• Momondo/

Sama lento, eri hinta - kilpailuttamalla voi säästää jopa 47 % lentojen hinnoissa

Monille saattaa tulla yllätyksenä, kuinka paljon lennon hinta voi vaihdella riippuen mistä sen varaa. Täysin saman lennon hinta saattaa vaihdella paljon eri varausjärjestelmien kesken. Harhakuvitelmaa on myös se, että halvimman hinnan saisi suoraan lentoyhtiöltä, useimmiten asia on päinvastoin. Kilpailuttaminen siis kannattaa. Matkahakukone Momondo tutki kuinka paljon hinnoissa on eroja ja mistä hintaerot johtuvat, kerromme myös vinkit kuinka varata halvimmat lennot.

Monet kuluttajat ovat jo tottuneet hakemaan lentoja netistä ja kilpailuttamaankin eri lentoyhtiöitä varaussivustojen avulla. Usein kuitenkin unohdetaan, että valitun lennon hinta saattaa vaihdella yllättävän paljon eri varaussivustojen välillä, joten järkevintä on kilpailuttaa lento hakukoneessa, joka hakee halvimmat hinnat useilta eri sivustoilta. Esimerkiksi Momondo (www.momondo.fi) vertailee asiakkaan puolesta hintoja sadoilta eri sivustoilta.

Momondo tutki, kuinka paljon hinnat vaihtelevat varaussivustojen kesken, otimme vertailuun myös lentoyhtiöiden itse tarjoamat hinnat. Vertailuun valikoitui seitsemän suosittua kohdetta. Vertailu on tehty Momondon lentohaulla (www.momondo.fi) ja lisäksi kunkin lentoyhtiön omilta internetsivuilta. Vertailuhinnat ovat aina täysin samasta lennosta. Kaikki lennot ovat menopaluulentoja, lähtökaupunkina on Helsinki ja haku on tehty tammikuun lentoihin. Hinnat on pyöristetty lähimpään euroon. Otimme vertailtavaksi kuhunkin kohteeseen löytämämme edullisimman lennon. Laskimme halvimman ja kalleimman vaihtoehdon eron myös prosentteina.

Lontoo Bangkok Berliini Malaga Barcelona New York Delhi
Halvin
131 € 728 € 71 € 225 € 171 € 506 € 582 €
Kallein
141 € 774 € 105 € 230 € 175 € 543 € 636 €
Lentoyhtiön
oma sivu
132 € 766 € 77 € - 179 € 533 € 616 €
Ero prosentteina 7,6 % 6,3 % 47,8 % 2,2 % 3,7 % 7,3% 9,3 %

Keskimäärin hintaero oli 12 %, suurimmillaan hurjat 47,8 %. Huomionarvoista on, että yhdessäkään tapauksessa lentoyhtiön oma varaussivusto ei ollut edullisin vaihtoehto. Varsinkin pidemmillä lennoilla rahallinen säästö on jo merkittävä, suurin hintaero 54 euroa, oli menopaluulennossa Delhiin. Yhdessä tapauksessa lentoyhtiön oma sivu ei löytänyt haluttua vaihtoehtoa ollenkaan vaan tarjosi noin 40 euroa kalliimpaa lentoa eri välilaskukentällä ja jatkoyhteydellä.

Lisäksi tutkimme suomalaisista lentoyhtiöistä Finnairin tarjoamat lennot samoihin kohteisiin:

Lontoo Bangkok Berliini Malaga Barcelona New York Delhi
Halvin
252 € 858 € 182 € 370 € 326 € 580 € 682 €
Kallein
258 € 882 € 187 € 394 € 349 € 606 € 744 €
Lentoyhtiön
oma sivu
264 € 870 € 194 € 382 € 338 € 592 € 695 €
Ero prosentteina 4,8 % 2,8 % 6,6 % 6,5 % 7 % 4,5% 9,1 %

Myös Finnairin lentojen hinnoissa oli selkeitä eroja eri varaussivustojen välillä, hintaero oli suurimmillaan 9,1%. Suurin yksittäinen rahallinen ero, 62 euroa, oli menopaluulennossa Delhiin. Myös Finnairin lennot sai poikkeuksetta edullisemmin muualta, kuin yhtiön omilta sivuilta.

Momondon maajohtaja Samuli Melanko valottaa hintaerojen taustoja seuraavasti: "Hintaeroihin on yleensä kaksi pääsyytä. Ensimmäinen on kate, eri varaussivustot nipistävät eri kokoisen siivun välittämänsä lennon hinnasta. Lentoyhtiöilläkin on yleensä hieman enemmän katetta lippujen hinnoissa, jotka myydään niiden omien väylien kautta. Varaussivustojen kautta myytävien lentojen hintoihin vaikuttaa myös kilpailu, kun asiakkaan on helppo kilpailuttaa lentojen hintoja, niin lentoyhtiölle tulee paineita tarjota varaussivuston kautta houkuttelevia hintoja. Toinen hintaeroihin jonkin verran vaikuttava tekijä on lisämaksut. Sekä joidenkin varaussivustojen, että lentoyhtiöiden omien sivujen kautta lentoja varatessa voi joutua maksamaan pieniä lisämaksuja, kuten toimitusmaksun. Myös maksutavan kanssa kannattaa olla tarkkana, usein joistain maksutavoista saatetaan periä lisämaksu",

Kilpailutus siis kannattaa, se on helppo ja nopea tapa säästää rahaa lentoja tilatessa. Momondo tekee hintavertailun helpoksi, kilpailutus onnistuu yhdellä haulla, eikä kuluttajan tarvitse käydä etsimässä parasta hintaa jokaiselta varaussivustolta erikseen.

"Haluamme tarjota kuluttajille parhaan ja helpoimman tavan kilpailuttaa lentojen hintoja. Asiakkaamme pystyvät tarkistamaan tehokkaasti, että saavat valitsemansa lennon halvimpaan mahdolliseen hintaan. Momondon lentohaun käyttäminen on kuluttajille täysin maksutonta, me emme peri käyttäjiltämme minkäänlaista välityspalkkiota tai maksuja", kertoo Samuli Melanko.

Yhteystiedot:

Samuli Melanko
Suomen maajohtaja, Momondo
Puh. 050 518 5016
samuli.melanko@searchbox.fi

Julie Pedersen
Communications, Momondo
jup@momondo.com

Momondo
Vuonna 2006 perustettu matkahakukone www.momondo.fi etsii ja vertaa lentojen, hotellien ja vuokra-autojen parhaita hintoja yli 700 sivustolta. Verkkohakutulosten lisäksi Momondo tarjoaa käyttäjien luomia kaupunkioppaita. Yritys voitti vuoden 2012 Stiftung Warentestin lentovertailutestin, ja sen palveluja on suositeltu kansainvälisessä mediassa laajalti, muun muassa New York Timesissa, CNN:llä ja The Daily Telegraphissa.

Avainsanat: