Käyttötottumukset ratkaisevat: Kodin lämmityskuluja voi pienentää jopa kolmanneksella

Pientalojen energiatehokkuuden parantamisessa hyvä lopputulos on monen tekijän summa. Elvari-yhteistyöhankkeen puitteissa uskotaan saavutettavan jopa 30 prosentin säästöt lämmitysenergiassa.

Pinttyneisiin tapoihinsa kannattaa kiinnittää huomiota, koska niitä tarkistamalla voi energiankulutustaan ja samalla energialaskuaan pienentää huomattavasti. Asumisen mukavuudesta ei tarvitse tinkiä, vaan kysymys on aktiivisesta oman kulutuksen tarkkailusta ja asumistilanteen mukaisesta käytöstä. Tyhjä talo ei tarvitse ilmanvaihtoa, eikä käyttämättömät huoneet valoa. - Pieni vitseliäisyys palkitaan moninkertaisesti, sanoo Motivan asiantuntija Antti Kokkonen. - Ilmanvaihtojärjestelmä on hyvä esimerkki siitä, kuinka paljon käyttötottumuksilla voi vaikuttaa energiankulutukseen. Ilmanvaihto ei ole automaattitoiminto. Jotta ilmanvaihto toimisi optimaalisesti, sitä täytyy muistaa säätää asumisen mukaan, Kokkonen sanoo. - Tehostusasento on tarpeen saunailtoina, muttei normaalioloissa. Jos talo jää tyhjilleen, tulisi myös ilmanvaihto kääntää poissaolo-asentoon. Ilmanvaihtojärjestelmän käytössä tulisi huomata myös vuodenaikojen vaihtelut, esimerkiksi venttiilin talviasennon käyttö unohtuu helposti, Kokkonen jatkaa. Keskimääräinen energiankulutus suomalaisessa 120-150 neliömetrin kokoisessa sähkölämmitteisessä pientalossa on noin 20 000 kWh:n tienoilla vuositasolla. Mikäli rakennuksen ja asumisen energiatehokkuuteen on jo alun alkaen kiinnitetty erityistä huomiota, ei mittaviin säästöihin tietenkään ole yhtä helppo päästä. Kymmenen prosentin parannus tulee kuitenkin suhteellisen helposti, pelkästään energiankäyttöään tarkkailemalla, Kokkonen lupaa. Valkeakosken Asuntomessuilla päivystävä Kokkonen kertoo, että Motivan Energiaklinikalla on käynyt kuhina. Elvari-hankkeen puitteissa tehty Tee se itse - kotikatselmus on herättänyt kiinnostusta ja poikinut paljon kysymyksiä pientaloasukkailta. Kokkonen vetää Valkeakosken Asuntomessuilla kierroksia messutaloissa, ja antaa käytännön vinkkejä kotikatselmuksen tekoon. Elvarin johtoryhmän puheenjohtaja Pekka Salomaa Energiateollisuus ry:stä kertoo, että sähkölämmitteisten talojen energiankäyttöä tehostava Elvari tähtää nimenomaan sellaisten säästökeinojen löytämiseen, joilla päästään yleisesti EU:n asettamaan 9 prosentin energiatehokkuuden parantamiseen ja yksittäisissä sähkölämmityskodeissa jopa 30 prosentin lämmitysenergian säästöön. - Tavoite on kova, mutta mahdollinen, Salomaa sanoo. - Kodit ja niiden käyttötavat ovat aina yksilöllisiä, joten säästömahdollisuudet ovat pitkälti omasta kekseliäisyydestä kiinni. Niitä voi löytyä paljon helpommin, kuin kuvitellaankaan, Salomaa jatkaa. Tee se itse -kotikatselmus löytyy Motivan verkkopalvelusta, www.motiva.fi/julkaisut