"Aurinkojuttuja" Tokaluokkalaisten Energiakilpailun voittoon

Janakkalalaisen Heinäjoen koulun 1–2.luokan Aurinkojuttuja-kirja on valittu Tokaluokkalaisten Energiakilpailun voittajaksi. Aurinkojuttuja näyttää kuinka energiateemasta saadaan kiinnostava ja innostava aihe lapsille. Tokaluokkalaisten Energiakilpailu on osa 15-vuotista taivaltaan juhlivaa Tokaluokkalaisten Energiansäästöviikkoa.

Aurinkojuttuja-kirjassa lapset kuvaavat työtään tutkijoina, tarkkailijoina ja oppijoina. Askel askeleelta energia aiheena tulee tutummaksi ja tuottaa ideoita kuinka säästöjä saadaan aikaan ihan arkisissa asioissa niin koulussa kuin kotonakin. Kirja oli kilpailun tuomariston mielestä upea ja monipuolinen ja se toimii tiedonjanoisille janon sammuttajana. Voittajatyöhön voi tutustua Helsingin Messukeskuksessa järjestettävillä Educa 2010 -messuilla Motivan osastolla 1d30. Heinäjoen koulun tukijana Energiansäästöviikolla toimi Vattenfall, joka on toiminut tokaluokkien tukijana jo pitkään, kertoo yhtiön energia-asiantuntija Airi Laakkonen. "Yhteistyö koulujen kanssa on Vattenfallille ensiarvoisen tärkeää, sillä perusta tehokkaalle energiankäytöllä luodaan jo lapsena. Olemmekin kustantaneet opetuspaketin jo yli kymmenenä vuotena niille verkkoalueemme kouluille, jotka ovat sitä meiltä pyytäneet." Kilpailussa jaettiin myös kaksi kunniamainintaa jaetulle toiselle sijalle nousseille Panelian koulun 2. luokan "Avaruuden ihme" ja Myllymäenkoulun 2 B-luokan "Suomi ja uusiutuvat luonnonvarat" töille. Myllymäenkoulun työ sai myös erityismaininnan työprosessin kuvauksesta ja designista. Panelian koulun tukijana toimi Paneliankosken Voima Oy ja Myllymäenkoulun tukijana Mäntsälän Sähkö Oy. Energiakilpailun voittaja matkaa keväällä Helsinkiin tutustumaan Korkeasaareen sekä Heurekaan. Kilpailun valtakunnallisia tukijoita ovat Korkeasaari, Tiedekeskus Heureka, VR, Helsingin kaupungin liikennelaitos ja Lasten Keskus. Energiakilpailu on osa Tokaluokkalaisten Energiansäästöviikkoa, jonka Motiva on järjestänyt jo 15 vuoden ajan. Kampanjaan liittyvät olennaisesti Hei, kaikki toimii! -opetusmateriaalit, joita energiayhtiöt, energiatoimistot ja kunnat ostavat kampanjan myötä luokille. Kuluneina vuosina sadat tuhannet tokaluokkalaiset ovat opetelleet energiaan liittyviä käsitteitä sekä oikeita energiankäyttötapoja. Vuosittain järjestettävä Tokaluokkalaisten Energiakilpailu on tuonut esiin luovia tapoja kertoa energiasta ja siitä miten sitä tulisi käyttää mahdollisimman tehokkaasti. Vuoden 2009 kilpailun palkittuihin töihin voi tutustua Motivan osastolla (1d30). Energiaopetus aiheena Educa 2010 -messuilla Motiva tuo Educassa esille sekä opettajien että oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia energiaopetuksessa. Osastolla järjestetään tasatunnein työpajat joissa kokeneet opettajat oppilaiden avustamina havainnollistavat energiaopetukseen liittyviä menetelmiä ja työtapoja. Samalla voi tutustua opetuksessa käytettäviin materiaaleihin sekä hyviin käytäntöihin ja esimerkkeihin. Energiaopetus on aiheena myös messujen muussa ohjelmassa. Perjantaina 29.1. klo 15:30 salissa 1 esittelevät opettajat Mari Nuutinen, Mervi Tiitta-Alpola ja Jarmo Elomaa omia esimerkkejään ja kokemuksiaan. Lauantaina 30.1. klo 14.15 salissa 2 järjestettävässä paneelikeskustelussa kysytään kohtaavatko koulu, yritysmaailma ja päätöksentekijät kestävän kehityksen tiellä. Kuvat voittajatyöstä ja kunniamaininnat saaneista: www.motiva.fi/ajankohtaista/kuvapankki/lasten_energiakilpailu_2009/