Lainmuutos voimaan 1.3.2011: Rakennusten energiatodistukset pantava esille myös viranomaisten yleisöpalvelutiloissa

Energiatodistukset alkavat näkyä julkisissa rakennuksissa tämän vuoden aikana, kun todistus tulee asettaa esille sellaisissa yli 1000 m2 tiloissa, joissa viranomaiset tarjoavat julkisia palveluja. Todistusten on oltava nähtävillä viimeistään vuoden kuluttua eli 1.3.2012.

Esillepanovelvoite koskee julkisia viranomaisia; kuntia ja kuntayhtymiä, seurakuntia, julkisia laitoksia, maakuntahallintoa sekä valtiota. Todistus on laitettava esille, kun julkisia palveluita tarjotaan tiloissa, joiden kerrosala yhdessä rakennuksessa ylittää 1 000 neliömetriä.

Voimassa oleva energiatodistus tai sen värillinen jäljennös tulee olla yleisön nähtävissä vähintään A4 koossa sekä kielivaatimusten mukaisella kielellä. Todistus ei voi olla nähtävillä vain digitaalisesti. Vapaaehtoisia energiamerkkejä voi käyttää energiatodistuksen rinnalla, mutta niillä ei voi korvata energiatodistusta.

Todistuksen esille panosta huolehtii tilojen omistaja.

Jos julkisia palveluja tarjotaan vuokratuissa tiloissa, koskee esillepanovelvoite vain lainmuutoksen voimaan tulon jälkeen syntyneitä vuokrasuhteita.

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivi uusiutunut
- toimeenpanon valmistelutyöt käynnissä

Maaliskuun alussa voimaan tuleva lainmuutos liittyy alkuperäisen rakennusten energiatehokkuusdirektiivin toimeenpanoon. Muutoksissa ei vielä ole otettu huomioon vuonna 2010 uusittua rakennusten energiatehokkuusdirektiiviä. Uusitun energiatehokkuusdirektiivin toimeenpanon laaja-alaiset valmistelutyöt ovat käynnissä ympäristöministeriössä.

Energiatodistuksista tietoa Motivan neuvontapalvelusta

Lisätietoja energiatodistuksista löytyy ”Kysy energiatodistuksista” -palvelusta: www.motiva.fi/energiatodistus. Motivan asiantuntijat neuvovat energiatodistuksiin liittyvissä kysymyksissä tiistaiaamupäivisin klo 9-12. Kysymyksiä voi lähettää myös sähköpostitse tai verkkosivujen kautta. Palvelun tarjoaa Motiva ympäristöministeriön toimeksiannosta.

Linkki lainmuutokseen (119/2011): http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2011/20110119.pdf

Päivi Laitila, Motiva Oy, paivi.laitila@motiva.fi

Laki rakennuksen energiatodistuksesta (487/2007), lainmuutos 119/2011:
Esillepanovelvoite koskee julkisia viranomaisia, joilla hallituksen esityksessä (HE 256/2010 vp) tarkoitetaan toimielimiä, joilla on oikeudelliseen normiin perustuvia tehtäviä ja toimivaltaa. Tällaisia tehtäviä ja toimivaltaa on valtion, kuntien ja kuntayhtymien viranomaisilla ja julkisoikeudellisilla laitoksilla sekä evankelis-luterilaisella kirkolla ja ortodoksisella kirkkokunnalla.

Esillepanovelvoite koskee sellaisia tiloja joiden yhdessä rakennuksessa oleva pinta-ala ylittää 1000 m2. Esillepanovelvoitteen syntyminen perustuu kerrosalaan, joka tieto on helposti saatavilla.  Pinta-ala ei siten ole sama, mitä käytetään laadittaessa energiatodistusta (ympäristöministeriön asetus rakennuksen energiatodistuksesta 1 §, 765/2007). Esillepanovelvoite ei koske rakennuksia, joille energiatodistuslain mukaan ei tarvitse laatia energiatodistusta (5 §, 119/2011). Tällaisia ovat mm. eri tavoin suojellut rakennukset, kirkot sekä muut hartauden harjoittamiseen tarkoitetut rakennukset.

Motiva on asiantuntijayritys, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Motivan palveluja hyödyntävät niin julkinen hallinto, yritykset ja yhteisöt kuin kuluttajatkin. Motivassa on 41 työntekijää ja sen liikevaihto on 5,9 miljoonaa euroa (2009). www.motiva.fi