Reilu kolmannes suomalaisista ei ole tehnyt energiansäästötoimenpiteitä

Suuri osa suomalaisista, jopa 38 prosenttia, ei ole tehnyt minkäänlaisia energiansäästötoimenpiteitä. Ne jotka ovat, nimeävät suosituimmiksi energiansäästöteoksi hehkulamppujen vaihtamisen energiansäästölampuiksi sekä turhien valojen ja laitteiden sammuttamisen.

Jopa 38 prosenttia suomalaisista ilmoittaa, ettei ole tehnyt minkäänlaisia energiatehokkuustoimenpiteitä. Tulos tuli ilmi kyselyssä, joka toteutettiin puhelinhaastatteluna alkukesästä 2009. Kyselyyn vastasivat erityisesti energiansäästöstä kiinnostuneet 18-65 -vuotiaat suomalaiset. Ne, jotka energiatehokkuustoimenpiteitä ovat tehneet, ovat maininneet energiansäästölamppuihin siirtymisen yleisimmäksi energiansäästötoimenpiteeksi. Energiansäästölamppuihin oli alkukesällä ehtinyt vaihtaa 27 prosenttia suomalaisista. Vauhti on todennäköisesti kasvanut hehkulamppujen asteittaisen markkinoilta poistumisen myötä. Seuraaviksi yleisimpiä toimenpiteitä ovat kyselyn mukaan turhien valojen (17 prosenttia) ja laitteiden (16 prosenttia) sammuttaminen. Merkittävää oli myös, että kyselyyn vastanneiden tietoisuus taloutensa sähkönkulutuksesta oli tarkempi euroissa mitattuna kuin kilowattitunteina. 69 prosenttia vastaajista ei osannut sanoa asuntonsa kuluttamaa kilowattituntimäärää. Euroissa mitattuna epätietoisten osuus oli huomattavasti pienempi, vain 43 prosenttia. Motivan asiantuntija Antti Kokkonen epäilee, että moni ei edes tunnista tekevänsä varsinaisia energiansäästötoimenpiteitä, koska perimmäisenä motiivina on pikemminkin rahansäästö. - Positiivista asiassa on, että euro- ja energiansäästö kulkevat usein käsi kädessä. Kun säästetään euroja, säästetään useimmiten myös energiaa ja päinvastoin, Kokkonen sanoo. Oman kodin energiankulutuksen voi helposti tarkistaa Motivan Elvari-ohjelman tuottamalla kotikatselmuksella, jossa on listattu yleisimmät energiankäytön epäkohdat. - Tee se itse -kotikatselmus toimii hyvänä tee ainakin nämä -tarkistuslistana, Antti Kokkonen toteaa. - Vähän riippuen lähtötilanteesta, on laitteiden säätöjä ja muita yksinkertaisia toimenpiteitä tekemällä mahdollista pienentää kodin energiankulutusta jopa 30 prosentilla, hän jatkaa. Katselmus löytyy Motivan verkkopalvelusta www.motiva.fi/julkaisut. Lamput ovat eniten energiaa kuluttava yksittäinen laiteryhmä kotitaloudessa. Vastaavasti kustannussäästönsä energialamppuihin vaihdettaessa voi laskea sivustolla www.lampputieto.fi. Kysely tehtiin touko-kesäkuussa 2009 puhelinhaastatteluna, ja siihen vastasi 1000 energiansäästöstä kiinnostunutta 18–65 -vuotiasta eri puolilta Suomea. Tutkimuksessa on otettu huomioon asumismuoto ja lämmitysjärjestelmä, niin että vastaajat edustavat suomalaisia kotitalouksia oikeassa suhteessa. Tutkimuksen toteutti Innolink Research Oy ja sen toimeksiantajana oli Motiva.