Elmo Energiakärpänen pörräsi voiton Euraan

Euran kirkonkylän koulun 2. luokka vei voiton kotiin hienolla ryhmätyöllään Tokaluokkalaisten Energiakilpailussa 2010. Kilpailutyö koostuu Elmo-energiakärpäsmaskotista ja lasten piirtämästä sarjakuvakirjasta, jossa Elmo seikkailee ja ”hoitaa hommat” eli puuttuu energian tuhlaukseen, kuten kunnon sankarin kuuluu.

Elmo Energiakärpänen vakuutti kilpailun tuomariston, vaikka kisa oli melko tasaväkinen. Sarjakuvakirjassa lasten omat arkiset energiankäyttöön liittyvät havainnot nousevat esiin kunkin sivun tekijän äänellä ja tulkinnalla.

Piirrokset on toteutettu huolellisesti ja hauskasti, ja Elmo on selvästi tunnistettavissa eri sivuilla vaikka kullakin piirtäjällä onkin oma tyylinsä. Sekä maskotin että sarjakuvan toteuttamisessa on selvästi nähty paljon vaivaa aikaa säästämättä. Tarinat ovat iskeviä: niissä Elmo lentää paikalle sankarillisesti ja laittaa turhan energiankulutuksen kuriin.

Voittajatyöhön on mahdollista tutustua Helsingin Messukeskuksessa 28.–29. tammikuuta järjestettävillä Educa 2011 -messuilla Motivan osastolla 1d32.

Paneliankosken Voima alusta saakka mukana

Paneliankosken Voima Oy on ollut alusta saakka eli yli 15 vuotta mukana viemässä energiatietoa alueensa tokaluokkalaisille Energiansäästöviikolla.

– Olemme kokeneet monia iloisia hetkiä pienten tokaluokkalaisten ja heidän opettajiensa kanssa. Viemme henkilökohtaisesti kouluille Hei, kaikki toimii -opetuspaketit ja keskustelemme näillä käynneillä yhdessä energiansäästökysymyksistä. Viime vuonna tokaluokkalaisten energiansäästöviikkoon osallistui jakelualueeltamme kuusi koulua, joissa tokaluokkalaisia oli yhteensä 104, kertoo asiakasneuvoja Päivi Välimaa Paneliankosken Voimasta.

Paneliankosken Voiman jakelualueen koulut ovat olleet kiitettävän aktiivisia energiakysymyksissä.15 viime vuoden aikana niille on kertynyt kuusi kunniamainintaa ja voittojakin peräti neljä kertaa. Paikallisessa karsintakilpailussa yhtiö on viime vuosina palkinnut kaikki kilpailuun osallistuneet tokaluokat.

– Kilpailutöistä "parhaimman" valitseminen valtakunnalliseen kilpailuun on ollut henkilökunnallemme yksi vuoden mielenkiintoisimmista tehtävistä. Euran Kirkonkylän koulun tokaluokkalaisten askartelema Elmo Energiakärpänen poikkesi muista töistä siten, että siinä oli mielestämme perehdytty monipuolisesti energiansäästöön. Oppilaiden oma kädenjälki näkyi koko työssä.

Energiakilpailun voittajat pääsevät keväällä palkintoretkelle Helsinkiin tutustumaan oppaan kanssa Korkeasaareen ja Heurekaan. VR kuljettaa lapset Helsinkiin, jossa HSL huolehtii paikalliskuljetuksista. Lasten Keskus lahjoittaa lapsille lukemista paluumatkalle.

Seuraavat kilpailutyöt palkitaan kunniakirjalla:

• Alaluokkien energia-agentit -video, Nivan koulun 2. luokka, Suomussalmi
• Iinan päätös -keijutarina ja runo, Konginkankaan koulun 2. luokka, Konginkangas
• Vipu-ukko -askartelutyö, Myllymäen koulun 2B luokka, Mäntsälä

Alaluokkien energia-agentit -videota tuomarit kiittivät selkeydestä ja hauskasta mykkäfilmimäisestä tunnelmasta. Draaman kaari ja roolitus oli niin ikään tarkoin mietitty: isommat oppilaat olivat ”pahiksia” ja tokaluokkalaiset hyviä energia-agentteja. Iinan päätös -keijutarina tihkui mielikuvitusta, vaikka kohtasikin todellisuuden ympäristöongelmat. Runoa pidettiin osuvana. Vipu-ukko-askartelutyön parhaina puolina tuomarit näkivät toiminnallisuuden ja lihastyöhön perustuvan vipuvoiman käytön sekä vahvan teknisen toteutuksen.

Kilpailutyön toteutustapa on vapaa, kunhan työ kuvaa energiansäästöä tai uusiutuvia energiamuotoja ja on lasten tekemä. Työ voi siis olla vaikkapa räppi, runo, piirustus, juliste, tarina, video, vitsi, askartelutyö, lehti, laite tai jotain aivan muuta.

Energiakilpailu on Motivan viikolla 41 järjestämän Tokaluokkalaisten Energiansäästöviikon vuotuinen huipennus. Kampanjaan liittyy keskeisesti Hei, kaikki toimii! -opetusmateriaalit, joita energiayhtiöt, energiatoimistot ja kunnat ostavat kampanjaan osallistuville kouluille.
Kilpailun valtakunnallisia tukijoita ovat Korkeasaari, Tiedekeskus Heureka, VR, HSL ja Lasten Keskus.

Tokaluokkalaisten Energiakilpailun 2010 -voittajatyön kuva on vapaasti ladattavissa median käyttöön Motivan verkkosivujen kuvapankista. Sieltä löytyvät kuvat myös kunniakirjalla palkituista töistä:
www.motiva.fi/ajankohtaista/kuvapankki/lasten_energiakilpailu_2010

asiantuntija Irmeli Mikkonen, Motiva Oy, puh. 424 281 213, 040 700 1466, irmeli.mikkonen@motiva.fi

Motiva on asiantuntijayritys, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Motivan palveluja hyödyntävät niin julkinen hallinto, yritykset ja yhteisöt kuin kuluttajatkin. Motivassa on 41 työntekijää ja sen liikevaihto on 5,9 miljoonaa euroa (2009). www.motiva.fi