• MINOLTA/

Uusi DiMAGE Xt, uusi tekniikan saavutus ultrakompaktien digitaalikameroiden luokassa

Uusi DiMAGE Xt - uusi tekniikan saavutus ultrakompaktien digitaalikameroiden luokassa Minolta DiMAGE Xt - maailman pienin ja kevyin digitaalikamera, jossa on 3x optinen zoom - on uusi tekniikan saavutus sekä kuvanlaadultaan että niiden lukuisten toimintojensa osalta, jotka on saatu sisällytettyä ultrakompaktiin kameraan. Uusia ominaisuuksia ovat mm. mahdollisuus käyttää sitä web-kamerana, mahdollisuus videokuvauksiin ja äänityksiin, joiden pituuden rajoituksena on vain muistikortin tila, sähköpostitoiminnot ja tehokas kohinanvaimennus. Yhdessä nämä ominaisuudet tekevät kamerasta hyvin joustavan työvälineen, joka on niin pieni, että sen voi aina pitää mukana taskussaan. DiMAGE Xt on 3,2 megapikselin kamera, jossa on 3x optinen zoom ja 4x digitaalinen zoom, jotka yhdessä muodostavat 12x zoomausalueen. Minimaalinen koko ja paino (85,5 x 67 x 20 mm ja vain 120 g) saavat DiMAGE Xt:n sujahtamaan taskuun tai käsilaukkuun yhtä helposti kuin kukkaron. DiMAGE Xt on valmis kuvaamaan nopeammin kuin mikään muu markkinoilla oleva digitaalikamera, jossa on optinen zoom. Jo 1,1 sekunnin kuluttua käynnistämisestä se on käyttövalmis. Sama koskee kuvakatselua, jossa selaamisväli kuvasta toiseen kestää vain 0,2 sekuntia, riippumatta kuvakoosta. Kameran loogisesti ajateltuja säätimiä on helppo käyttää, esimerkiksi Quick View -näppäin pystyy näyttämään muistikortilla olevat kuvat ilman, että kuvausvalmiudesta täytyy luopua. "Ohutlinjainen ja hienostunut muotoilu puhuttelee kaikkia, elämäntyylistä riippumatta. DiMAGE Xt sulautuu kaikkiin tilanteisiin, virallisiin ja epävirallisiin, ja sen metallinen ulkokuori tekee tyylikkään vaikutuksen", sanoo Kenneth Hilapieli, Minoltan myyntipäällikkö. Kompaktin koon salaisuus on käännetty objektiivi, jonka syvyys on vain 17,9 mm, ja korkealuokkainen prisma, jonka avulla zoomaustoiminto on voitu sijoittaa pystysuuntaan kamerarungon sisään tekemättä kompromisseja kuvanlaadun suhteen. Sähköinen kohina, jatkuva ongelma sähköisissä järjestelmissä, näkyy rakeisena tai hiekkajyvämäisenä vaikutelmana, kun kuva otetaan pitkää suljinaikaa käyttäen. Siksi DiMAGE Xt:ssä on kohinanvaimennustoiminto, joka käynnistyy automaattisesti, kun suljinaika ylittää yhden sekunnin. Valonmittaus ja automaattitarkennus sopeutuvat helposti kuvausolosuhteisiin. Monisegmenttimittaus ja viisipisteinen autfokus auttavat ottamaan teräviä, selkeävärisiä kuvia helposti. Kuvaajan tarvitsee vain sijoittaa aihe erikoislaajalle tarkennusalueelle ja kamera huolehtii lopusta. Pistemittauksen ja piste-AF:n avulla voi mitata ja tarkentaa juuri haluamansa kohdan aiheesta. Objektiivi tarkentuu aina 15 cm:iin saakka ja kamerasta voi valita väritilaksi värillisyyden, mustavalkoisen ja seepian. Ääntä ja liikkuvaa kuvaa "XR-movie" (Extended Recording) -toiminto mahdollistaa liikkuvan kuvan ja äänen tallennuksen niin, että tallennuspituutta ei rajoita mikään muu kuin muistikortin kapasiteetti. Valittavissa on 160 x 120 tai 320 x 240 pikselin tarkkuus. Kameraa voi jopa käyttää sanelukoneena, joka pystyy 180 minuutin äänitysaikaan. Lisäksi jokaiseen liikkumattomaan kuvaan voi liittää 15 sekunnin pituisen äänimuistion. DiMAGE Xt:tä voidaan käyttää hyödyksi myös videoneuvotteluissa. Vaaditaan vain, että kamera liitetään mukana tulevalla USB kaapelilla PC:hen, jossa on asennettuna esim. Microsoft Windows Messenger ohjelma. Kameran voi sitten asettaa jalustalle tai sijoittaa latausalustalle käsivarakuvausta varten. E-mail copy on toiminto, joka pitää sisällään mahdollisuuden kopioida ja muokata liikkumattomia kuvia 640 x 480 tai 160 x 120 pikselin kokoon, jolloin ne ovat valmiita lähetettäviksi sähköpostitse tai sijoitettaviksi kotisivuille. Kameran latausalustan ansiosta akkua ei tarvitse edes ottaa pois kamerasta lataamisen aikana. Lisäakkuja voi myös ladata erikseen. Lisävarusteena on saatavilla vedenalaiskotelo, joka kestää 30 m syvyyden, ja jota voi käyttää myös muuten äärimmäisen vaativissa olosuhteissa. Hinta ja saatavuus Minolta DiMAGE Xt tulee myyntiin toukokuun alussa 2003. Sen verollinen hinta on n. Euro 550, mikä sisältää myös 16MB SD-kortin, ladattavan akun sekä latausalustan. Lisätiedot Minolta Finland (Minolta Svenska AB Finland Branch) Kenneth Hilapieli puh. 09-4355 650 gsm 0400-606 135 email kenneth.hilapieli@minolta.fi www.minolta.fi Englanninkielinen, tarkemmat tekniset tiedot sisältävä dokumentti on osoitteessa www.minolta.se/pe/docs/dimxt.rtf Julkaisuvapaa, korkean resoluution kuva löytyy osoitteesta www.newsonline.se/minolta Kuvia koko Minoltan tuotevalikoimasta löytyy osoitteesta www.minolta.fi/pe/kuvat.html Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=24541 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030310BIT01470/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030310BIT01470/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/11/20030310BIT01470/bild.html Pictures