Innostuvatko suomalaiset yhteiskäyttöautoista? Suurimmissa kaupungeissa vahva potentiaali

Tuore selvitys osoittaa, että yhteiskäyttöautoilijoiden määrä voi nousta jopa 30 000 vuoteen 2020 mennessä. Autojen yhteiskäyttö tehostaisi merkittävästi auton käyttöä ja vähentäisi kaupunkiliikenteen päästöjä.

Autojen yhteiskäyttö on eurooppalaisissa suurkaupungeissa ja Pohjois-Amerikassa voimakkaassa kasvussa. Suomessa yhteiskäyttöautoja on ainoastaan pääkaupunkiseudulla, mutta niiden leviämisestä Turkuun ja Tampereelle on suunnitelmia.

Yhteiskäyttöautoille on selvä tilaus Suomessa. Yhteiskäyttöautojen potentiaalia ja vaikutuksia selvittänyt konsultti Ville Voltti Linea Konsultit Oy:stä arvioi, että nykyisellä kasvuvauhdilla pääkaupunkiseudulla olisi vuonna 2020 lähes 20 000 yhteiskäyttöautoilijaa. Potentiaalia riittää pitkälle tulevaisuuteen. Vuonna 2030 pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella saattaa olla yhteensä jopa 70 000 yhteiskäyttöautoilijaa.

Asiantuntija Johanna Taskinen selvityksen teettäneestä Motivasta arvelee, että nykyistä voimakkaampi kasvu on ulkomaisten esimerkkien valossa saavutettavissa, mutta siihen tarvitaan myös julkisen sektorin panostusta. - Pidän tavoitteellista ennustetta 29 000 autojen yhteiskäyttäjästä pääkaupunkiseudulla vuoteen 2020 mennessä ihan realistisena, Taskinen sanoo. - Vastaavat ennusteet Turussa ja Tampereella ovat 1400 ja 1600 käyttäjää, hän jatkaa.

Säästöt suuret jo pienilläkin automäärillä - euroissa ja päästöissä
Yhteiskäyttöautot ovat tehokas tapa vähentää kaupunkiliikenteen päästöjä. Autojen yhteiskäyttäjän liikkuminen tuottaa keskimäärin noin 35 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä (300 kg/v) kuin vastaavan ikäisen pääkaupunkiseudun asukkaan liikkuminen keskimäärin. Samoihin arvioihin on päädytty myös Sveitsissä ja Ruotsissa.

- Vaikka yhteiskäyttöautot lisäävätkin autottomien kotitalouksien auton käyttöä, muutokset ovat yleensä niin pieniä, että niillä on vähäinen merkitys kokonaisuuden kannalta, Voltti kertoo.  – Suuret vaikutukset syntyvät siitä, kun autottomat luopuvat autosta ja vähentävät autonkäyttöä radikaalisti. Päästöjen kannalta riittää, että vain pieni osa luopuu autosta. Eikä pidä unohtaa niitäkään, jotka jättävät auton ostamatta, hän jatkaa.

Autojen yhteiskäyttö säästää myös kaupunkitilaa pysäköintipaikkojen tarpeen vähentyessä. Voltti arvioi, että pääkaupunkiseudun nykyisen 3 000 yhteiskäyttöautoasiakkaan ansiosta alueella on noin 1 000 autoa vähemmän. Tämä määrä vähentää pysäköintitilan tarvetta noin kolmen jalkapallokentän kokoisen alueen verran.

Mikäli autojen yhteiskäytön suosio kehittyisi pääkaupunkiseudulla tavoitteen mukaisesti, olisi siellä vuonna 2020 lähes 10 000 autoa vähemmän kuin ilman yhteiskäyttöä. Pysäköintitilan säästöt kymmenkertaistuisivat nykyisestä. Vuosittaiset hiilidioksidipäästöt olisivat puolestaan lähes 7000 tonnia pienemmät.

Autojen yhteiskäyttö (car-sharing, Car Clubs) on hajautettua, arkisiin tarpeisiin soveltuvaa joustavaa auton vuokrausta. Yhteiskäyttöauton saa käyttöönsä lyhyeksikin ajaksi ja yleensä läheltä kotia tai työpaikkaa. Yhteiskäyttöauto varataan internetissä tai puhelimitse ja se otetaan käyttöön esimerkiksi älykortilla tai matkapuhelimella. Autojen yhteiskäyttö sopii niille, jotka eivät tarvitse autoa päivittäin, ja jotka ajavat vuodessa alle 10 000 kilometriä. Tällöin palvelun käyttö tulee todennäköisimmin edullisemmaksi kuin oman auton käyttö.

Ville Voltti Linea Konsultit Oy:stä teki selvityksen autojen yhteiskäytön potentiaalista ja vaikutuksista pääkaupunkiseudulla, Turussa ja Tampereella. Selvitystyö on osa eurooppalaista momo Car-Sharing hanketta, jota myös HSL ja KSV rahoittivat. Työn tilaajana oli Motiva.

Ville Voltti, konsultti
Linea Konsultit Oy

Johanna Taskinen, asiantuntija
Motiva
Puh. 0424 281 205

Liikkujan viikko eli European Mobility Week on Euroopan-laajuinen kampanja, jota vietetään joka vuosi samana ajankohtana, 16.–22. 9. Teema vaihtelee vuosittain, mutta kampanjan tarkoituksena on kiinnittää huomiota arkipäivän liikkumisvalintoihin kestävän kehityksen näkökulmasta.

Liikkujan viikon tapahtumia suunnittelevat ja järjestävät yhteistyössä kunnat, järjestöt, yritykset ynnä muut tahot. Ympäristöministeriö ja liikenne- ja viestintäministeriö toimivat kampanjan kansallisina koordinaattoreina ja linkkinä Euroopan suuntaan.

www.liikkujanviikko.fi
www.mobilityweek.eu