Motiva sparraa ja näyttää esimerkkiä: Energiansäästöviikkoa viettää jo yli 350 yritystä

Energiansäästöviikkoa vietetään tällä viikolla yli 350 työyhteisössä, koulussa ja muussa organisaatiossa. Motiva sparraa viettäjiä, ja toimii itse esimerkkinä. Motivan testillä voi jokainen energiankäyttäjä tarkistaa myös oman henkilökohtaisen energialuokkansa.

Energiansäästöviikkoa viettää jälleen ennätysmäärä yhteisöjä, kaikkiaan yli 350 kappaletta. Kampanjan käynnistänyt Motiva toimii energiansäästön sparraajana ja palkitsee vuosittain parhaimmat energiansäästöön liittyvät tempaukset. Motivan oma energiasäästöviikon energiateko on siirtyminen vihreään sähkön käyttöön. Motiva hankkii toimistonsa sähkönkäyttöä vastaavan määrän vihreän sähkön sertifikaatteja. - Olemme vuosien varrella toteuttaneet monenlaisia energiansäästötoimenpiteitä, Motivan toimitusjohtaja Jouko Kinnunen sanoo. - Minimoidaksenne autoilua toimistomme sijaitsee tarkoituksella hyvien liikenneyhteyksien päässä, ja rohkaisemme hyötyliikuntaan varaamalla kellaristamme parkkitilaa myös pyöräileville motivalaisille. Henkilökunnallamme on käytössä julkisen liikenteen työmatkalippu. Tulostaessa printtaamme aina kaksipuoliselle paperille ja kokousten ajaksi meillä sammutetaan työpisteistä valot ja tietokoneen näytöt, Kinnunen jatkaa. Testaa energialuokituksesi Osviittaa siitä, olisiko omassa energiankäytössä tarkistettavaa, saa tekemällä Motivan ”Millainen energiankäyttäjä olet” -testin, joka antaa testihenkilölle energialuokituksen erinomaisesta A:sta välttävään G:hen. Testi on sekä Motivan että Energiansäästöviikon www.energiansaastoviikko.fiverkkosivuilla. Kampanjan verkkosivuilta löytyy myös lista viikon viettäjistä - kaupungeista ja kunnista, oppilaitoksista ja päiväkodeista sekä yrityksistä - viettäjien kampanjasuunnitelmista sekä ohjeita energiansäästöön omassa arjessa. Sivulta voi tarkistaa oman paikkakuntansa Energiansäästöviikon viettäjät. Mukana Energiansäästöviikon vietossa ovat tänä vuonna muun muassa Nokia Oyj, Kone, SOK, Sitra, TeliaSonera, Finnair, IKEA, Bayer Shering Pharma, GE Healthcare Finland, Rautaruukki, Siemens, Veikkaus Oy, VR-yhtymä ja YLE. Energiansäästöviikkoa on vietetty jo yli kymmenen vuoden ajan työyhteisöissä, oppilaitoksissa ja yhteisöissä. Energiansäästöviikon tarkoituksena on viikon ajan kiinnittää huomiota omiin energiankäyttötapoihinsa, ja samalla positiivisessa hengessä tarkistaa pinttyneitä energiaa tuhlaavia tottumuksia. Energiansäästöviikkoa koordinoi Motiva, joka sparraa järkevässä energiankäytössä.