Vuoden uusiutuva energiateko 2011 -palkinnot

Motiva myöntää tänään Jounin Kaupalle ja Savosolarille Vuoden uusiutuva energiateko 2011 -palkinnot. Kunniamaininnan uusiutuvan energian käytöstä saa Kempeleen ekokortteli. Palkinnot jakaa ylijohtaja Esa Härmälä työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Motivan Vuoden uusiutuva energiateko -palkinnot jaetaan nyt toisen kerran. Uusiutuvan energian käyttäjät -sarjassa palkitaan Jounin Kauppa Äkäslompolosta. Samassa sarjassa kunniamaininnan saa Kempeleen ekoko. Uusiutuvan energian liiketoiminta ja edistäminen -sarjassa palkinnon saa mikkeliläinen Savosolar.

Jounin Kauppa teki edistykselliset investoinnit ja leikkasi samalla energiakustannuksia

Jounin Kauppa Äkäslompolosta on Lapin suurin kyläkauppa. Sen vuonna 2008 valmistuneeseen lähes 6000 neliön liiketilaan rakennettiin yksi Suomen edistyksellisimmistä lämmitys- ja jäähdytysratkaisuista, joka hyödyntää uusiutuvia energialähteitä ja kylmälaitteista vapautuvaa lauhdelämpöä. Kaupassa on myös energiatehokas kylmäjärjestelmä, jonka kylmäaineena käytetään hiilidioksidia.

Suunnittelun lähtökohtana oli halu vähentää ilmastonmuutosta kiihdyttäviä päästöjä sekä säästää yhä kasvavissa energiakustannuksissa. Lämmitys- ja jäähdytysenergia otetaan maasta ja ilmasta sekä kaupan kylmälaitteiden lauhdelämmöstä.

Raati kiittelee ratkaisujen monistettavuutta ja vaikuttavuutta. Konseptin yleistyessä voidaan vähentää merkittävästi energiankulutusta ja kasvihuonekaasupäästöjä. Ratkaisut ovat myös innovatiivisia. Järjestelmä yhdistää järkevästi energiatehokkuutta ja uusiutuvan energian käyttöä. Investointi on myös niin merkittävä, että se kertoo yrityksen vahvasta sitoutumisesta. Siitä kertoo myös kauppias Sampo Kaulasen innostus.

”Lähtökohtana investoinneille oli oma kiinnostukseni uusiutuvan energian käyttöön. Jos meillä oikeasti saataisiin enemmän yrityksiä mukaan näihin talkoisiin, siitä hyötyisivät kaikki. Se loisi uusia työpaikkoja, laskisi energian hintaa, ja mikä tärkeintä, luonto säilyisi, Kaulanen summaa omia näkemyksiään uusiutuvasta energiasta.

Energiajärjestelmän suunnittelija Väinö Jaako on tyytyväinen lopputulokseen. Investointi maksaa itsensä takaisin alkuperäisiä laskelmia lyhyemmässä ajassa. Tämä kannustaa varmasti myös muita vastaaviin investointeihin.

Savosolar innovoi ja työllistää

Savosolar on kehittänyt kokoalumiinisen nanoteknologiaa soveltavan aurinkolämpökeräimen, jossa on suora kosketus auringon säteilystä lämpiävän materiaalin ja lämpöä siirtävän nesteen välillä. Tässä direct flow -järjestelmässä syntyy vain vähän lämpöhukkaa, ja energiaa saadaan käyttöön enemmän kuin perinteisissä keräimissä.

Nopeaan kasvuun tähtäävä yritys uskoo vahvasti tuotteisiinsa, mistä kertoo sen rohkeat investoinnit taloudellisesti haastavana aikana. Savosolarin Mikkelissä sijaitsevan tuotantolaitoksen arvioidaan luovan 100–150 uutta työpaikkaa lähivuosina. Keräinten tuotanto lähtee laajamittaisesti liikkeelle vuoden 2012 aikana. Raati arvostaa yhtiön tuotteen teknistä innovatiivisuutta, yhtiön kasvuhakuisuutta ja merkittävää työllistämistä jo alkuvaiheessa.

”Savosolarilla on tällä hetkellä miljoonan neliömetrin vuotuinen pinnoituskapasiteetti. MEMO-pinnoitteella on erinomaiset optiset ominaisuudet eli absorptio on korkea, 96 prosenttia ja emissio matala, vain 5 prosenttia. Pinnoitus kestää erittäin hyvin korkeita lämpötiloja ilman, että sen optiset ja mekaaniset ominaisuudet heikkenevät. Tuotteemme on teknisesti erittäin kilpailukykyinen”, Savosolarin toimitusjohtaja Jari Varjotie kertoo.

Uusiutuvan energian käyttäjät, kunniamaininta: Kempeleen ekokortteli

Uusiutuvan energian käyttäjät -sarjassa annettiin myös kunniamaininta kesällä 2010 valmistuneelle Kempeleen ekokorttelille. Sen konsepti on uusi ja rohkea. Alue on kokonaan irti valtakunnan sähköverkosta. Korttelin järjestelmä yhdistää järkevästi energiatehokkuutta ja uusiutuvan energian käyttöä. Hanke on lisäksi saanut paljon näkyvyyttä ja toiminut esimerkkinä uusia alueita suunniteltaessa. Toteutus on tukenut uusiutuvan energian teknologian kehitystä olemalla pioneerina pienille sähkön ja lämmön yhteistuotantoratkaisuille.

Palkinnolla painoarvoa uusiutuvalle energialle

Palkintoraadin jäseniä ovat johtava ekotehokkuusasiantuntija Karoliina Auvinen Sitrasta, asiantuntija Jari Huovinen EK:sta, ohjelmajohtaja Santtu Hulkkonen Finprosta ja toimituspäällikkö Kimmo Lundén Tekniikka & Talous -lehdestä. Motivaa raadissa edustavat asiantuntija Olli Laitinen ja viestintäpäällikkö Iiris Lappalainen.

”Palkitsemalla uusiutuvan energian edelläkävijöitä haluamme nostaa yritysten ja kansalaisten mielenkiintoa tarjolla oleviin ratkaisuihin ja hyviin käytäntöihin”, sanoo Olli Laitinen. ”Pääpaino arvioinnissa oli tehokkaalla uusiutuvan energian hyödyntämisellä, sitoutumisella toimintaan ja innovatiivisuudella.”

Uusiutuvat Suomen energiajärjestelmässä -seminaari

Motivan seminaarissa käsitellään palkintojen jaon lisäksi uusiutuvan energian mahdollisuuksia Suomessa. Seminaarissa kuullaan Energiateollisuuden näkökanta piensähkön sopivuudesta verkkoon. Espoon kaupungin edustajat kertovat uusiutuvan energian kuntakatselmuksen tuloksista ja tavoitteista. Samoin kuullaan minkälaisia kasvun mahdollisuuksia lämpöyrittäjyydellä on. Ilmatieteen laitos esittelee tuulivoimarakentajien avuksi lähiaikoina julkaistavan jäätämisatlaksen.

Asiantuntija Olli Laitinen, puh. 040 8478 238, olli.laitinen@motiva.fi, www.motiva.fi

JOUNIN KAUPPA
Toimitusjohtaja Sampo Kaulanen, puh. 044 3160 579, sampo.kaulanen@gmail.com, www.jouninkauppa.com

SAVOSOLAR