Tuulilasi testasi: VUODEN EKOAUTO ON SKODA OCTAVIA

Tuulilasi-lehti on autoilun ympäristökysymysten edelläkävijä. Jo viidentoista vuoden ajan Tuulilasi yhdessä Motiva Oy:n kanssa on herättänyt keskustelua tästä aihepiiristä Vuoden Ekoauto -valinnallaan.

Viime vuoden aikana markkinoille on tullut paljon uusia, teoriassa erittäin ympäristöystävällisiä automalleja. Tuulilasi halusi koemittauksien avulla selvittää, pitävätkö laboratorioissa mitatut ihmekulutukset paikkansa Suomen talvessa. Virallisia kulutus- ja päästölukemia käytetään verotuksen pohjana, ja maagiset luvut esiintyvät myös mainoksissa. Monet autonkäyttäjät luulevat, että yhdistetty EUkulutus toteutuu pilkulleen normaaliajossa. Totuus on kuitenkin toinen: käytännön kulutukseen vaikuttavat vahvasti ajotapa ja -ympäristö sekä sää. Raati valitsi Vuoden Ekoautoksi Skoda Octavia 1.6 TDI Greenlinen. Siinä saa samassa paketissa pienen kulutuksen ja perhekäyttöön sopivat tilat. Ekoauton valitsee Tuulilasi-lehden ja Motiva Oy:n kokoama asiantuntijaraati, joka määrittää arvosteluperusteet ja päättää valintaan mukaan otettavat autot. Tuulilasi vastaa autojen testaamisesta: mittausten suorittamisesta ja tietojen hankkimisesta. Testin avulla Tuulilasi haluaa myös muistuttaa, että autoa ostettaessa ympäristöasiat on helppo huomioida. Ekoautoraatiin kuuluivat Tuulilasin päätoimittaja Lauri Larmela (pj); apulaisjohtaja Juhani Intosalmi, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi; professori Matti Juhala, Aaltoyliopiston teknillinen korkeakoulu, Auto- ja työkonetekniikka; erikoistutkija Juhani Laurikko, VTT, Liikenteen energian käyttö ja ympäristövaikutukset; erikoistutkija Ari Nissinen, Suomen Ympäristökeskus; hallitusneuvos Mikael Nyberg, liikenne- ja viestintäministeriö; asiantuntija Vesa Peltola, Motiva Oy; professori (emeritus) Antti Saarialho; Tuulilasin tutkimuspäällikkö Jorma Viitanen ja Tuulilasin toimituspäällikkö Tapio Ketonen (raadin sihteeri). Lisää tietoa Vuoden Ekoauto -vertailusta on Tuulilasin 24.2. ilmestyvässä numerossa ja netissä http://www.tuulilasi.fi/. Vuoden Ekoautot 1996–2009: 2009 Toyota Yaris 1.33 VVT-i 2008 Toyota Prius HSD 2007 Citroën Xsara Picasso HDi 2006 Citroën C1, Peugeot 107 ja Toyota Aygo 2005 Toyota Corolla 1.4 D-4D 2004 VW Passat TDI 2003 Toyota Yaris D-4D 2002 Audi A2 1.2 TDI 2001 VW Polo Classic TDI 2000 Opel Corsa 1.0 Eco 1999 Opel Corsa 1.0 Eco 1998 Seat Toledo TDI 1997 Honda Civic 1.5 V-TEC 1996 Toyota Corolla 1.4 Ecotronic