Motivan tuulikiertue Loviisassa

Tuulivoiman ja muun uusiutuvan energian lisäystavoitteet ovat mittavat. Tällä hetkellä Suomessa on rakennettua tuulivoimakapasiteettia 143 megawattia. Ilmasto- ja energiastrategian tavoitteiden mukaisesti vuonna 2020 meillä pitäisi tuulivoimaloiden yhteistehon olla vähintään 2 000 megawattia. Lisäkapasiteetin rakentaminen kiinnostaa monia energiayhtiöitä. Rakentamiseen on tähän asti annettu investointitukea, ja ensi vuoden alusta tuulivoimalla tuotetulle sähkölle on luvassa takuuhinta niin sanottu syöttötariffi. Edistääkö sähkön markkinahintaa korkeampi tariffi myös meillä tuulivoiman rakentamista, kuten muualla Euroopassa? Loviisan seudullakin on vireillä tuulivoiman rakentamishankkeita. Miten ne vaikuttavat alueen ympäristöön, maisemaan ja mitkä hyödyt tuulivoimarakentamisesta Loviisan seudulle ovat? Miten tuulivoiman haitallisia vaikutuksia voitaisiin välttää? Motivan tuulikiertueen Loviisan tilaisuudessa on mahdollisuus keskustella näistäkin aiheista. Seminaarissa käsitellään paikallisten hankkeiden lisäksi myös Suomen energiahaasteita, tuulivoimatekniikkaa, rakentamisprosessia ja taloudellisuutta. Myös parhaillaan Ilmatieteen laitoksella työn alla olevaa Suomen uutta tuuliatlasta esitellään seminaarissa. Seminaarisarja alkoi tänä vuonna Kristiinankaupungista. Toukokuussa alussa oli vuorossa Hamina ja nyt Loviisa. Syksyllä kiertue jatkuu rannikon lisäksi Pohjois-Suomessa ja muualla sisämaassa. Seuraava tuulikiertueen seminaari järjestetään Loviisassa tiistaina 26. toukokuuta Kino Marilynin tiloissa, Kuningattarenkatu 17, klo 17.00–19.00. Motivan asiantuntijoiden lisäksi mukana on myös energiayhtiö Fortumin ja Loviisan kaupungin edustajia. Lisätietoa: Olli Laitinen p. 0424 281 238, olli.laitinen@motiva.fi Iiris Lappalainen p. 0424 281 227, iiris.lappalainen@motiva.fi