Tanskan Albertslundista Pohjoismainen energiakunta 2011 -kilpailun voittaja

Tänään ratkesi suuren Pohjoismainen energiakunta 2011 -kilpailun voittaja. Pääministeri Jyrki Katainen julkisti voittajan tilaisuudessa, joka pidettiin Tanskan arkkitehtuurikeskuksessa Kööpenhaminassa. Voiton vei Tanskan Albertslundin kunta, mutta myös Norjan Drammen ja Ruotsin Lidköping saivat tunnustukset työstään. Kilpailu on osa pohjoismaista vihreä kasvu -panostusta.

– Pohjoismaat panostavat vihreään kasvuun, ja meistä voi tulla alan ykkösmaita. Vihreä kasvu luo työpaikkoja, vaikuttaa myönteisesti ympäristöön ja tarjoaa upeita kilpailumahdollisuuksia globaalilla pelikentällä. Pohjoismainen energiakunta 2011 edistää osaltaan tätä työtä, ja haluan onnitella Albertslundia sen panostuksesta, pääministeri Jyrki Katainen korosti palkinnonjakotilaisuudessa.

Albertslundin voittajahankkeessa on tehty energiaremontteja kunnan vanhoihin elementtitaloihin, jotka on rakennettu 1960–1970-luvuilla. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja esitellä suurimittaisia ja standardisoituja energiaratkaisuja elementtirakennuksiin.

Palkintolautakunnan puheenjohtaja, EU-komission Marie Donnelly perusteli valintaa sillä, että hanke keskittyy päivänpolttavaan globaaliin kysymykseen eli vanhojen asuntojen energiatehokkuuden parantamiseen. Lisäksi hankkeessa piilee suuria mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen ja vihreään kasvuun, koska kunta, taloyhtiöt ja yksityiset yritykset tekevät siinä hedelmällistä yhteistyötä.

Palkinnonjakotilaisuudessa jaettiin tunnustukset myös kahdelle muulle kunnalle. Kakkoseksi tuli Norjan Drammen, jonka matalaenergiakoulu pelaa yhteen ympärillä olevien kunnallisten rakennusten energiahuollon kanssa. Ruotsin Lidköping sai kunniamaininnan jätteiden hyötykäytöstä. Lidköpingin jätteistä tehdään nestemäistä polttoainetta ja biokaasua, joita voidaan käyttää moniin energiatarkoituksiin.

Pohjoismainen energiakunta 2011 -kilpailulla tuetaan ja edistetään uusiutuvan energian käyttöä, vihreää kasvua ja energiaan liittyvää ilmastotyötä Pohjoismaissa, ja se on tarkoitettu erityisesti kunnille, jotka ovat panostaneet innovatiivisten energiahankkeiden toteuttamiseen. Kilpailu oli avoin Pohjoismaiden kaikille kunnille.

Tavoitteena oli ennen kaikkea kohdistaa kuntapäättäjien huomiota kestäviin energiaratkaisuihin sekä pohjustaa alan pohjoismaista kuntayhteistyötä. Pohjoismainen energiakunta 2011 on kestävien energiaratkaisujen näyteikkuna Pohjoismaissa ja kansainvälisillä markkinoilla.

Kööpenhaminassa pidettyyn palkinnonjakotilaisuuteen osallistui muiden muassa loppukilpailuun päässeiden kuntien edustajia, pohjoismaisia energia-asiantuntijoita, Pohjoismaiden ministerineuvoston sihteeristön edustajia ja palkintolautakunnan jäseniä.

Pohjoismainen energiakunta 2011 -aloite perustuu Pohjoismaiden ministerineuvoston Suomen- ja Tanskan-puheenjohtajakausien yhteistyöhön. Suomi on ministerineuvoston vuoden 2011 puheenjohtajamaa.

Pohjoismainen energiakunta 2011 -kilpailulla on oma sivusto, jossa esitellään kaikkien 14 ehdolla olleen kunnan hankkeet. http://www.nordiskenergikommune.org/

Yhteydenotot:

Hannu Lipponen, työ- ja elinkeinoministeriö
puh. +358 50 460 2304, s-posti: hannu.lipponen@tem.fi

Kirsi-Maaria Forssell, Motiva Oy
puh. +358 400 464 787, s-posti: kirsi-maaria.forssell@motiva.fi

Vivi Yieng-Kow, ilmasto-, energia- ja rakennusministeriö
puh. +45 3392 6700, s-posti: vyk@ens.dk