Ajankohtaista tietoa tuulivoimasta Motivan tuulikiertueella

Uusiutuvan energian käyttöä ja tuotantoa on pystyttävä Suomessakin lisäämään ratkaisevasti. Maamme on sitoutunut EU:n ilmastotavoitteisiin, joiden mukaan Suomen tulee nostaa uusiutuvan energian osuus 38 prosenttiin energian loppukulutuksesta vuoteen 2020 mennessä.

Meillä on nyt rakennettua tuulivoimaa 143 megawattia ja tuulivoiman vuosituotanto vastaa noin 0,3 prosenttia maamme vuotuisesta sähkön kulutuksesta. Uusia tuulivoimahankkeita on vireillä runsaasti eri puolilla Suomea.

Eduskunnan käsittelyssä olevassa ilmasto- ja energiastrategiassa on asetettu tavoitteeksi yhteensä 2 000 megawatin tuulivoimakapasiteetti vuonna 2020. Jotta uusista suunnitelmista ja niiden taustoista sekä tuulivoima eduista ja mahdollista haitoista olisi mahdollista keskustella, Motiva järjestää eri paikkakunnilla pienimuotoisia seminaareja aiheena tuulivoima.

Seminaareissa käsitellään yleisesti Suomen energiahaasteita, paikallisia tuulivoimahankkeita, tuulivoimatekniikkaa rakentamisprosessia, ympäristövaikutuksia ja taloudellisuutta. Myös parhaillaan Ilmatieteen laitoksella työn alla olevaa Suomen uutta tuuliatlasta esitellään seminaarissa.

Työ- ja elinkeinoministeriö antoi esityksensä tuulivoimalla tuotetun sähkön syöttötariffista eli takuuhinnasta huhtikuun alussa. Seminaarissa pohditaan, edistääkö sähkön markkinahintaa korkeampi tariffi myös meillä tuulivoiman rakentamista, kuten muualla Euroopassa.

Seminaarisarja alkaa tänä vuonna Kristiinankaupungista. Toukokuussa ovat vuorossa Hamina ja Loviisa. Syksyllä kiertue jatkuu rannikon lisäksi Pohjois-Suomessa ja muualla sisämaassa. Kaikilla paikkakunnilla on mukana myös tuulivoimaa rakentavien yritysten edustajia kertomassa omista hankkeistaan ja suunnitelmistaan.

Tuulikiertueen ensimmäinen seminaari järjestetään torstaina 23. huhtikuuta Kristiinankaupungin valtuustosalissa alkaen klo 17. Motivan asiantuntijoiden lisäksi mukana on myös PVO-Innopowerin ja Etelä-Pohjanmaan Voiman EPV:n asiantuntijoita.