Motiva tiedottaa: Helteet lisäävät energiankulutusta - pää kylmänä jäähdytettäessä

Helteiden aikaan kotien sähkönkulutus kohoaa helposti lisääntyvästä viilennystarpeesta johtuen. Paljon on kuitenkin tehtävissä jo kotikonstein, ilman koneellista jäähdytystä.

Sähkölaitteiden energiankulutus vie noin kolmanneksen kotien kokonaisenergiankulutuksesta. Helteillä lisälaskua saattaa kertyä huomaamatta lisääntyvästä viilennystarpeesta ja huolimattomasta sähkölaitteiden käytöstä johtuen. Ennenkuin siirtyy koneelliseen jäähdytykseen, voi päästä varsin viileään tulokseen jo ihan perinteisillä keinoillakin. Järkevää ennakointia on lisätä ilmanvaihtoa oikealla tavalla ja pienentää rakennuksen sisäistä lämpökuormaa: • Estä auringon paahde ikkunoista verhoilla tai kaihtimilla • Tuuleta aina varjon puolelta ja lisää yönaikaista ilmanvaihtoa • Älä sauno tai lämmitä tulisijaa helteellä, sammuta sähkölaitteet ja turhat valot. Mikäli helteet pitkittyvät ja yltävät ennätyslukemiin, voi koneellinen viilennys tulla tarpeeseen. Viilennystarpeen ollessa huipussaan, kannattaa kiinnittää myös huomioita siihen, millä viilentää. Energiamerkintä ilmastointilaitteissa toimii hyvänä ohjenuorana laitteen energiakulutuksen arvioinnissa. Myös laitteen sijainnilla ja viilennettävän asunnon tilavuudella on merkitystä. Energiatehokkaidenkin laitteiden kulutusta voi edelleen pienentää jäähdyttämällä vain todelliseen tarpeeseen. Energiataloudellisin ratkaisu kodin viilennykseen on ilmalämpöpumppu osana rakennuksen ympärivuotista lämmitys-ja jäähdytysjärjestelmää. Järjestelmän voi asentaa myös vanhaan taloon. Ilmalämpöpumppu vähentää merkittävästi sähkönkulutusta, koska se kattaa osan energiatarpeesta ilmaisenergialla. Lämpöpumppujen asentamiseen vaaditaan TUKESin päteväksi toteama yritys. - Energiamerkintä on osoittautunut tehokkaaksi kuluttajien apuneuvoksi. Se on riittävän yksinkertainen ja helppo tulkita: ostamalla A-luokan laitteita, voi olla varma siitä, että kodin laitteiden energiatehokkuus on hyvä. Energiamerkintä on toiminut erinomaisena motivaattorina myös laitevalmistajien tuotekehityksessä, Pekka Kalliomäki ympäristöministeriöstä sanoo. Lämmitys- tai jäähdytysjärjestelmän varsinaisessa mitoituksessa ja suunnittelussa pitää kuitenkin muistaa kääntyä LVI-suunnittelijan puoleen. Energiamerkinnät ilmastointilaitteissa: Energiamerkintä on pakollinen kotitalouksien alle 12 kWh sähköverkkokäyttöisissä ilmastointilaitteissa (ympäristöministeriön asetus 1271/2002). Energiamerkinnän käyttöä valvoo Turvatekniikan keskus TUKES. Lisätietoja: Ympäristöministeriö Yli-insinööri Pekka Kalliomäki puh. (09) 160 07 Motiva Oy puh. 0424 2811 www.motiva.fi/kodinhankinnat