Vesipedot kuriin: käyttöveden lämmitys kurittaa kukkaroa

Ihan tavalliset virtaset, 4-henkinen perhe omakoti- tai kerrostalossa, kuluttaa keskimäärin 60 sangollista vettä vuorokaudessa – ja tästä lämmintä käyttövettä on noin 50 litraa päätä kohti. Virtasen perheen vesilaskuksi kertyy noin 90 euroa kuukaudessa. Lämpimän käyttöveden osuus on 40–45 %, ja se on kolme kertaa kalliimpaa kuin kylmä vesi.

Tämän vuoden alusta huoneistokohtaiset vesimittarit tulivat pakollisiksi uusissa kiinteistöissä, joissa on useampi kuin yksi huoneisto. Määräys ei koske vanhoja kiinteistöjä, mutta suunnitelmia mittaroinnin ulottamisesta vanhoihin rakennuksiin laajan putkisaneerauksen yhteydessä on esitetty.

Lämpimän käyttöveden osuus kodin energialaskusta on tällä hetkellä reilun viidenneksen luokkaa. Osuus tulee kasvamaan, kun rakennusten energiatehokkuus paranee ja lämmityksen osuus talojen kokonaisenergiankulutuksesta pienenee.

Mittarointi kohdistaa kulut ja säästöt oikein

Asukkaan kannalta huoneistokohtainen mittarointi on verraton edistysaskel kohti oikeudenmukaista laskutusta ja lisää myös kotitalouksissa tehtävien säästötoimenpiteiden mielekkyyttä. Huoneistokohtainen kulutusseuranta edistää sitä, että asukkaat välttävät tarpeetonta vedenkulutusta ja sitä myötä säästetään myös käyttöveden lämmitykseen kuluvaa energiaa.

Jos vedenkulutuksesta pihistää 25 litraa henkilöä kohden vuorokaudessa, vuositasolla säästyy yli yhdeksän kuutiota eli 9000 litraa vettä ja lämmitykseen kuluvaa energiaa yli kaksisataa kilowattituntia asukasta kohti. Nykyhinnoilla yhdellä eurolla suihkuttelee kotipaikan hintatasosta riippuen keskimäärin 13 minuuttia, ja viemäri nielaisee vettä tänä aikana ainakin 150 litraa.

– On selvä, että asukkailla on enemmän motivaatiota seurata ja pihistää kulutuksestaan, kun säästöt koituvat omaksi eduksi. Monet asuntoyhtiöt varautuvatkin jo nyt putkiremonttien yhteydessä huoneistokohtaiseen mittarointiin. Yksinkertaisia konsteja vedenkulutuksen hillitsemiseksi ovat pihit vesikalusteet, oikein säädetty virtaama ja järkevät käyttötottumukset, asiantuntija Sami Seuna Motivasta sanoo.

Säännöllisen kulutusseurannan avulla asuntoyhtiöissä voidaan nopeasti reagoida mahdollisiin piileviin vesivuotoihin. Pienikin vuoto kannattaa korjauttaa nopeasti, sillä pelkästään vuotava hana voi aiheuttaa pitkään jatkuessa jopa tuhansien eurojen lisälaskun.

– Erityisesti wc:ssä piilovuodon riski on huomattava, sillä wc-istuimen mekaniikan kulumista on vaikea huomata, Seuna varoittaa.

Käyttövesivaraajaan oikea lämpötila

Myös pientalossa asuvan kannattaa pitää silmällä vedenkulutustaan ja huolehtia muun muassa käyttövesivaraajan oikeasta lämpötilasäädöstä. Lämpötilaa alentamalla on mahdollista pienentää käyttövesijärjestelmän lämpöhäiviöitä.

– On kuitenkin varmistettava, että lämmintä käyttövettä on riittävästi eikä veden lämpötila laske alle +55 °C:een. Vesivaraaja on mitoitettu liian pieneksi, jos lämmintä vettä ei riitä tavalliseen käyttöön ja lämpötilaa joudutaan nostamaan selvästi yli 60-asteiseksi, Seuna sanoo.

Asuinkerrostalossa käyttöveden lämmitys lohkaisee noin 40 % lämmitysenergiasta. Osuudesta 60 % kuluu vesipisteissä ja loput lämpöhäiviöinä lämminvesikierrossa. Vedenkulutuksen pienentäminen esimerkiksi viidenneksellä vähentäisi kokonaislämmitysenergian käyttöä noin viisi prosenttia.

Energiansäästöviikko jo 15 vuotta

Valtakunnallinen energiansäästöviikko päättyy sunnuntaina. Viikonlopun teemana on vedenkulutus, mutta Energiansäästöviikko kannustaa suomalaisia pohtimaan omia kulutustottumuksiaan kokonaisuutena lämmityksen, liikkumisen, sähkönkäytön, hankintojen ja materiaalitehokkuuden näkökulmista.

Valtakunnallista energiansäästöviikkoa vietetään aina lokakuussa viikolla 41, tänä vuonna jo 15:ttä kertaa. Viikon aikana yrityksiä, yhteisöjä ja kotitalouksia kannustetaan energian järkevämpään käyttöön. Tänä vuonna teemojen nostoissa ovat mukana myös Pohjoismaisen ympäristömerkin vinkit.

Energiansäästöviikko käynnistyi maanantaina 10.10. ennätysjahdilla: jo ennen viikon alkua mukaan oli ilmoittautunut lähes 450 viettäjää. Loppuviikosta Facebookissa ja kampanjasivuilla oli yhteensä lähes 800 osallistujaa. Lisäksi Energiansäästöviikkoa vietetään sadoissa oppilaitoksissa eri puolilla Suomea.

Energiansäästöviikkoa koordinoi energia- ja materiaalitehokkuuden puolestapuhuja Motiva Oy.

TOP 5 -listaus

Lauantaina ja sunnuntaina Energiansäästöviikko kehottaa suomalaisia valitsemaan vähintään yhden konkreettisen toimenpiteen, joka auttaa säästämään energiaa arjessa.

1. Seuraa, paljonko kulutat vettä yhden vuorokauden aikana. Huomioi ruoanlaiton ja astianpesun osuus, pyykkäys ja puhtaanapito, peseytyminen sekä wc:n huuhtelut. Jos olet keskivertokansalainen, noin 40 % kuluu peseytymiseen, 25 % wc:ssä, keittiössä 22 % ja loput 13 % pyykkäyksessä. Kun tiedostat omat vedenkäyttötottumuksesi, pystyt helpommin välttämään tarpeetonta kulutusta.
2. Ryhdy tuumasta toimeen, esimerkiksi: älä pitkitä tarpeettomasti suihkuttelua, sulje hana hammaspesun ajaksi, hyödynnä sadevesi pihaistutusten ja nurmikon kastelussa.
3. Tiputteleeko tai liriseekö? Korjauta mahdollisimman ripeästi vuotavan hanan tiiviste tai wc-istuimen mekaaniset osat – aivan mitättömältäkin vaikuttava vuoto voi syytää pitkään jatkuessaan tuhansia litroja puhdasta vettä ja euroja viemäriin.
4. Puhiseeko käyttövesivaraaja kotisi teknisessä tilassa? Sitä enemmän energiaa veden lämmittämiseen ja lämpötilan ylläpitämiseen kuluu, mitä kuumemmaksi sen lämmittää. Suositeltu käyttöveden lämpötila on +55–60 °C.
5. Käytä astian- ja pyykinpesukoneissa vettä ja energiaa säästäviä pesuohjelmia. Jos olet tekemässä laitehankintoja, tutki energia- ja ympäristömerkit.

Lisätietoa aiheesta:
Sami Seuna, asiantuntija, Motiva Oy, puh. 0424 281 220, sami.seuna@motiva.fi

Lisätietoa energiansäästöviikosta:
Leila Timonen, toimittaja, Motiva Oy, puh. 0424 281 247, leila.timonen@motiva.fi
Okariina Rauta, projektipäällikkö, Motiva Oy, puh. 0424 281 242, okariina.rauta@motiva.fi

www.energiansäästöviikko.fi
www.facebook.com/energiansaastoviikko