Lamppujen pakkausmerkinnät yhtenäistyivät

​Lamppujen pakkausmerkinnät tarkentuvat syyskuun alussa voimaan astuneen asetuksen myötä.  Pakkauksista tulee jatkossa löytyä tiedot energiatehokkuudesta, valon määrästä, käyttöiästä, syttymisnopeudesta, värisävystä, himmennettävyydestä, sytytyskertojen määrästä sekä käyttölämpötilasta. Uudistuksella pyritään helpottamaan tarkoitukseen sopivan lampun hankintaa.

Energiansäästölamppuihin siirryttäessä ovat monenkirjavat ja usein puutteellisetkin pakkausmerkinnät aiheuttaneet väärinkäsityksiä. Pettymyksiä ovat tuottaneet myös väärät tulkinnat valon määrästä, kun mittayksikkö on vaihtunut wateista lumeniin.

Parhaiten hyvälaatuisen lampun - olipa kyseessä hehkulamppu tai energiansäästölamppu - erottaa kiinnittämällä huomiota käyttöikään ja sytytyskertojen määrään. Käyttöikä ei kuitenkaan ole lupaus lampun kestosta, vaan käyttöikä on ilmaistu keskiarvona. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että puolet tietyn käyttöiän lampuista tulisi kestää keskiarvoa pidempään, mutta puolet sammuu jo ennen keskiarvolla ilmaistua käyttöikää.

Turhien pettymysten välttämiseksi tulisi pakkauksesta tarkistaa myös lampun soveltuvuus ulkokäyttöön tai himmeninkytkimelliseen valaisimeen. Tiloissa, joissa valoja sytytellään ja sammutellaan usein, energiansäästölamppu ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Esimerkiksi WC-tiloissa ja liiketunnistimella varustetuissa käytävissä toimivat paremmin halogeenitekniikkaan perustuvat lamput tai ledit. Tosin energiansäästölampuistakin löytyy tällaisiin kohteisiin soveltuvia malleja, jotka kestävät jopa miljoona sytytyskertaa.

Nyrkkisääntö kelvineistä ja lumeneista

Jotta uusi lamppu toisi riittävästi valoa haluttuun kohteeseen, tulee wattien sijaan vertailla lamppujen lumen-määrää. Lumenit ilmaisevat lampun valovirran, eli lampun tuottaman valon määrän. Muistisääntönä 60 watin hehkulampun tuottaman valon määrä on noin 710 lumenia. Myös led-lamppujen valon määrä ilmoitetaan jatkossa lumenina.

Myös lampun värisävystä löytyy tietoa pakkauksista. Hehkulampun värilämpötila on 2700 kelviniä. Mitä korkeampi kelvin-arvo, sitä sinertävämpää valoa lamppu tuottaa. Värilämpötila on usein esitetty pakkauksissa havainnollisena väripalkkina, josta värisävyn päättely onnistuu helposti ilman lukuarvojen muistamistakin.  Sekä energiansäästölampuista että ledeistä löytyy hehkulampun värisävyä lähellä olevia lamppuja.

Asiantuntija Antti Kokkonen, Motiva oy
Puh. 050 516 8514

Lamppujen pakkausmerkintöjen selitykset: http://www.lampputieto.fi/valintaopas/pakkausmerkinnat/

www.lampputieto.fi
www.motiva.fi

Lampputieto on Motivan ylläpitämä palvelu, joka auttaa lamppujen valinnassa ja oikeaoppisessa hävittämisessä. Lampputieto -palvelua rahoittavat lamppuvalmistajien ja maahantuojien lisäksi tuottajayhteisö FLIP ry ja Suomen valoteknillinen seura.