Valkeakosken Asuntomessujen pääpaino energiatehokkuudessa

Energiatehokkuus näkyy nyt rakentamisessa. Valkeakosken Asuntomessuilla ovat energiatehokkaat talot vahvasti esillä, ja Motivan energianeuvontaklinikalta voi hakea apua oman kodin energiatehokkuuden kohentamiseen. Myös matala- ja passiivienergiatalojen rakentamisen tuomiin kysymyksiin voi hakea vastauksia energianeuvonnan klinikalta.

Energiatehokas asuminen on voimakkaasti esillä Valkeakosken asuntomessuilla. Messuilla esitellään runsaasti matalaenergiataloja sekä kolme passiivienergiataloa. Suuri osa messutaloista lämpenee maalämmöllä, mutta esillä on myös ilmalämpöpumppu- ja aurinkoenergiaratkaisuja. Pääosa taloista on energiatehokkudeltaan A-luokkaa. Kaikkiaan messualueella on esillä 36 omakotitaloa sekä kahdesta talosta muodostuva rivitaloyhtiö. Suomen Asuntomessujen projektijohtaja Pasi Hulkkonen kertoo, että messutalojen yhteyteen on energiatehokkuuden vertailua helpottamaan sijoitettu talojen energiatodistukset. - Energiatodistus antaa osviittaa siitä, millainen energialasku sen käyttäjällä on tulevaisuudessa odotettavissa. Se mahdollistaa yhteismitallisen vertailun rakennusten välillä, Hulkkonen jatkaa. Karkeasti puolet asumisen energiasta kuluu lämmitykseen, viidennes käyttöveden lämmitykseen ja loput kodin sähkölaitteiden toimintaan. Asukkaiden energiankäytön tottumukset kuitenkin viime kädessä ratkaisevat kodin energialaskun suuruuden. Motiva opastaa käyttötottumuksia ympäristöä paremmin huomioiviksi muun muassa katselmustoiminnan avulla. Messuilla julkistetaan pientaloasujille suunnattu oma Tee se itse- kotikatselmus, jolla opastetaan tarkistamaan omaa arjen energiatehokkuutta ja käyttötottumuksia. Se on testin muotoon rakennettu tarkistuslista, joka pyrkii eliminoimaan pahimmat energiaa tuhlaavat tavat. Motivan esittelee kotikatselmuksen tekoa opastetuilla kierroksilla messutaloissa. Passiivitalot tapetilla Passiivi - ja matalaenergiarakentaminen on herättänyt paljon kysymyksiä, ja myös näihin kysymyksiin pyritään vastaamaan Motivan energiaklinikalla. Suomessa on jo matala energiataloja ja passiivienergiarakentamisestakin alkaa olla pilotteja. Suomessa passiivienergiatalo kuluttaa noin 20–25 prosenttia tavallisen rakennuksen kulutuksesta. Sen rakentamiskustannukset eivät ole kuitenkaan kuin merkittävästi suuremmat kuin tavallisen talon. - Passiivienergiarakentaminen kiinnostaa, sanoo Motivan asiantuntija Kimmo Rautiainen. - On kuitenkin mahdotonta määritellä, millaisista rakennuskomponenteista passiivienergiatalo koostuu, koska kyse on aina kokonaisuudesta. Jos pitäisi nostaa esiin kaksi passiivirakentamisen avaintekijää, ne olisivat mielestäni huolellinen suunnittelu sekä talon ilmatiiveys. Rakenteet on kuitenkin suunniteltava niin, ettei kosteus pääse tiivistymään, Rautiainen sanoo.