Omaa tuulienergiaa

Motiva ja Suomen tuulivoimayhdistys ovat julkaisseet kuluttajille suunnatun opaslehtisen Omaa tuulienergiaa edistämään pientuulivoimaa ja helpottamaan hankkimista. Oppaan avulla oman pientuulivoimalan hankkimista harkitseva saa perustiedot siitä, mitä asioita on selvitettävä ennen voimalan ostopäätöksen tekemistä.

— Kiinnostus pientuulivoimaa kohtaan on huomattavasti lisääntynyt viime aikoina, kertoo Suomen tuulivoimayhdistyksen toiminnanjohtaja Anni Mikkonen. Hyvälle paikalle sijoitetulla 2 kilowatin tuulivoimalalla voi tuottaa jopa puolet omakotitalon valaistukseen ja laitteisiin kuluvasta sähköstä. Isommalla voimalalla saadaan jo osa lämmityksestäkin hoidettua. Pientuulivoimalan hankkimista harkitseva joutuu selvittämään monia asioita lähtien liikkeelle voimalatyypistä ja mallista. Olennainen asia on selvittää, tuuleeko voimalan suunnitellulla paikalla riittävästi ja mihin tuotettu sähkö käytetään — laitesähköön, lämpövastuksiin, akustoon vai sähköverkkoon. Tuulivoimalan pystytykseen saatetaan vaatia myös rakennus- tai toimenpidelupa paikkakunnasta riippuen. Näitä asioita kannattaa selvittää yhdessä laitetoimittajan kanssa ja kysyä neuvoa myös paikalliselta sähköverkkoyhtiöltä. Pientuulivoimala voidaan liittää sähköverkkoon, ja siitä on tehtävä sopimus paikallisen sähköverkkoyhtiön kanssa. — Valitettavasti piensähkön tuotannolle ei löydy aina ostajaa, mutta yhteys verkkoon on useissa tapauksissa tärkeä, jotta sähkön ylimäärän saa toimitettua eteenpäin, korostaa Motivan uusiutuvan energian asiantuntija Olli Laitinen. — Meidän oma oppaamme ohjaa kuluttajia tekemään viisaita ratkaisuja. Olen erittäin tyytyväinen siihen, että Energiateollisuuskin on alkanut vakavasti huomioida sähkön pientuotantoa julkaisemalla sähköverkkoyhtiöitä varten ohjeistuksen Mikrotuotannon liittäminen sähkönjakeluverkkoon, Laitinen toteaa. Omaa tuulienergiaa -opas on laadittu yhteistyössä eräiden pientuulivoimayritysten kanssa. Myös työ- ja elinkeinoministeriö on ollut mukana rahoittamassa opasta. Omaa tuulienergiaa -opasta voi tilata www.motiva.fi/julkaisut palvelun kautta. Se on myös julkaistu sähköisenä. Lisätietoja: toiminnanjohtaja Anni Mikkonen, puh. 040 7716 114, anni.mikkonen@tuulivoimayhdistys.fi, Suomen Tuulivoimayhdistys ry asiantuntija Olli Laitinen, puh. 040 8478 238, olli.laitinen@motiva.fi, Motiva