KYSELY: SUOMALAISEN UNELMAVIERAS ON SUKULAINEN

Suomalaiset haluavat vieraakseen sukulaisia ja ystäviä. Tämä käy ilmi LU Suomen tekemästä kyläily-kyselystä, johon vastasi yli 1100 suomalaista. Julkkikset eivät sen sijaan vetoa suomalaisiin; vain ani harva toivoo heitä kotiinsa vierailulle.

LU Suomi tutki suomalaisten kyläilytapoja ja toivotuimpia vieraita. Internetissä tehtyyn kyselyyn vastasi yhteensä yli 1100 suomalaista. Kysyttäessä kenet haluaisit kyläilemään luoksesi, 44 prosenttia vastaa sukulaisen ja 35 prosenttia kaukaisen lapsuuden ystävän tai armeijakaverin. Työtoveri keräsi vastauksista 5 prosenttia ja kaikki julkkisvastaukset yhteensä 11 prosenttia.

Etukäteen vaihtoehtoina annetuista julkimoista suosituin vieras olisi Teemu Selänne ennen Maija Vilkkumaata, Tanja Karpelaa ja Marko Bjurströmiä. Loput julkkisvieraita kotiinsa toivovat vastaajat halusivat kertoa oman vaihtoehtonsa, yksikään itse valittu julkimo ei kerännyt merkittävää äänimäärää.

Älä tule ilmoittamatta, mutta sitäkin useammin

Suomalaiset eivät käy yllätysvierailuilla. LU Suomen kyselyn mukaan peräti 69 prosenttia suomalaisista saa yllätysvieraita harvemmin kuin kerran kuussa ja 15 prosenttia vastaa, ettei yllätysvieraita käy koskaan.

Suomalainen kyläilykulttuuri onkin siirtynyt aikaan, jossa tulosta ilmoitetaan aina etukäteen, ainakin kännykällä muutama kilometri ennen perille tuloa. Päivittäin yllätysvieraita suomalaista saa kuitenkin yli prosentin verran.

Suomalaiset käyvät kylässä melko useasti, 54 prosenttia sanoo, että heillä käy vieraita lähes viikoittain. Vain prosentilla ei käy vieraita juuri koskaan, mutta kuitenkin peräti 38 prosenttia vastaa, että heillä käy vieraita harvemmin kuin kerran kuussa. Päivittäin vieraita saa 6 prosenttia suomalaisista.

– Kesä on hyvää aikaa kyläillä ja pitää yhteyttä ystäviin ja tuttuihin, joita ei talven kiireen keskellä ehdi nähdä kovin usein. Yhteisöllisyys, kyläily ja yhteinen ajanvietto ovat tärkeitä asioita. Olemmekin päättäneet tukea kyläilykulttuuria avaamalla kesäkampanjamme yhteyteen Internet-palvelun, jossa voit kutsua itsesi kylään, kertoo LU Suomen markkinointijohtaja Mika Kaarto.

www.toivotuinvieras.fi

Kysy tuotenäytteitä:

Ida Hakola, JKL Helsinki

ida.hakola@jklgroup.com

Kraft Foodsista

Kraft Foods ja Cadbury muodostavat yhdessä maailmanlaajuisen huippuyrityksen keksi-, makeis- ja valmisruokakategorioissa. Liikevaihtomme on 50 miljardia USD ja olemme maailman toiseksi suurin elintarvikealan yritys. Valmistamme herkullisia tuotteita miljoonille kuluttajille yli 160 maassa.

Olemme Pohjoismaiden markkinajohtaja seuraavissa tuoteryhmissä: suklaa, kahvi, tuorejuustot ja kaakao. Tuotevalikoimamme sisältää tunnettuja tuotteita kuten Marabou, Freia, Daim, Twist, V6, Stimorol, Gevalia, LU, Philadelphia ja O´boy.

Kraft Foods (www.kraftfoodscompany.com, NYSE: KFT) on jäsenenä Dow Jones Industrial Averagessa, Standard & Poor's 500:ssa, Dow Jones Sustainability Indexissä ja Ethibel Sustainability Indexissä.

Kraft Foodsilla on Pohjoismaissa n. 1750 työntekijää. Suomessa toimipisteemme sijaitsevat Vantaalla.

Lisää tietoa löydät kotisivuiltamme:  www.kraftfoodsnordic.com ja www.lu-suomi.fi.

Oy Kraft Foods Finland Ab ja LU Suomi Oy, Valimotie 5, 01510 Vantaa.

—                                 —

Puh  020 142 7400. Faksi  020 142 7430.

Markkinointijohtaja Mika Kaarto, LU Suomi Oy

mika.kaarto@kraft.com