Helteet lisäävät sähkönkulutusta

Komeat kesäsäät hellivät suomalaisia, mutta monelle jatkuvat helteet ja sisälämpötilojen kipuaminen yli sietorajan ovat iso riesa. Asuntojen koneellisesta jäähdytyksestä lankeaa huomaamatta melkoinen lasku, jos ei hallitse viisaan viilennyksen taitoa.

Energiataloudellisesti järkevintä on alentaa huonelämpötiloja vähentämällä sisäisiä lämpökuormia, suojaamalla ikkunat verhoilla tai kaihtimilla sekä hyödyntämällä yön ja aamun viileyttä tuuletuksessa. Koneelliseen jäähdytykseen on turvauduttava sitten, kun vihreät viilennysvinkit eivät riitä.

Keskipäivän paahdetta ja lämpöä ei kannata päästää sisään, vaan ikkunat ja ovet on järkevää pitää suljettuina. Uudet tiiviit ja tehokkaasti eristetyt rakennukset säilyttävät viileyden pidempään kuin hatarammat talot, joissa on heikompi lämmöneristys.

Helteellä kannattaa välttää kaikkien ylimääräisten ja etenkin suurikokoisten sähkölaitteiden käyttöä. Televisiot ja lisälaitteet, peli- ja tietokoneet, pesukoneet, ruoanvalmistus uunissa ja liedellä sekä saunominen tuottavat lämpöä ja kasvattavat sisäistä lämpökuormaa.

Koneellisen jäähdytyksen hyytävä hinta

Tuulettimet, puhaltimet ja ilmastointilaitteet auttavat tilojen viilennyksessä, mutta lisäävät energiankulutusta ja asumisen kustannuksia. Laitteesta ja käyttötavoista riippuen jäähdytys voi maksaa vuorokaudessa paristakymmenestä sentistä jopa useisiin euroihin vuorokaudessa.

Turhinta on jäähdyttää autiota taloa ja tyhjiä huoneita. Huonekohtaiset tuuletus- ja jäähdytyslaitteet kannattaa sammuttaa, kun ei oleskele huoneessa. Useimmat jäähdyttävät ilmastointilaitteet riittävät viilentämään vain sitä tilaa, johon se on sijoitettu – eivät koko huoneistoa. Perinteisestä tuulettimesta saa enemmän apua, jos sillä ohjaa esimerkiksi viileää yöilmaa avoimesta ikkunasta makuuhuoneeseen.

Ilmalämpöpumppu poistaa tiloista lämpöä ja kosteutta, mutta huolimattomasti käytettynä saattaa yllättää kustannuksilla. Yleensä jo asteen tai parin viilennys riittää tekemään sisäilman miellyttäväksi, koska huoneilmasta poistuu samalla myös kosteutta. Kondenssiveden johtaminen viemäriin tai ulos imeytettäväksi on ajoittain syytä tarkastaa.

Viilentäminen kannattaa ajoittaa aamuun ja myöhäiseen iltaan, jolloin ulkona on viileää. Päinvastoin kuin huonekohtaisissa jäähdytyslaitteissa ilmalämpöpumppua käytettäessä on muistettava varmistaa ilman esteetön kulku huonetiloissa. Kun sisätiloja jäähdytetään koneellisesti, on tärkeää, että ovet ja ikkunat sekä muut tuuletusluukut pidetään suljettuna.

Hillitse helteen vaikutuksia

1. Vedä verhot ja kaihtimet ikkunoihin.
  2. Tuuleta viileän aikaan ja varjon puolelta, hyödynnä läpivetoa.
  3. Vähennä sisäisiä lämpökuormia, sammuta tarpeettomat sähkölaitteet.
  4. Viilennä viisaasti, kun jäähdytät koneellisesti.

Esimerkkejä tuuletus- ja jäähdytyslaitteiden kulutuksista:

• Pöytätuuletin:
    – pöytätuuletinten teho on yleensä 40-45 W. Sähkönkulutus vuorokaudessa voi olla noin 1,1 kWh. Vuorokauden käyttöhinnaksi tulee noin 20 senttiä*.
  • Lattiatuuletin:
    – lattialle sijoitettavien tuuletinten teho on yleensä 50-70 W. Sähkönkulutus vuorokaudessa voi olla noin 1,7 kWh. Vuorokauden käyttöhinnaksi tulee noin 25 senttiä*.
  • Siirrettävä ilmastointilaite:
    – siirrettävien, kylmäainetta hyödyntävien ilmastointilaitteiden sähkötehot vaihtelevat 0,5-1,5 kW välillä. Sähkönkulutus vuorokaudessa voi olla siis jopa noin 36 kWh. Vuorokauden käyttöhinnaksi tulee noin 4-5 euroa*.
  • Ilmalämpöpumppu:
    – ilmalämpöpumpun sähköteho noin 1,5-2,5 kW. Sähkönkulutus vuorokaudessa voi olla siis jopa noin 60 kWh. Vuorokauden käyttöhinnaksi tulee noin 4-6 euroa* (pumppu toimii osa- ja täysteholla).
    – kulutus riippuu paitsi jäähdytykseen käytettävästä tehosta (osa/täysiteho) sekä jäähdytettävän tilan koosta (pumppu tulee mitoittaa tilan mukaan).

Linkkejä:

*Käytetty sähkönhinta: 15,56 snt/kWh (www.sahkonhinta.fi)