Henkilöautojen energiamerkintä pilottikäytössä kahdessa myyntipisteessä

Henkilöautojen energiamerkintää pilotoidaan kahdessa pääkaupunkiseudun autoliikkeessä. Motiva kouluttaa Toyotan ja Metroauton myyjiä energiamerkin hyödyntämiseen kulutuksen ja päästöjen arvionnissa. Merkin tavoitteena on ohjata ostajaa löytämään tarpeitaan vastaava kustannus- ja päästötasojen yhdistelmä.

Motiva Oy on kouluttanut pilottina toimivat Toyota Kaivokselan ja Metroauto Oy:n Hernepellonkujan myyntipisteet hyödyntämään energiamerkkiä asiakaspalvelussa ja autojen polttoaineen kulutukseen sekä päästöihin liittyvissä kysymyksissä. Kouluttajana toimi Motivan asiantuntija Vesa Peltola. Pilotilla viimeistellään aineisto, jolla kaikki Suomen automyyjät jatkossa koulutetaan. Projektin on käynnistänyt liikenne- ja viestintäministeriö.

”Energiamerkintä helpottaa kuluttajaa löytämään omiin tarpeisiinsa sopivan auton”, Vesa Peltola sanoo. ”Se ohjaa järkevään resurssien käyttöön ja helpottaa oman kulutuksen ja aiheuttamansa ympäristörasitteen puntaroimisessa. Pilottiin liittyy myös kyselytutkimus, jossa sekä myyjiltä että asiakkailta kysytään mielipidettä energiamerkintään liittyvissä asioissa”, Peltola jatkaa.

Uusissa autoissa otetaan syksyllä käyttöön kodinkoneista tuttu energiamerkintä, joka jakaa autot polttoaineenkulutuksen ja päästöjen perusteella luokkiin (A-G). Energiamerkintä on autokaupoille aluksi vapaaehtoinen, mutta EU:ssa valmistellaan direktiiviä, jonka myötä se tulisi pakolliseksi uusien autojen myynnissä. Merkintä auttaa ostajia vertailemaan kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä eri automallien ja niiden moottorivaihtoehtojen välillä. Se helpottaa myös eri kokoisten autojen keskinäistä vertailua huomioimalla auton kokonaismassan. Vertailun avuksi merkissä on myös EU:n vastaavanpainoiselle autolle asettama hiilidioksidipäästötavoite.

Autojen energiamerkit löytyvät Ajoneuvohallintokeskuksen EkoAke-palvelusta www.ake.fi/ekoake. Jokaisen auton osalta löytyy myös paljon muita teknisiä tietoja. Energiamerkinnässä on tiedot auton hiilidioksidipäästöistä, polttoaineen kulutuksesta kustannuksineen sekä verotustiedot. Merkki kertoo myös auton muut päästöt: melupäästöjen ohella typpioksidi-, hiilivety- ja hiilimonoksidipäästöt sekä dieseleistä hiukkaspäästöt. Tietokantaa kehitetään jatkossa niin, että sen avulla voi vertailla uuden hiilidioksidiperusteisen laskentatavan mukaisesti määräytyvää vuotuista veron määrää.

www.motiva.fi/liikenne/henkiloauton_valinta/henkiloautojen_energiamerkinta

Vesa Peltola, Motiva, puh. 040 568 7145, vesa.peltola@motiva.fi
Jan Bjugg , Metroauto, puh. 050 514 4355, jan.bjugg@metroauto.fi
Petri Vaulamo Toyota, puh. 0400 616008, petri.vaulamo@toyotakaivoksela.fi