Motiva tiedottaa: Sisustajalle iloa laajasta ja nykyaikaisesta lamppuvalikoimasta

Lamppuvalikoiman uudistuminen ja uudet teknologiat tarjoavat sisustajalle entistä enemmän vaihtoehtoja toteuttaa onnistuneita valaistusratkaisuja, jotka tukevat tilan tunnelmaa ja käyttötarpeita.
– Hehkulampun tilalle löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin energiansäästölamppu. Ledi- ja halogeenilamppuihin kannattaa rohkeasti tutustua, asiantuntija Suvi Salmela Motivasta kannustaa.

Valaistus on yksi tärkeimpiä kodin tunnelmaan ja viihtyvyyteen vaikuttavia sisustuselementtejä. Laajentunut lamppuvalikoima niin valon värisävyjen kuin myös teknisten ominaisuuksien osalta tarjoaa sisustajalle entistä paremmat mahdollisuudet yksilöllisten ja samalla energiatehokkaampien valaistusratkaisujen toteuttamisen. Myös nykyaikaisilla valaistuksen ohjausjärjestelmillä saadaan aikaan säästöjä, moni-ilmeisyyttä ja mukavaa vaihtelua tilojen tunnelmiin sekä tarpeenmukaisesti muunneltavaa valaistusta kodin monikäyttöisiin tiloihin.

Hehkulamppujen vähittäinen poistuminen kapoista ei ole kaventanut valikoimaa, vaan päinvastoin lamppuhyllyillä on entistä enemmän vaihtoehtoja. Hehkulamppuja korvaavia energiansäästö-, ledi- ja halogeenilamppuja saa kaikenmuotoisina ja erilaisiin valaisimiin sopivilla lamppukannoilla.

– Ei ole riskiä, että sen paremmin kristallikruunut kuin retrovalaisimetkaan jäisivät ilman sopivia lamppuja. Jos lampunvalinta askarruttaa, kannattaa testata Motivan ja valaistusalan yhteistyönä toteuttamaa Lampuvalintakone.fi-palvelua internetissä. Se suosittelee käyttökohteeseen ja valaisimeen sopivimpia lamppuja ilman, että kuluttajan tarvitsee perehtyä tekniikoihin ja käyttää kohtuuttomasti aikaa lampunvalintaan, sanoo Suvi Salmela.

Ratkaisun paikka on jo rakennusvaiheessa

Valaistussuunnittelussa monet ratkaisevat päätökset, kuten valopisteiden määrä ja sijoittelu, tehdään jo rakentamisen tai remontoinnin suunnitteluvaiheessa. Huonekohtaiset valaistusratkaisut kannattaa tehdä ajoissa, jotta tarvittava tekniikka voidaan sijoittaa rakenteisiin. Samoin käyttömukavuutta ja tehokkuutta lisäävät ohjausjärjestelmät on vaivatonta liittää osaksi muuta taloautomatiikkaa jo rakentamisaikana.

Valaistuksen energiatehokkuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet tuottavat selvää hyötyä ja energiansäästöä. Valaistukseen kuluu keskimäärin 22 % asunnon taloussähköstä. Kun valaistussuunnittelu aloitetaan rakentamisen tai remontin suunnitteluvaiheessa, saavutetaan käytettävyyden ja energiatehokkuuden kannalta paras tulos.

Valaistusratkaisuja suunnitteleva saa luotettavaa ja käytännönläheistä tietoa Motivan ylläpitämästä Lampputieto.fi-sivuston valaistussuunnittelun oppaasta.

Lampputietoa Habitare-messuilla 14.-19.9.2011:
”Hehkulamput katoavat, miten valita toimivat lamput tilalle?”
Motivan tietoisku VALO-tapahtumassa la 17.9. ja su 18.9. klo 11.30 Tietoiskulavalla.

www.lampunvalintakone.fi, www.lampputieto.fi ja Jokakodin valaistusopas osoitteessa www.lampputieto.fi/valaistussuunnittelu

Motivassa asiantuntija Suvi Salmela, suvi.salmela@motiva.fi, puh. 0400 960 128

TOP 5 muistilista onnistuneisiin lamppuvalintoihin:

1. Hehkulamppujen tilalle löytyy muitakin vaihtoehtoja kuin energiansäästölamppu, tutustu rohkeasti ledi- ja halogeenilamppuvalikoimaan.

2. Lamput valitaan käyttötarkoituksen ja käyttökohteen perusteella. Nyrkkisääntö: yleisvalaistukseen sopivat parhaiten energiansäästölamput, kohde- ja korostusvalaistukseen ledit ja halogeenit.

3. Pakkausmerkinnöissä on kaikki oleellinen tieto lampun ominaisuuksista. Kestoikä, lampun tuottaman valon määrä, värisävy, syttymisnopeus ja soveltuvuus ulko- tai himmennyskäyttöön kuvataan pakkauksessa havainnollisin symbolein.

4. Lampun värisävy vaikuttaa ratkaisevasti valaistustunnelmaan, joten tarkista värilämpötilasta kertova Kelvin-arvo pakkauksesta. 2700 kelviniä (K) vastaa hehkulampun lämmintä sävyä, 5500 K päivänvaloa.

5. Jos lampunvalinta tuntuu hankalalta, katso suositus kyseiseen käyttökohteeseen lampunvalintakoneesta www.lampunvalintakone.fi.

Lampunvalintakone on tuotettu laajassa yhteistyössä valaistusalan toimijoiden kanssa Motivan koordinoimassa Lampputieto-hankkeessa. Hankkeessa ovat mukana Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK, Suomen Valoteknillinen Seura, Tukes, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö, Flip ry, Airam, Osram, Havells-Sylvania, Philips ja GE.

Motiva on asiantuntijayritys, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön. Motivan palveluja hyödyntävät niin julkinen hallinto, yritykset ja yhteisöt kuin kuluttajatkin. Motivassa on 57 työntekijää ja sen liikevaihto on 6,1 miljoonaa euroa (2010). www.motiva.fi