Miksi kahvi maistuu erilaiselle ulkomailla?

Oletko koskaan huomannut, että aamukahvisi maistuu erilaiselle lomamatkalla? Vastaus tähän kysymykseen on helppo: muualta ostettu kahvi on valmistettu eri maan makumieltymyksiä silmällä pitäen.

Tiesitkö, ettei kahvi ole vain kahvia. Kuten suklaa, punaviini tai muut luonnollisista raaka-aineista valmistetut tuotteet, kahvi on monimutkainen tuote, jossa on yli 1000 erilaista makua ja satoja eri aromeja. Voit esimerkiksi havaita kahvissa erilaisia makuja, niin savuisuutta, kitkeryyttä kuin kirpeyttäkin.

Kahvimakumieltymykset vaihtelevat paljon eri maissa. Suomalaiset pitävät miedosta ja pehmeästä kahvin mausta, ruotsalaiset ja norjalaiset naapurimme haluavat kahvinsa vahvan makuisena. Saksassa kahvin toivotaan olevan enemmän hedelmäinen maultaan ja Espanjassa pidetään vahvemmasta ja hieman kitkerästä kahvista.

Tämän takia suomalaiset lomailijat huomaavat kahvinsa maistuvan erilaiselta lomamatkalla, vaikka kyseessä olisi saman kahvimerkin tuote, samasta ruokakauppaketjusta. Esimerkiksi tutussa NESCAFÉ Kulta -kahvissa on erilainen kahvipapujen sekoitussuhde riippuen siitä, mistä tuotteen sattuu ostamaan. Jos haluat aamukahvisi samanlaisena kuin kotona, kannattaa matkalaukkuun pakata tuttua kotimaasta ostettua kahvia!

Minkälaista kahvia suomalaiset juovat mielellään?

NESCAFÉ, maailman johtava kahvin valmistaja, on tehnyt monia makutestejä löytääkseen jokaisen maan omat makumieltymykset.

Pohjoismaissa suoritettu laaja tutkimus osoittaa, että 55 % tutkimukseen vastanneista suomalaisista suosii maultaan pyöreää, pehmeää ja tasapainoista kahvia. 45 % tutkimukseen vastanneista suosii täyteläistä ja voimakkaan makuista kahvia.

Suomalaisten makumieltymyksien perusteella NESCAFÉ Kulta -kahvi on saanut rinnalleen miedomman ja lempeämmän NESCAFÉ Kulta Lempeän.

Tiesitkö, että...

475 miljoonaa NESCAFÉ-kahvikupillista kulutetaan päivittäin ympäri maailmaa

5500 kupillista NESCAFÉ-kahvia juodaan joka sekunti maailmanlaajuisesti

NESCAFÉ koostuu vain kahvista, eikä sisällä lisäaineita = 100 % laadukasta kahvia

NESCAFÉ Plan on maailmanlaajuinen aloite vastuullisen kahvinviljelyn, tuotannon ja kuluttamisen yhdistämiseksi

Vuosien 2010 - 2020 aikana NESCAFÉ investoi yli 250 miljoonaa euroa kestävän kahvin hankkeisiin mm. kouluttaen tuhansia kahvinviljelijöitä ympäristöä säästävään maatalouteen ja istuttaen 220 miljoonaa uutta kahvipensasta

Tammikuusta 2016 alkaen kaikki NESCAFÉ Nordicin ostamat ja myymät raakakahvipavut ovat kestävää kahvinviljelytoimintaa tukevan 4C ASSOCIATIONin tarkastamia

Jotta kahvista tulisi mahdollisimman maukasta, on tärkeää seurata pakkauksen ohjeita. Annostelemalla tuotetta liikaa tai liian vähän, kahvi menettää tärkeitä koostumus- ja makuominaisuuksiaan. Tämän takia on tärkeää valita juuri oikeanlainen kahvi, mieto tai voimakkaampi, joka sopii juojan makumieltymyksiin.

NESCAFÉ Kulta -kahvin suositushinta on 5,95 euroa / 180g ja NESCAFÉ Kulta Lempeä –kahvin suositushinta 5,45 euroa / 150g

Lisätietoa tuotteesta:
Anna Lindqvist
Nordic Senior Brand Manager, NESCAFÉ
anna.lindqvist@dk.nestle.com

Testituotteet ja tuotekuvat:
Anneli Doepel
MSLGROUP
anneli.doepel@mslgroup.com

Nestlé
Nestlé SA on maailman johtava ravitsemukseen, terveyteen ja hyvinvointiin keskittyvä yritys, joka työllistää yli 339 000 henkilöä. Yrityksellä on 468 tehdasta 86 maassa ympäri maailman. Nestléllä on laaja valikoima ruoka- ja juomatuotteita kuten lastenruokaa, kahvia, maitotuotteita, muroja, jäätelöä, eläinruokaa ja makeisia. Nestlén pääkonttori sijaitsee Veveyssä, Sveitsissä. Pohjoismaissa Nestléä johdetaan Kööpenhaminasta ja maakohtaisista toimistoista; Nestlé Sverige AB, Nestlé Danmark A/S, Nestlé Norge AS ja Suomen Nestlé Oy.