Motivan TopTen -palvelu kertoo CO2 -päästöiltään parhaat autot kustakin kokoluokasta

Motiva on tänään (23.2.2010) avannut TopTen-Suomi -palveluun Autot-ryhmän, joka nostaa esiin kokoluokittain 10–15 pienikulutuksisinta henkilöautoa. Autot on luokiteltu pituuden ja henkilömäärän mukaan kuuteen kokoluokkaan: pienet autot, pieni keskiluokka, suuri keskiluokka, suuret autot, tila-autot (7 henkeä) ja suuret tila-autot (9 henkeä).

Autojen energiatehokkuus määritetään CO2-päästökertoimen mukaan siten, että kunkin kokoluokan listalla on markkinoiden 10−15 vähäpäästöisintä automallia. Kullekin kokoluokalle on myös asetettu henkilöautojen energiamerkinnän päästöluokkien avulla hiilidioksidin enimmäispäästö. Dieselautoissa on lisäksi oltava hiukkassuodatin. Tietolähteenä käytetään Autotuojat ry:n autotietotaulukkoa, joka perustuu autojen valmistajien antamiin tietoihin, sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin EkoAKE-verkkopalvelua. TopTen-Suomi -palvelu nostaa esiin energiatehokkaimpia tuotteita ja laitteita eri tuoteryhmissä: kodinlaitteet, toimistotekniikka, rakentaminen ja autot. Viileää harkintaa auton valintaan – Valitsemalla vähän kuluttavan auton voi ympäristön lisäksi säästää myös selvää rahaa, ja varmistaa paremman jälleenmyyntiarvon. Säästöä syntyy pienempien polttoainekulujen ansiosta. Jälleenmyyntiarvon säilyminen parempana perustuu ajatukseen jossa tekniset ratkaisut ja vero-ohjaus yhdessä kohoavan öljyn hinnan kanssa tekevät vähän kuluttavista autoista halutuimpia, toteaa asiantuntija Vesa Peltola Motivasta. Valittaessa henkilöautoa omaan tai yrityskäyttöön lähtökohtana pitäisi olla tulevaan käyttötarkoitukseen mahdollisimman hyvin soveltuva auto varusteineen. Moottorikoon, käytettävän polttoaineen ja polttoaineenkulutuksen lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää myös auton varusteluun, jolla voi olla huomattava vaikutus polttoaineenkulutukseen. – Valintaan vaikuttaa muun muassa se minkälaiseen ajoon autoa pääasiassa käytetään – lyhyeen kaupunkiajoon vai pitkille maantiematkoille – ja se ajetaanko autolla kevyesti kuormattuna vai onko sillä tarkoitus kuljettaa usein suuria kuormia. – Auton elinkaarenaikaisesta energiankulutuksesta ja päästöistä 80–90 prosenttia tulee autoa ajettaessa ja vain melko pieni osa valmistuksesta. Siksi uuden auton valinta vaikuttaa tieliikenteen päästöihin ja energiankulutukseen vuosikausia. Liikenne- ja viestintäministeriön ilmastopoliittisessa ohjelmassa henkilöautokannan uudistaminen onkin arvioitu tehokkaimmaksi yksittäiseksi keinoksi saavuttaa vuoden 2020 tieliikenteen kasvihuonekaasujen vähentämistavoitteet. Ekoauton valinnassa pääpaino ympäristövaikutuksissa Vuosittain valittavan Ekoauton valinnan tavoitteena on nostaa esiin vähän kuluttavia ja vähäpäästöisiä automalleja sekä lisätä kuluttajien tietoisuutta taloudellisesta ja ympäristöä mahdollisimman vähän rasittavasta ajamisesta. Valinnalla halutaan kiinnittää auton ostajien – kuluttajien ja yritysten – huomio moottoreiden eroihin ja kannustaa vertailemaan eri mallien ympäristövaikutuksia. Vuoden Ekoauto on Motivan aloitteesta valittu vuodesta 1996 alkaen. Valinnan suorittaa Motivan kokoama ryhmä autoalan asiantuntijoita. Mittauksista ja käytännön järjestelyistä huolehtii Tuulilasi-lehti.