Energiatodistukset esillä messukohteissa: Messutalot keskimääräistä parempia energiatehokkuudeltaan

Kuopion asuntomessujen taloista suurin osa on energiatehokkuudeltaan A-luokkaa. Kuusi taloista on B-luokkaa ja vain kaksi C-luokkaa. Matalaenergiatalojen lisäksi mukaan mahtuu myös passiivienergiataloja.

Energiatehokkuuden voi todeta messukohteissa esillä olevista energiatodistuksista. Kaikkien kohteiden todistukset löytyvät kootusti Motivan Energianeuvontaklinikalta, joka sijaitsee LVI-talotekniikka-teollisuuden paviljongissa ulkonäyttelyalueella (Ua9). Energiatodistuksia esittelevät Motiva Oy, ympäristöministeriö sekä Suomen Asuntomessut.

Energiatodistus auttaa vertailussa

Energiatodistus auttaa rakennusten energiatehokkuuden vertailussa; se kertoo kuinka paljon energiaa itse rakennus tarvitsee, riippumatta siitä, millä tavalla sitä lämmitetään. Energiatodistukset tulivat pakolliseksi vuoden 2008 alussa kaikessa uudisrakentamisessa.

Vuoden 2010 alussa voimaan tulleet uudet rakentamismääräykset korostavat entistä energiatehokkaampaa rakentamista. Jatkossa rakentamismääräykset tulevat tiukentumaan entisestään kun parhaillaan käynnissä olevat muutostyöt saadaan päätökseen. Rakentajalta ja rakennuttajalta edellytetään suurten päätösten tekemistä jo suunnitteluvaiheessa, joten tietoa eri vaihtoehdoista sekä niiden vaikutuksista energiatalouteen kannattaa hankkia jo ennen rakennusprojektiin ryhtymistä.

Messutalojen energiatodistukset esillä Energianeuvontaklinikalla

Kaikkien messutalojen energiatodistukset löytyvät kootusti Motivan Energianeuvontaklinikalta, joka sijaitsee LVI-talotekniikkateollisuuden paviljongissa ulkonäyttelyalueella (Ua9).

Energianeuvontaklinikka tarjoaa rakentajalle ja rakennuttajalle tietoa rakentamisen ja asumisen energiatehokkuudesta; neuvojat ovat paikalla messujen jokaisena päivänä. Käytännön sovelluksia voi tutkia asuntomessutaloissa.

Energiatehokkuuden mallitalo on kohde 24

Motiva Oy on valinnut Parha-talon (kohde 24) kesän asuntomessujen Energiatehokkuuden mallitaloksi. Talo on kuvastaa hyvin nykyaikaista matalaenergiarakentamista sekä hyvää, testattua nykytekniikkaa.

Messujen lehdistöpäivänä järjestetään kiertokäynnit asuntomessujen kaikkiin kolmeen mallikohteeseen. Energiatehokkuuden mallitalon lisäksi messuilla esitellään rakennustekniikan mallitalo kohde 28 sekä talotekniikan mallitalo kohde 18. Mallitalojen valinnat ovat tehneet Rakennusmestarit ja -insinöörit AMK RKL (rakennustekniikkakohde), LVI-talotekniikkateollisuus ry (talotekniikkakohde) sekä Motiva Oy (energiatehokkuuskohde).

Johtava asiantuntija Kimmo Rautiainen, puh. 0400 381 444
Viestintäpäällikkö Kirsi-Maaria Forssell, puh. 0400 464 787

Motiva on asiantuntijayritys, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Motivan palveluja hyödyntävät niin julkinen hallinto, yritykset ja yhteisöt kuin kuluttajatkin. Motivassa on 41 työntekijää ja sen liikevaihto on 5,9 miljoonaa euroa (2009). www.motiva.fi