Nikon julistaa 2015 Nikon European Film Festival -kilpailun alkaneeksi

Helsinki, Suomi, 29. syyskuuta 2015:  Verkon kautta otetaan vastaan lyhytelokuvia nyt toista kertaa järjestettävään kilpailuun, jota tukevat independent-elokuvia edustava Raindance-järjestö ja Asif Kapadia.

Nikon julkistaa tänään toisen Nikon European Film Festival -kilpailun alkaneeksi yhteistyössä Raindancen sekä tänä vuonna tuomariston puheenjohtajana toimivan ohjaaja Asif Kapadian kanssa. Kilpailu haastaa sekä harrastajat että ammattilaiset luomaan enintään 140 sekunnin mittaisen lyhytelokuvan, jonka aiheena on ”Jokapäiväisiä hetkiä”. Elokuvia voi lähettää verkon kautta 13.10.2015–15.1.2016.

Toista kertaa järjestettävä Nikon European Film Festival laajentaa viimevuotista ”Erilainen näkökulma” -teemaansa ja haluaa vastaanottaa elokuvantekijöiltä videoita, joissa jokin jokapäiväinen hetki muuttuu omaperäiseksi, vaikuttavaksi tarinaksi. Haasteena on jonkin jokapäiväisen asian näkeminen uusin silmin ja sen esittäminen tuoreella tavalla. Palkinnoista kilpailevissa elokuvissa jokin arjen taianomainen tai sitten aivan tavallinen hetki muuttuu valkokankaalla ikimuistoiseksi.

Kilpailussa käytetään edellisen vuoden palkintosarjoja, kuten Best Narrative, jossa palkitaan parhaiten kerrottu tarina ainutlaatuisesta näkökulmasta, sekä Technical Excellence, jossa palkinto myönnetään luovimmasta laitteiden käytöstä. Grand Prix -palkinto, jonka viime vuonna ohjaaja Jagjeet Singh voitti videostaan Voiceless – Stop the Bullies, annetaan videolle, joka on ainutlaatuinen molemmilla alueilla. Palkinnot jaetaan myös Best Student Entry- ja People’s Choice -elokuvista, joista jälkimmäinen perustuu Nikon Film Festival -alustan kävijöiden tykkäyksiin ja jakoihin.

Voittajat valitsee asiantunteva tuomaristo, jonka puheenjohtaja on Asif Kapadia – palkittu elokuvantekijä hiljattain valmistuneen arvostetun dokumenttielokuvan Amy (2015) ja BAFTA-voittajan Senna (2010) takana. Kapadia on myös kirjoittanut ja ohjannut lukuisia lyhytelokuvia, joita ovat muun muassa The Sheep Thief (1997), joka voitti toisen palkinnon Cannesin elokuvajuhlien Cinéfondation-kilpailussa. Myös kansainvälisesti tunnettu valokuvaaja ja elokuvantekijä Pieter ten Hoopen kuuluu tämänvuotiseen tuomaristoon Asifin lisäksi.

Nikon Europen Dirk Jasper (Manager, Professional Products) sanoo: ”Meistä on upeaa, että voimme taas järjestää Nikon European Film Festival -kilpailun ja antaa eurooppalaisille elokuvantekijöille mahdollisuuden esitellä luovia näkemyksiään. Kilpailuun lähetettiin viime vuonna satoja hienoja elokuvia, ja niiden korkea laatu teki meihin suuren vaikutuksen. Nyt odotamme innoissamme osallistujien vastauksia ”Jokapäiväisiä hetkiä” -teemaan. Uskomme, että se avaa aivan uusia mahdollisuuksia ja haastaa osallistujat kertomaan ainutlaatuisia tarinoita päivittäisistä tapahtumista, jotka jäävät helposti huomaamatta.”

Asif Kapadia, Nikon European Film Festival -kilpailun tuomariston puheenjohtaja, totesi seuraavaa: ”Tähän projektiin on jännittävä osallistua nyt, kun moderni teknologia auttaa yhä useampia ihmisiä saavuttamaan elokuvantekoon liittyviä tavoitteitaan. Tällaisilla kilpailuilla on myös tärkeä asema nousevien kykyjen löytämisessä ja heidän tunnetuksi tekemisessä. Aloitin lyhytelokuvien tekemisellä ja jatkan niiden tekemistä pitkien elokuvien välillä, sillä niiden myötä on hyvä testata uusia ideoita ja teknologioita ja työskennellä uusien yhteistyökumppaneiden kanssa. Tuomariston puheenjohtajana olen erityisen kiinnostunut näkemään, miten osallistujat saavat itsensä erottumaan joukosta ja pystyvät esittelemään tavoitteitaan ja teknisiä kykyjään 140 sekunnin aikana.”

Raindance, joka on independent-elokuvan ääni ja Nikon European Film Festival -kilpailun kumppani jo toista kertaa, tuo kisaan jälleen oman laajan asiantuntemuksensa ja kokemuksensa. Elokuvatuottaja ja Raindance-elokuvajuhlien perustaja Elliot Grove luonnehtii: ”Tämänvuotinen teema ”Jokapäiväisiä hetkiä” vaatii havaintokykyä, joka on ominaista taitaville tarinankertojille ja elokuvantekijöille. Kun katsoo tarpeeksi tarkkaan, voi huomata tavallisissa asioissa taikaa. Teema on tarkoituksella pelkistetty ja yksinkertainen, ja sen tarkoitus on rohkaista osallistujia luomaan omia tarinoita omalla tyylillä. Minusta suunnitelma on loistava ja odotan innolla uutta yhteistyötä Nikonin kanssa, sillä Nikon on yritys, joka aktiivisesti kannustaa elokuvantekijöitä tekemään hienoja elokuvia ja jolla on historiallisesti pitkä perinne kuvauksessa.”

Sarjat ja palkinnot

Tuomareiden valitsema Grand Prix -palkinnon voittaja saa Nikon D810 -kameran ja pääsee toukokuussa 2016 viikon mittaiselle verkostoitumismatkalle (sisältäen kaikki kulut) Cannesin elokuvajuhlille Raindancen erikoisvieraana. Alasarjojen ”Best Narrative” ja ”Technical Excellence” voittajat saavat Nikon D750 -paketin ja 3 000 euron rahapalkinnon. ”Best Student Entry” -alasarjan voittaja saa Nikon D750 -paketin ja 2 000 euron rahapalkinnon. ”People’s Choice” -palkinnon voittaja saa Nikon D750 -paketin tulevia projektejaan varten.

Osallistumisvaatimukset

• Kaikkien osallistujien on rekisteröidyttävä videon lataamista varten
  • Videon kielen on oltava englanti, tai siinä on oltava englanninkielinen tekstitys
  • Video voi olla enintään 140 sekunnin ja vähintään 30 sekunnin mittainen
  • Kaikki videot on kuvattava HD-muodossa
  • Yksi video osallistujaa kohden
  • Videolla on voitu osallistua muihin kilpailuihin, mutta se ei ole selviytynyt voittajaksi
  • Kilpailu on avoin kaikenikäisille; alle 16-vuotiaiden on pyydettäessä toimitettava kirjallinen suostumus
  • Osallistuvan videon voi kuvata millä tahansa laitteella
  • Kaikki voittajat allekirjoittavat käyttöoikeussopimuksen
  • Kaikkien osallistujien on noudatettava sisältörajoituksia koskevia ehtoja (esim. seksuaaliset kohtaukset, väkivalta, tuotemerkit, rikollisuus jne.)
  • Voidakseen osallistua kilpailuun osallistujien täytyy asua jollakin seuraavista alueista: Euroopan yhteisö, Euroopan talousalue, Albania, Andorra, Armenia, Bosnia-Hertsegovina, Israel, Kazakstan, Kirgisia, Makedonia, Moldova, Monaco, Montenegro, San Marino, Serbia, Sveitsi, Turkki, Turkmenistan, Ukraina, Uzbekistan, Valko-Venäjä, Vatikaanivaltio tai Venäjä

Lisätietoja saa osoitteesta https://www.nikonfilmfestival.com/

Vuoden 2014 Nikon European Film Festival -voittajat

• Grand PrixVoiceless – Stop the Bullies, tekijä Jagjeet Singh, Iso-Britannia