NIKKOR-objektiivien kokonaistuotanto vaihdettavalla objektiivilla varustettuihin kameroihin kohosi 85 miljoonaan

Helsinki, Suomi, 20.2.2014 – Nikon Europe ilmoitti tänään, että vaihdettavalla objektiivilla varustettuihin Nikon-kameroihin tarkoitettujen NIKKOR-objektiivien*1 kokonaistuotanto saavutti 85 miljoonan rajapyykin tammikuun alussa 2014.

*1 Vaihdettavat objektiivit Nikonin järjestelmäkameroihin ja vaihdettavalla objektiivilla varustettuihin edistyksellisiin Nikon 1 -kameroihin.

Nikon (silloinen Nippon Kogaku K.K.) julkisti vuonna 1959 Nikon F -kameran ja ensimmäiset Nikon-järjestelmäkameroiden NIKKOR-objektiivit, muun muassa mallin NIKKOR-S Auto 5cm f/2. Ensimmäisen objektiivin julkaisun jälkeen NIKKOR-perintö on saanut vuosien mittaan lukuisia jatkajia. Tämän lisäksi Nikon on jatkuvasti laajentanut vaihto-objektiivivalikoimaansa edistykselliseen Nikon 1 -kameraan, jonka ensimmäinen malli julkaistiin lokakuussa 2011. Nyt objektiivien kokonaistuotanto on kohonnut jo 85 miljoonaan.

Nikon on laajentanut tasaisesti NIKKOR-valikoimaa, jonka objektiivit sisältävät edistyksellistä, vuosien varrella jalostettua optista tekniikkaa.

Elokuussa 2013 Nikon julkaisi AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR -objektiivin, tehokkaan, noin 7,8-kertaisella zoomauksella varustetun normaalin zoom-objektiivin, jonka kuvakulmavalikoima on laaja ja joka on yhteensopiva Nikonin DX-koon digitaalisten järjestelmäkameroiden kanssa.

Lokakuussa 2013 Nikon toi markkinoille FX-koon digitaalisille järjestelmäkameroille tarkoitetun nopean AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G -objektiivin, joka tuo luovaan valokuvaukseen uusia ulottuvuuksia. AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G on ollut julkaisustaan lähtien hyvin suosittu, koska se pystyy minimoimaan pistemäisten valonlähteiden aiheuttaman sagittaalisen komaheijastuksen*2 ja toistamaan tällaiset valonlähteet koko kuva-alalla tarkkoina pisteinä ilman vääristymää tai varjostumia myös suurinta aukkoa käytettäessä.

*2 Ilmiö, joka saa pistemäisten valonlähteiden reunat yömaisemissa ja vastaavissa olosuhteissa vääristymään niin, että ne muistuttavat lentävän linnun levitettyjä siipiä.

Syyskuussa 2013 Nikon esitteli maailman ensimmäisen*3 vesitiiviin ja kestävän objektiivin, 1 NIKKOR AW 11–27.5mm f/3.5-5.6 -objektiivin (sisältyy vesitiiviiseen Nikon 1 AW1 -zoom-objektiivipakettiin), sekä 1 NIKKOR AW 10mm f/2.8 -objektiivin ja vaihdettavalla objektiivilla varustetun edistyksellisen Nikon 1 AW1 -kameran. Tällä hetkellä 1 NIKKOR -valikoimaan kuuluu 11 objektiivia, mutta jatkossa Nikon laajentaa ja monipuolistaa sitä entisestään.

*3 Koskee vaihdettavalla objektiivilla varustettuihin digitaalikameroihin 9.9.2013 saatavilla olleita objektiiveja. Väite perustuu Nikonin tekemään selvitykseen.

Syyskuussa 2013 Nikon otti käyttöön uuden OPTIA (Optical Performance and Total Image Analyzer) -laitteen, joka pystyy mittaamaan kameroiden vaihdettavien objektiivien kaikki aberraatiolajit. Samalla otettiin käyttöön mittalaitetta varten suunniteltu kuvasimulaattori. OPTIA ja kuvasimulaattori takaavat entistä paremman erotuskyvyn hallinnan ja mahdollistavat lisäksi sellaisten objektiivien kehittämisen, joissa yksittäisten linssien ominaisuuksia voidaan hallita. Tästä kyvystä NIKKOR-objektiivit ovatkin aina saaneet tunnustusta.

NIKKOR-tuotemerkki
NIKKOR on Nikonin valokuvausobjektiivien tuotemerkki. NIKKOR-nimi juontuu siitä, että sanaan ”Nikko” lisättiin r-kirjain. R-kirjaimen lisääminen oli valokuvausobjektiivien nimeämisessä tavallista silloin, kun nimi otettiin käyttöön. ”Nikko” taas on latinalaistettu lyhenne yrityksen perustamisajankohdan mukaisesta nimestä Nippon Kogaku K.K.

Nikonin omia tiukkoja laatuvaatimuksia sovelletaan koko prosessiin: suunnittelun ja kehitystyön alkuaskelista aina lopulliseen tuoteversioon, jonka tulee vastata käyttäjän tarpeisiin. Samat vaatimukset pätevät myös tuotantojärjestelmään ja tarkastuksiin, joilla varmistetaan NIKKOR-objektiivien huippulaatu.

Nikonin vaihdettavalla objektiivilla varustettujen kameroiden nykyisessä objektiivivalikoimassa on yli 80 objektiivityyppiä: superlaajakulmia, superteleobjektiiveja, kalansilmäobjektiiveja, zoom-objektiiveja, mikro-objektiiveja sekä PC-E-objektiiveja, jotka tukevat useita erilaisia käyttötapoja, ja lisäksi vaihdettavalla objektiivilla varustettuihin edistyksellisiin kameroihin tarkoitettuja 1 NIKKOR -objektiiveja.

Nikon juhli vuonna 2013 NIKKOR-objektiivien 80-vuotispäivää useilla erilaisilla tapahtumilla, joilla korostettiin NIKKOR-objektiivien etuja. Yksi juhlavuoden tempauksista oli Eyes of Nikon – tunnettujen valokuvaajien kuvakokoelma.

Myös tulevaisuudessa Nikon kehittää ja tuo markkinoille huippulaadukkaita tuotteita, jotka vetoavat käyttäjiin kaikkialla maailmassa.

Lisätietoja:

Markkinointi
Tiina Ahteela
tiina.ahteela@nikon.fi

Tuotetiedot
Jyrki Tuppurainen
jyrki.tuppurainen@nikon.fi

Lisätietoja Nikonin palkituista tuotteista on osoitteessa www.europe-nikon.com