www.lampputieto.fi palvelee: Hyvästit hehkulampuille - apua energiansäästölampun valintaan

Motiva on avannut verkkopalvelun, jossa saa käytännön apua lamppujen valintaan.

Oikean lampun valinta oikeaan käyttöön vaatii jatkossa aiempaa parempaa paneutumista. Motivan verkkopalvelussa (www.lampputieto.fi) on tiivistetysti kaikki kuluttajia askarruttava tieto energiansäästölampuista. Palvelussa voi sopivaa lamppua hakea sen käyttötarkoituksen ja halutun valotehon mukaan. Valoteho ilmaistaan lumen-arvolla, joka on merkitty lamppupakkaukseen. Hyvä muistisääntö on, että 60 W hehkulamppua vastaavaan valotehoon tarvitaan energiansäästölamppu, jonka Lumen-arvo on noin 700 lm. Watit eivät kerro valotehosta, vaan sähkönkulutuksesta. 700 lm energiansäästölamppu kuluttaakin sähköä vain 11 W, noin viidenneksen hehkulamppuun verrattuna. Energiansäästölamput sisältävät pieniä määriä elohopeaa. Siksi niitä ei saa laittaa tavalliseen sekajätteeseen, vaan ne tulee palauttaa ongelmajätekeräykseen tai sähkö- ja elektroniikkaromun (SER) kierrätyspisteisiin. Verkkopalvelusta www.lampputieto.fi voi etsiä omaa asuinpaikkaansa lähinnä olevat kierrätyspisteet. Energiansäästölamppujen onnistunut valinta tulee ajankohtaiseksi, kun hehkulamput poistuvat markkinoilta asteittain. Vähintään 100 W hehkulamput poistuvat myynnistä 1.9.2009. Kaupat myyvät vanhat varastonsa loppuun, mutta valmistajat eivät enää saa toimittaa hehkulamppuja myyntiin. Viimeisetkin hehkulamput poistuvat markkinoilta vuonna 2012. Energiansäästöä ja vähemmän päästöjä Valaistuksen osuus kotitalouksien sähkönkulutuksesta on reilu viidennes. Lamput ovat eniten sähköä kuluttava yksittäinen laiteryhmä. Kotitalouksien valaistuksen sähkönkulutus vastaa teollisuusvaltaisen Oulun kaupungin koko vuoden energiankulutusta. Toimisto- ja liikerakennuksissa jopa kolmasosa sähkönkulutuksesta aiheutuu valaistuksesta. Energiansäästölamppuihin siirtymisellä tavoitellaan sekä merkittäviä energia- että kustannussäästöjä. Energiansäästö puolestaan realisoituu pienempinä kasvihuonekaasupäästöinä ilmakehään. - Energiansäästöt ovat mittavat, sanoo Motivan asiantuntija Antti Kokkonen. - Laskentatavasta riippuen energiaa säästyy pelkästään kotitalouksissa arviolta 32 - 118 GWh, josta minimi, 32 GWh, vastaa 1 600 sähkölämmitteisen pientalon vuosittaista energiankulutusta. Karkeasti arvioiden hiilidioksidipäästöt puolestaan vähenevät määrän, jonka sitomiseksi tarvittaisiin 3 600 ha suomalaista metsää yhden kasvukauden aikana. Alue vastaa kooltaan suurin piirtein Nuuksion kansallispuistoa, arvioi Kokkonen. Taustalla EU-direktiivi Hehkulamput poistuvat asteittain käytöstä. Siirtyminen hehkulampuista energiatehokkaampiin lamppuihin liittyy EU-direktiiviin energiaa käyttävien tuotteiden energiatehokkuusvaatimuksiin, jonka tavoitteena on hillitä energiankäyttöä ja vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Ensimmäisenä markkinoilta poistuvat mattapintaiset hehkulamput ja kirkkaat 100 W tai suuremman valotehon omaavat hehkulamput. Energiansäästölamppuihin siirrytään vaiheittain niin, että vuoden 2012 syyskuussa viimeisetkin hehkulamput poistuvat markkinoilta. Seuraava etappi on syyskuussa 2010, jolloin poistuvat kirkkaat 75 W hehkulamput.