Vinkkejä Tokaluokkalaisten energiansäästöviikolle

Vuosaaren peruskoulu Helsingissä otti varaslähdön Tokaluokkalaisten energiansäästöviikon viettoon, mutta hyvästä syystä. Koulu on viikolla 41 syyslomalla, joten energiaviisautta opeteltiin jo viikolla 40.

– Koulujen osallistuminen energiansäästöön on ensisijaisen tärkeää, koska me kasvatamme lapsia tulevaisuuden yhteiskuntaan, jossa energian riittävyys nykyisellä kulutuksella ei ole enää itsestäänselvyys, kiteyttää Vuosaaren peruskoulun 2B:n opettaja Miia Ylönen.

Ylösen mielestä lasten on hyvä kuulla jo hyvin nuorina, mihin kaikkeen energiaa käytetään ja mistä se on peräisin. Näin heitä voidaan ohjata sekä energiansäästöön että ympäristöä säästäviin valintoihin tulevaisuudessa.

Vuosaaren peruskoulussa valtaosa opettajista ymmärtää teemaviikon tärkeyden ja osallistuu sen toteuttamiseen, mutta viikon ohjelman ja tempausten suunnitteleminen on muutamien aktiivisten opettajien harteilla. Ympäristötiimiin hakeutuvat usein sellaiset opettajat, jotka omassa arjessaan kokevat ympäristöasiat läheisiksi.

Ympäristöagentit ideoivat säästötoimia

Kakkosluokalta alkaen joka luokalta valitaan vuosittain kaksi ympäristöagenttia, jotka kokoontuvat vähintään kerran kuussa ympäristötiimin kanssa suunnittelemaan erilaisia energiansäästötoimia. Tämänvuotisen energiansäästöviikon suunnittelu aloitettiin jo hyvissä ajoin. Viikon jokaiselle päivälle keksittiin oma teema ja ohjelma, joka voi innoittaa muitakin viikkoa viettäviä kouluja. Viikon aikana ympäristöagentit kiersivät välituntisin tarkkailemassa luokkien energiansäästöä. Koulussa on 1.–9.-luokat. Oppilaita on noin 440.

Säästöviikko vuosaarelaisten tapaan:

Maanantaina alkoi kävellen kouluun -kampanja, jossa oppilas sai viikon ajan joka päivä leiman jos oli tullut kouluun kävellen.

Tiistaina keskusteltiin oman toiminnan vaikutuksista kestävään kehitykseen ja tutustuttiin Hei, kaikki toimii -aineiston tuhlaajan taloon sekä pohdittiin, mitä energia on ja mistä se on peräisin.

Keskiviikkona koko koulu vietti sähkötöntä päivää ja kännyköiden tuonti kouluun oli kielletty. Valotkin olivat poissa muualta paitsi wc-tiloista. Opetuksessa vältettiin sähkölaitteiden käyttöä.

Torstaina aiheena oli materiaalitehokkuus ja tokaluokat järjestivät turhake-näyttelyn sekä tavaroiden vaihtotorin. Lisäksi askarreltiin uusiomateriaaleista.

Perjantaina pohdittiin, miten energiansäästöä voi jatkaa kotona ja koulussa myös energiansäästöviikon jälkeen. Kävellen kouluun -kampanjan tulokset julkistettiin ja palkinnot jaettiin.

opettaja Miia Ylönen, miia.ylonen@edu.hel.fi, puh. 09 310 86973

asiantuntija Irmeli Mikkonen, irmeli.mikkonen@motiva.fi, puh. 0424 281 213