Kuluttajien energianeuvonnalta säästövinkkejä lomailuun

Kesälomalla ladataan virtaa talven varalle ja nautitaan vapaa-ajasta mökkeillen, matkustaen ja harrastaen. Lomalla nautitaan ja rentoudutaan, mutta sen ei tarvitse olla ristiriidassa energia- ja ekotehokkuuden kanssa. Myös mökillä ja lomalla voi säästää energiaa ja tehdä kestäviä valintoja, jotka edistävät energia- ja materiaalitehokkuutta sekä keventävät lomailun ilmastovaikutuksia. Kuluttajien energianeuvonta ohjaa lomalaisia järkevään vapaa-ajan asumiseen ja liikkumiseen.

Motiva Oy kehittää kuluttajien energianeuvontaa Suomessa. 24 alueellisessa ja valtakunnallisessa pilothankkeessa tarjotaan tietoa myös vapaa-ajan energiatehokkuuden parantamiseksi. Energianeuvonnan kehittämistä koordinioidaan työ- ja elinkeinoministeriön toimeksiannosta. Vuoden lopussa päättyviä pilothankkeita rahoittavat TEM ja Sitra.

– Tänä kesänä näkyvimpänä loma-asumisen neuvontahankkeena esittäytyy Mikkelin ammattikorkeakoulun ja Talotekniikkateollisuus ry:n paviljonki Mäntyharjun loma-asuntomessuilla, ekotehokkaan loma-asumisen teemapäivänä 15.6. Itä-Suomen Bioenergiapäivillä puhuva Motiva Oy:n toimitusjohtaja Jouko Kinnunen sanoo.

Talviajan lämmitystarve lisää kulutusta

Mökeillä energiankulutuksen tehostamisen suurin haaste on talviaikaisen lämmityksen tarpeen vähentäminen riskittömästi. Vesi- ja viemäröintijärjestelmien jäätyminen ja sisäilman kosteusvaihtelut voivat vaurioittaa materiaaleja ja aiheuttaa homeongelman.

- Mökkien peruskorjauksissa on hyvä kiinnittää huomiota rakennuksen tiiviyteen, riittävään lisäeristykseen ja vesihuoltojärjestelmän pakkasenkestävyyteen. Vakiotehoisella lämmityksellä sähkölämmityksen kustannuksia voi pienentää, mikäli mökillä ei tarvita lämpöasteita läpi talven, Kinnunen toteaa.

Rakentamismääräykset määrittävät uudisrakentamisessa energiatehokkuuden minimitason, mutta kunnat voivat myös antaa tiukempia velvoitteita rakentajille. Rakennusluvan antamisen yhteydessä yli 50 m2:n vapaa-ajan asunnoilta edellytetään energiatodistusta, mikäli rakennuksen käyttötarkoitus on ympärivuotinen tai talviaikainen.

Asu ja liiku järkevästi myös kesällä

Jokainen voi vähentää asumisen ja liikkumisen energiankulutusta arjessa kiinnittämällä huomiota omiin käyttötottumuksiinsa ja valintoihinsa. Peruskorjauksen yhteydessä kannattaa selvittää aurinkoenergian tai pientuulivoimalan käyttömahdollisuudet esimerkiksi käyttöveden lämmitykseen, valaistukseen tai pienlaitteiden sähköntarpeeseen.

Kesähelteillä koneellisen jäähdytyksen sähkönkulutus vähenee, kun käyttää jäähdytystä vain tarpeen mukaan ja pienentää rakennuksen sisäisiä lämpökuormia. Usein kesämökeille viedään kotona käytöstä poistettuja kodinkoneita, mutta esimerkiksi vanhat kylmäsäilytyslaitteet saattavat olla energiasyöppöjä. Energiamerkintä auttaa kuluttajia valitsemaan ominaisuuksiltaan sopivia, energiatehokkaita laitteita kahdeksassa laiteryhmässä lampuista kylmäsäilytykseen ja ilmastointilaitteista pesukoneisiin.

– Liikkumista ei pidä unohtaa, Jouko Kinnunen muistuttaa: – Kesällä matkustetaan paljon, mutta loma-, mökki- ja asiointimatkat voi ketjuttaa järkevästi, kulkea kimppakyydeillä ja hyödyntää mahdollisuuksien mukaan julkista liikennettä. Jos kesämökin hankinta on vasta suunnitteilla, kannattaa mahdollisuuksien mukaan arvioida kodin ja mökin välisten matkojen merkitystä ja sujuvuutta yhtenä kriteerinä mökkipaikkaa valitessa.

Energiatehokasta kesää vietetään nauttimalla luonnon valosta ja lämmöstä, tunnelmoimalla takkatulen lämmössä, rentoutumalla mato-ongella ja marjametsässä.

Lisätietoja:     www.motiva.fi

www.kuluttajienenergianeuvonta.fi

www.energiatehokaskoti.fi

www.energiatodistus.motiva.fi

www.motiva.fi/liikenne

Motiva Oy on fiksun energiankäytön ja materiaalitehokkuuden asiantuntijayritys, jonka keskeinen asiakas on Suomen valtio. Motiva Oy:n tytäryhtiö, Motiva Services Oy, palvelee muita asiakkaita. Yhtenä osana Motiva Services Oy:n työtä ovat
pohjoismaiden yhteinen tuotteiden ja palveluiden ympäristömerkki Joutsenmerkki sekä Euroopan Unionin EU-kukka.