiitos näistä vuosista, I love you guys! Olen kiitollinen, että olen voinut tehdä tätä 15 vuotta, ja kiitos siitä kuuluu faneille. Olen päässyt toteuttamaan kaikki villeimmät kenkäunelmani, ja joku on oikeasti ostanut niitä! Olen onnellinen ja otettu siitä, että on löytynyt paljon muitakin naisia joilla on samanlainen mielenmaisema kuin minulla. Vuosien aikana olemme pystyneet luomaan jotakin enemmän kuin kenkiä – yhteisön.”

– Minna Parikka –

Yrityksen toiminta jatkuu normaalisti 20. joulukuuta saakka verkkokaupassa ja Parikoita saa keväällä vielä Stockmannin Helsingin, Turun, Tampereen ja Tapiolan tavarataloista. Entä mitä Minna suunnittelee seuraavaksi? Se jääköön nähtäväksi!

Lisätiedot & haastattelupyynnöt: Eveliina Räisänen, markkinointipäällikkö marketing@minnaparikka.com puh. 0452776737

Avainsanat: