Säästä energiaa valitsemalla kotiin energiatehokkaat laitteet

​Kodeissamme on monia virta-ahmatteja, jotka kuluttavat sähköä huomaamattamme. Kiinnittämällä huomiota laitteen valintaan ostohetkellä sekä sijoittamalla ja käyttämällä laitteita oikein, voi omaa energiankäyttöään vähentää huomattavasti.

Keittiön suurista laitteista kylmäsäilytyslaitteet ovat energiatehokkuudeltaan kehittyneet viime vuosien aikana eniten. Laitteet ovat aiempaa energiatehokkaampia, vaikka niiden koko on kasvanut ja ominaisuudet lisääntyneet. Suomessa myytävistä kylmälaitteista suurin osa on A-luokkaa, mutta energiatehokkainta A++ -luokkaa ei vielä osata myymälöistä etsiä.

Motivan Ostajan opas auttaa valitsemaan energiatehokkaita tuotteita ja laitteita kokoamalla tietoa laitteiden valinnassa vaikuttavista tekijöistä sekä laitteiden oikeaan sijoitukseen ja käyttöön liittyvistä asioista. Oppaaseen on koottu tietoa myös tuotteiden ekosuunnitteluvaatimuksista sekä uudistuvista energiamerkinnöistä.

Huomio pyykin kuivaukseen

Pyykin pesuun ja kuivaukseen kuluva energiamäärä riippuu kotitalouden koosta, käytettävistä laitteista ja käyttötottumuksista. Lämpöpumpputekniikalla toimiva kuivausrumpu kuluttaa 50 prosenttia vähemmän sähköä kuin perinteinen kondensoiva kuivausrumpu. Lämpöpumpputoimiset kuivausrummut ovat kuitenkin tulleet markkinoille kovin hitaasti, vaikka juuri Suomessa tehokkaan kuivauksen tarve on suuri. Lämpöpumpputoimisten kuivausrumpujen markkinaosuus Euroopassa on noin 10 %, kun taas esimerkiksi Sveitsissä osuus on jo 25 %. Työtehoseura on tutkinut pyykinkuivauksen energiankulutusta.

– Ainoastaan pyykin ulkokuivaus on ilmaista. Narukuivaus sisätiloissa kuluttaa lämpöenergiaa ja koneellinen pyykinkuivaus puolestaan sähköenergiaa. Kuivausrummun käytöstä siirtyy runsaasti lämpöä huonetilaan ja se aiheuttaa monesti ongelmia. Perinteisen kuivausrummun toiminta hidastuu lämpimissä olosuhteissa ja sähkönkulutus jopa kaksinkertaistuu. Lämpöpumpputoimisen kuivausrummun energiankulutukseen ei ympäristön lämpeneminen vaikuta, joten kuivausrumpu toimii hyvin myös pienessä ja huonosti ilmastoidussa tilassa, toteaa projektipäällikkö Anneli Reisbacka Työtehoseurasta.

Koulutuksella asiantuntijuutta kodinkoneiden myyntiin

Kuluttajat voivat saada apua energiatehokkaimpien kotitalouslaitteiden valintaan Veikon Koneen Energiapassi-koulutuksen saaneilta myyjiltä. Energiapassi-koulutusmallin on kehittänyt Työtehoseura.

– Laatikkomyymälöiden ja itsepalvelun yleistyessä myös kodinkonekaupassa, energiatehokkuudesta kertominen on yksi tapa parantaa asiakaskokemusta palveluun panostavassa kodinkoneketjussa. Myös tuotevalikoiman tulee vastata energiatehokkuudesta kiinnostuneiden asiakkaiden tarpeita. Veikon Kone panostaa voimakkaasti sekä asiakaspalvelun että energiatehokkaista laitteista koostuvan tuotevalikoiman kehittämiseen, Veikon Koneen konseptit ja osaaminen -yksikön johtaja Harri Haarela sanoo.

Koulutuksen suorittaneet myyjät sekä Marttojen Säädä ja säästä -hankkeeseen osallistuvat kotitalousneuvojat tarjoavat kuluttajille ilmaista energianeuvontaa liittyen kodinlaitteiden valintaan, sijoitukseen ja käyttöön valtakunnallisen Energiansäästöviikon päätteeksi Espoon, Tampereen, Turun, Rauman, Jyväskylän, Kuopion, Oulun ja Rovaniemen Veikon Kone -liikkeissä 15.10.2010. Energiapassi-koulutus sekä Marttojen Säädä ja säästä -hanke ovat osa työ- ja elinkeinoministeriön ja Sitran rahoittamaa Kuluttajien energianeuvontaa.

Motiva Oy: Kirsi-Maaria Forssell, puh. 0400 464 787, kirsi-maaria.forssell@motiva.fi

Työtehoseura TTS: Anneli Reisbacka, puh. 050 552 7252, anneli.reisbacka@tts.fi

Veikon Kone: Harri Haarela, puh. 0400 501 501, harri.haarela@veikonkone.fi

Martat, Säädä ja säästä -hanke: Milla Härkönen, puh. 010 838 5525, milla.harkonen@martat.fi