Motivan uusiutuvan energian seminaari Vantaan Myyrmäki-hallissa: työtä riittää ja tarvitaan uusiutuvan energian saralla

– Motivan tavoitteena on kannustaa uusiutuvan energian sekä energian ja materiaalien tehokkaaseen käyttöön. Tavoitteena on vähähiilisempi tulevaisuus, toteaa Motivan toimitusjohtaja Jouko Kinnunen tänään Vantaan Myyrmäessä Uusiutuvan energian seminaarissa. – Siihen tarvitaan kaikkia muutosvoimia, eikä kehitys tapahdu hetkessä. Työtä on tehtävä määrätietoisesti. Seminaari käsittelee laajasti uusiutuvan energian eri osa-alueita, kuluttajamarkkinoita yritysten näkökulmasta ja hajautetun energian tuotannon näkymiä. Uusiutuvan energian eri yhdistykset esittäytyvät paneelikeskustelun yhteydessä. Kehittämispäällikkö Pekka Peura Vaasan yliopiston Levón-instituutista puhuu hajautetun energiantuotannon vaikutuksista yrittäjyyteen ja työllisyyteen. Hän korostaa Suomen uusiutuvien energianlähteiden suurta potentiaalia. Bioenergiavarat ovat mittavat, tuulta, aurinkoa ja maahan varastoitunutta energiaa voidaan hyödyntää paljon nykyistä enemmän. – Pienen kokoluokan tuotanto tarvitsee kuitenkin aikaa, jotta uudenlainen infrastruktuuri kehittyisi. Mutta hajautetut energiaratkaisut yleistyvät väistämättä. Näen ne erityisesti mahdollisuutena maaseutuyrityksille. Uusiutuvan energian kuluttajamarkkinoista seminaarissa kertoo St1:n suunnittelupäällikkö Mika PA Anttonen. – Tulevaisuudessa rakennetaan yhä enemmän kiinteistö- ja kiinteistöryhmä kokoluokan energiantuotantoa. Tämä markkina on jo orastavassa vaiheessa, mutta se odottaa edelleen lopullista läpimurtoa, Anttonen toteaa. – Uusiutuva ja hajautettu energiantuotanto on kova haaste yhteiskunnalle, jonka perusrakenteet ja lainsäädäntö ovat kehittyneet keskitetyn tuotannon maailmassa. Energiateollisuuden asiantuntija Niina Honkasalo, joka on mukana uusiutuvan sähkön tuotannon syöttötariffia suunnittelevassa työryhmässä, pohtii esitelmässään tukijärjestelmien ja muiden tekijöiden vaikutusta uusiutuvan energian tuotannon kasvuun. – Tukijärjestelmä on vain yksi uusiutuvan energian tuotannon lisääntymiseen vaikuttavista tekijöistä. Energiapolitiikan on oltava pitkäjänteistä, lupaprosessien on oltava toimivia, samoin sähkömarkkinoiden ja polttoainemarkkinoiden, sanoo Honkasalo. – Syöttötariffijärjestelmä tavoitteena on antaa investoijille riittävästi varmuutta sekä samalla pitää tuulivoimatuotanto mahdollisimman normaalisti markkinoilla. Motivan uusiutuvan energian yksikönpäällikkö Timo Määttä korostaa yhteistyön merkitystä ja voimaa. – Motivalla on jo yli 10 vuoden kokemus uusiutuvan energian eri osa-alueiden esiin nostamisessa. Siihen olemme tarvinneet laajaa yhteistyötä alan yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. Monta vuotta toimintamme on keskittynyt bioenergiaan, mutta muiden uusiutuvien osuus työssämme on viime vuosina korostunut. Koordinoimme tuuliatlastyötä, edistämme tuulivoiman tuotantoa, bioenergian, aurinkoenergian ja lämpöpumppujen käyttöä, Määttä toteaa. – Nyt on korkea aika nostaa esiin myös tämän alan markkinoiden parhaita yrityksiä ja alan edistäjiä, siksi ideoimme Vuoden uusiutuva energia teko -palkinnon, jonka tulokset paljastamme täällä tänään. Motivan seminaari edeltää kestävään ja säästävään kuluttamiseen opastavaa Savexpo-tapahtumaa, joka järjestetään 18.–20. syyskuuta nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen jakaa Vuoden uusiutuva energia teko -palkinnot ja avaa Savexpo tapahtuman virallisesti.