Energiansäästöviikko suosittelee

Energiansäästöviikko on kuluneen viikon aikana laatinut päivittäin ehdotuksia siitä, miten jokainen voi vähintään yhdellä konkreettisella toimenpiteellä kotona, työssä tai liikenteessä tehostaa omaa energiankäyttöään. Kokosimme kaikki vinkit yhteen, ja kannustamme suomalaisia puntaroimaan omia vaikutusmahdollisuuksiaan. Energiansäästöviikko lähes tuplasi osallistujien määrän viikon aikana. Perjantaihin mennessä mukaan oli nettipalvelun ja Facebookin kautta ilmoittautunut 800 yritystä, yhteisöä ja kotitaloutta.

Maanantai – rakennusten lämmitys

1. Puhdista ilmalämpöpumpun suodatin mielellään kerran kuukaudessa, mutta ainakin näin lämmityskauden alkajaisiksi. Useimmiten homma hoituu kätevästi imurilla, eikä suodatintakaan tarvitse välttämättä irrottaa. Näin varmistat, että saat parhaan mahdollisen tehon ja hyötysuhteen laitteesta ja ilmanlaatu pysyy mahdollisimman hyvänä.
2. Ajoita patterijärjestelmän tarkastus lämmityskauden alkuun – vältyt viluisilta yllätyksiltä säiden jäähtyessä. Varmista, että patterijärjestelmässä on riittävä vedenpaine. Pientalossa asukas huolehtii pattereiden ilmaamisesta itse, taloyhtiöissä työ kannattaa teettää huoltomiehellä kerralla kuntoon. Ilmaustarpeen kavaltavat loriseva ääni pattereissa ja jatkuva lämpötilaero patterin ylä- ja alapinnassa.
3. Toimiiko patteritermostaatti? Se huolehtii siitä, että huoneessa on juuri oikea lämpötila. Älä peitä termostaattia ja patteria paksuilla verhoilla tai huonekaluilla, jolloin termostaatti ei aisti huoneen todellista lämpötilaa vaan lämpö jää hautumaan patterin viereen.
4. Tiivistä ikkunat ja parvekkeen ovet, jotta lämpö ei karkaa harakoille – viluvarpaat kiittävät. Samalla vedon tunne vähenee ja ikkuna- ja ovirakenteet pysyvät pitempään hyvässä kunnossa.
5. Sytytä puut tulisijassa ja vietä lämmin iltahetki. Hyvä tulisija varaa lämpöä ja luovuttaa sitä tasaisesti.

Tiistai – liikenne

1. Tarvitsetko tänään auton käyttöösi? Jos tarvitset, niin ketjuta. Hoitamalla useita arjen asiointeja samalla matkalla vähennät merkittävästi ajokilometrejä ja päästöjä.
2. Haaveena uusi auto? Tarkista auton energiamerkki ennen kuin teet päätöksen. Energiamerkki kertoo jokaisen uuden automallin vertailukelpoiset polttoaineenkulutus- ja päästötiedot. Pystyt omalla valinnallasi vaikuttamaan ja hankkimaan vähemmän ympäristöä kuormittavan ajoneuvon.
3. Haluaisitko säästää 10 % polttoaineen kulutuksessa? Taloudellisella ajotavalla se onnistuu. Se on helpoin ja nopein tapa vaikuttaa autoilun päästöihin.
4. Huollathan autoasi säännöllisesti? Auton säännöllinen huolto takaa paremman turvallisuuden ja kestävyyden sekä pitää ylimääräiset päästöt kurissa.
5. Onko auton lämmityspiuha tallessa? Esilämmitys kannattaa aloittaa, kun ulkoilma lähestyy +5 C. Lämmitetty moottori kuluttaa ensimmäisen kilometrin aikana lähes 45 % vähemmän ja vielä neljännenkin kilometrin aikana yli 20 % vähemmän polttoainetta kuin kylmiltään startattu auto. Alkusyksystä esilämmitysajaksi piisaa jopa puoli tuntia, kovallakin pakkasella riittää pari, kolme tuntia lämmityslaitteen tekniikasta riippuen.

Keskiviikko – materiaalitehokkuus

1. Hanki tavaroita vain tarpeeseen ja valitse tuotteita, joiden ominaisuudet soveltuvat käyttötarpeeseesi.
2. Kaikkea ei tarvitse omistaa. Lainaa tai vuokraa laitteita ja tavaroita, joita et tarvitse kuin satunnaisesti. Tutustu yhteisöllisiin lainauspalveluihin, hanki kimppaostona tai kysy kaverilta lainaksi harvemmin tarvittavia tuotteita.
3. Pidä huolta tavaroista: puhdista ja huolla säännöllisesti niin kenkiä kuin jääkaappiakin. Näin varmistat, että tuote toimii moitteetta ja kestää kauemmin.
4. Tarjoa toinen mahdollisuus tarpeettomille, mutta yhä käyttökelpoisille tavaroille kierrättämällä.
5. Pyri pienentämään ruokahävikin määrää kotona, lajittele kotitalousjätteet.

Torstai – hankinnat

1. Arvioi ensimmäiseksi, millaisen laitteen tai koneen tarvitset. Tutki ominaisuuksia ja vertaa niitä käyttötarpeisiisi. Hanki vain sellaista tekniikkaa tai laitteita, joita aidosti tarvitset.
2. Selvitä etukäteen, millaiset virranhallintaominaisuudet tai eko-ohjelmat sinua kiinnostavissa laitteissa on. Kysy myyjältä apua, tutki energia- ja ympäristömerkinnät.
3. Hyödynnä kotona energiatehokkaita ominaisuuksia ja käytä laitetta järkevästi: kytke virranhallinta-asetukset päälle, pese täysiä koneellisia, sammuta virta laitteesta, jota et käytä.
4. Ylläpidä energiatehokkuutta. Huollettu ja puhdas laite on myös turvallinen käyttää.
5. Tutustu Motivan Ostajan oppaaseen internetissä: www.motiva.fi/ostajanopas

Perjantai – sähkönkäyttö

1. Valaistuksen osuus kodin sähkönkäytöstä on lisääntynyt, ja on nykyään jo yli 20 % kodin sähkönkulutuksesta. Käytä energiatehokkaita lamppuja, valintaa helpottaa www.lampunvalintakone.fi -palvelu. Rakentaja ja remontoija voi parantaa valaistuksen energiatehokkuutta aikakatkaisinten, hämäräkytkimien ja liiketunnistimien avulla.
2. Viihdelaitteiden ja tietokoneiden yhteenlaskettu energiankulutus on jo vähintään kylmäsäilytykseen kuluvan sähkönkäytön verran, eli noin 12 %. Hyödynnä tietokoneissa virranhallinta-asetuksia ja napsauta virrat kokonaan pois, kun et käytä laitteita.
3. Huriseeko kylmäsäilytyslaite ylikierroksilla? Parhaimmankin laitteen energiatehokkuus toteutuu vain, jos sijoitat, huollat ja käytät laitetta oikein.
4. Hyödynnä taloyhtiön kiinteistöpesulaa, jos sellainen on. Isompien pyykkimäärien peseminen on energiatehokkaampaa. Pese aina täysiä koneellisia, kotikoneellakin, ja käytä korkeita lämpötiloja vain todelliseen tarpeeseen.
5. Laske, kuinka monta latauslaitetta tai valmiustilassa olevaa sähkölaitetta kodissasi on. Kytke virta pois tai irrota pistokkeet, kun et tarvitse laitetta.

Viikonloppu – vedenkäyttö

1. Seuraa, paljonko kulutat vettä yhden vuorokauden aikana. Huomioi ruoanlaiton ja astianpesun osuus, pyykkäys ja puhtaanapito, peseytyminen sekä wc:n huuhtelut. Jos olet keskivertokansalainen, vedestä noin 40 % kuluu peseytymiseen, 25 % wc:ssä, 22 % keittiössä ja loput 13 % pyykkäyksessä. Kun tiedostat omat vedenkäyttötottumuksesi, pystyt helpommin välttämään tarpeetonta kulutusta.
2. Ryhdy tuumasta toimeen, esimerkiksi: älä pitkitä tarpeettomasti suihkuttelua, sulje hana hammaspesun ajaksi, hyödynnä sadevesi pihaistutusten ja nurmikon kastelussa.
3. Tiputteleeko tai liriseekö? Korjauta mahdollisimman ripeästi vuotavan hanan tiiviste tai wc-istuimen mekaaniset osat – aivan mitättömältäkin vaikuttava vuoto syytää pitkään jatkuessaan jopa tuhansia litroja puhdasta vettä ja euroja viemäriin.
4. Puhiseeko käyttövesivaraaja kotisi teknisessä tilassa? Sitä enemmän energiaa veden lämmittämiseen ja lämpötilan ylläpitämiseen kuluu, mitä kuumemmaksi sen lämmittää. Suositeltu käyttöveden lämpötila on +55–60 °C.
5. Käytä astian- ja pyykinpesukoneissa vettä ja energiaa säästäviä pesuohjelmia. Jos olet tekemässä laitehankintoja, tutki energia- ja ympäristömerkit.

Lisätietoa energiansäästöviikosta:

Okariina Rauta, projektipäällikkö, Motiva Oy, puh. 041 524 7621, okariina.rauta@motiva.fi
Leila Timonen, toimittaja, Motiva Oy, puh. 0424 281 247, leila.timonen@motiva.fi

www.energiansäästöviikko.fi
www.facebook.com/energiansaastoviikko