Minna Parikka Shoes Oy palauttaa Business Finlandilta saamansa tukirahan

Report this content

Business Finland myönsi Minna Parikka Shoes Oy:lle sadan tuhannen euron tuen keväällä. Tuesta 70 000 euroa käytettiin kevään vaikeassa koronatilanteessa liiketoiminnan kehitykseen ja 30 000 euroa jätettiin nostamatta.

'Kevät oli meille kaikille epätietoisuuden aikaa. Tilanne näytti todella tiukalta ja tulevaisuus epävarmalta koronan takia, joten haimme yritykselle tukea ja saimme sen. Kiitos tuen yritys pystyi reagoimaan kiperään tilanteeseen, kun kivijalkaliike jouduttiin sulkemaan keväällä kahdeksi kuukaudeksi. Ketterällä toiminnalla yritys sai asiakkaat siirtymään nettikauppaan ja onnistui kasvattamaan myyntiä. Business Finlandin avustus oli tärkeässä roolissa tässä nopeassa reagoinnissa, kehityksessä ja kasvussa.’ – Minna Parikka

Lopettamisuutisen julkistuksen jälkeen yritys on saanut kritiikkiä keväällä nostetusta tuesta. Minna Parikka päätti, että on kohtuullista palauttaa 70 000€ Business Finlandille siitä huolimatta, että yritys tulee maksamaan veroina saadun tuen summan moninkertaisena takaisin.

Yrityksen liikevoitto oli kuluvana vuonna tammikuusta syyskuulle  550 000€, josta maksetaan tulovero vuonna 2021. Maanantaina 9.11. kun yritys tiedotti lopettamisesta nettikaupan varasto myytiin loppuun. Vuorokauden myynti syöksähti huikeaan 1,3 miljoonaan euroon, josta tullaan maksamaan valtiolle 24% arvonlisäveroa, sekä tulovero.

Yritys on viimeisen 15 vuoden aikana maksanut kaikki verot Suomeen ja tuonut kansainvälisestä kaupasta saadut verorahat Suomen valtiolle. Yritys on myös työllistänyt useita kymmeniä työntekijöitä Suomessa ja ostanut muilta suomalaisilta yrityksiltä palveluja koko yrityksen historian ajan.

”Tuen hakemisen aikaan päätöstä lopettamisesta ei ollut vielä tehty, vaan erilaisista yhteistyömalleista käytiin keskustelua eri toimijoiden kanssa. Nyt, kun yrityksen lopettaminen varmistui viime viikolla ja siitä tiedotettiin maanantaina 9.11, olen päättänyt palauttaa Business Finlandin myöntämän tuen täysimääräisenä.” – Minna Parikka

lisätiedot: marketing@minnaparikka.com

Avainsanat: