Pihi polttoainetalous takaa kilpailukyvyn

Uuden hallitusohjelman mukaan liikenteen polttoaineverotusta korotetaan tulevina vuosina yhteensä 10 prosenttia. Kuljetusyritykset voivat lieventää kustannusten nousun negatiivisia vaikutuksia entistä energiatehokkaammalla toiminnalla.

PIHI on kuljetusyrityksille räätälöity kevyt ja helppokäyttöinen seurantatyökalu. Se auttaa kuljetusyrityksiä säästämään polttoainekuluja ja parantamaan kilpailukykyään kovassa markkinatilanteessa. PIHIn saa käyttöönsä liittymällä tavarankuljetusten ja logistiikan energiatehokkuussopimukseen.

– Kuljetusyritys voi hyödyntää PIHI-seurantajärjestelmää sekä oman toimintansa kehittämisessä että palvelujensa markkinoinnissa. Energiatehokkuussopimusjärjestelmään liittyneille yrityksille on luvassa myös koulutusta ja muuta tukea, kertoo neuvotteleva virkamies Saara Jääskeläinen liikenne- ja viestintäministeriöstä.

PIHIn käyttöönotto ja käyttö on tehty mahdollisimman vaivattomaksi. Järjestelmään voi syöttää joko autokohtaisia tai karkeamman tason yrityskohtaisia tietoja. Molemmissa tapauksissa järjestelmästä on mahdollista tulostaa yrityksen energiatodistus, joka on dokumentti energia-asioiden hallinnasta kuljetusyrityksen asiakkaille. Järjestelmän ylläpidon kustannuksista vastaa liikenne- ja viestintäministeriö ja sen käyttö on kuljetusyritykselle maksutonta.

Kytkös Trafin tietokantaan rakenteilla

PIHI-seurantajärjestelmän ja Trafin valtakunnallisen ajoneuvotietokannan välille on rakenteilla kytkös, jonka välityksellä autojen perustiedot saadaan siirrettyä rekisterinumeron perusteella ilman aikaa vievää käsityötä. Toteutuessaan tämä on merkittävä etu muihin markkinoilla oleviin järjestelmiin verrattuna, sanoo viestintäjohtaja Jochim Donner Motivasta.

EU-politiikka tuo vääjäämättä tehostamistarpeita myös Suomen tieliikenteeseen. Kovassa kilpailussa ja kustannuspaineissa voivat pärjätä vain vahvat ja taloudessaan tarkat yritykset. Kaikki oleelliset polttoainetehokkuuteen liittyvät asiat ovat mukana uudessa seurantajärjestelmässä.

PIHI-järjestelmässä yrityskohtaiset tiedot ovat vain yrityksen itsensä nähtävillä, mutta käyttäjät voivat saada kiinnostavaa yhteenvetotietoa muiden raportoineiden autokannasta. Järjestelmän pääkäyttäjänä toimii Motiva Oy, joka on valtion omistama puolueeton energiatehokkuuden asiantuntijaorganisaatio.

viestintäjohtaja Jochim Donner, Motiva Oy, puh. 0400 416 572, jochim.donner@motiva.fi

www.energiatehokkuussopimukset.fi/pihi