MPY Palvelut toteuttaa Pieksämäen keskustan ja Naarajärven laajakaistahankkeen

Tietotekniikkaan ja tietoliikenteeseen erikoistunut MPY Palvelut, Pieksämäen kaupunki ja kaupungin vuokrataloyhtiöitä isännöivä Pieksämäen Haka Oy ovat solmineet sopimuksen kuituliittymien, kaapeli-tv- ja laajakaistapalvelujen hankkimisesta kaupungin keskustan ja Naarajärven alueelle.

Kuituliittymät toteutetaan vuoden 2019 loppuun mennessä ja rakennustyöt Naarajärven eteläisellä alueella ovat jo käynnistyneet yhdessä sähköverkon maakaapeloinnin yhteydessä.

Sopimuksen myötä Pieksämäen keskustan alueen ja Naarajärven kiinteistöt voidaan liittää nopeaan valokuituverkkoon, jonka ansiosta alueen asukkailla on jatkossa hyvät mahdollisuudet hyödyntää niin tv- ja viihdepalveluja kuin työn tekemisen ratkaisuja verkon kautta. Vanhemmille ihmisille verkkoon liittyminen voi tarkoittaa, että kotona asuminen onnistuu pidemmän aikaa, koska häiriöttömän ja katkottoman yhteyden avulla valvonta- ja turvapalvelujen järjestämiselle on paremmat mahdollisuudet. Sopimuksen mukaiset liittymät ovat valmiina vuoden 2019 loppuun mennessä.

- Laajakaistahanke on alueen elinvoimaisuuden kannalta hyvin tärkeä ja hankkeen toteutusajankohta on nyt otollinen, koska Pieksämäen keskustan ja Naarajärven alueella katuverkon pylväissä olevat sähkö- ja valaistuskaapelit poistetaan ja kaapeloidaan samalla maahan. Samoissa yhteispylväissä olevat puhelin- ja tietoliikennekaapelit puretaan myös pois, toteaa Pieksämäen kaupungin tekninen johtaja Tapani Mähönen.

- On hyvä, että alueelle on löytynyt toimija, joka haluaa rakentaa ja kehittää Pieksämäen tietoliikenneyhteyksiä. Alueen asukkaat ja yritykset ovat toivoneet yhteyksien kehittämistä, jotta ne vastaisivat käyttäjien tarpeita, sillä alueen tietoliikenneyhteyksissä on ollut puutteita, Mähönen jatkaa.

Tulevan verkon alueella liki 14 000 asukasta

Kuituliittymäsopimus kattaa kaikki Pieksämäen Haka Oy:n isännöimät kiinteistöt alueella. Huoneistoja hankealueella on yli 1000, taloja yli 30 sekä kaupungin kiinteistöjä 10. Pieksämäen kaupungin omiin kohteisiin ja keskustan alueelle rakennetaan peruskuituverkkoa jo kesällä 2017.

- Tulevaisuudessa verkon kautta tarjottavien ja käytettävien palvelujen määrä moninkertaistuu vuosi vuodelta. Nopeiden yhteyksien myötä voimme tarjota taloyhtiöillemme ja kaikille asukkaille kilpailukykyisen tietoliikennepalvelun ja kattavan kaapeli-tv-tarjonnan, toteaa Pieksämäen Haka Oy:n toimitusjohtaja Pirkko Kivinen.

Myös rakennettavan verkon varrella olevat muut yrityskiinteistöt, asunto-osakeyhtiöt ja omakotitalot ovat kuituliittymämyynnin kohderyhmää. Tulevan verkon alueella asuu liki 14 000 asukasta.

- MPY investoi miljoonia euroja rakentaessaan valokuituverkkoa Etelä-Savoon. Valokuituhankkeet tuovat Etelä-Savon asukkaille ja yrityksille huippunopeat tietoliikenneyhteydet, mahdollistaen digikansalaisen palvelut, etätyön tekemisen sekä yrittäjyyden omasta kodista käsin. Kotitalouksien lisäksi valokuituverkko palvelee alueen yrityksiä: kuituyhteys luo alustan digitaaliselle liiketoimintaympäristölle ja mahdollistaa tehokkaasti myös kansainvälisen liiketoiminnan harjoittamisen Etelä-Savosta käsin, MPY Palvelujen toimitusjohtaja Pekka Mettälä toteaa.

MPY Palvelut on toteuttanut kuitupohjaista tietoliikenneverkkorakentamista jo vuodesta 1988 alkaen myös Mikkelissä, Hirvensalmella, Mäntyharjulla, Kangasniemellä, Pertunmaalla ja Puumalassa. Uusina alueina ovat lisäksi Juva ja Varkaus.

Pieksämäen Haka Oy, toimitusjohtaja, Pirkko Kivinen, p. (015) 348 060, etunimi.sukunimi@pieksamaki.fi
Pieksämäen kaupunki, tekninen johtaja Tapani Mähönen, p. 044 5883 222
etunimi.sukunimi@pieksamaki.fi
MPY Palvelut Oyj, toimitusjohtaja Pekka Mettälä, p. 040 504 2019,