Nikon julkistaa helposti mukana kulkevan yhdysrakenteisella LED-valaisimella varustetun SB-500-salamalaitteen

Helsinki, 12. syyskuuta 2014: Nikon julkistaa tänään ensimmäisen yhdysrakenteisella LED-valaisimella varustetun salamalaitteensa, SB-500:n. Helposti mukana kuljetettava SB-500 on erinomainen lisävaruste niin valokuvaajille kuin videokuvaajille, koska sillä on erittäin helppo säätää valon laatua ja suuntaa. Tämä on ensimmäinen Nikonin salamalaite, jossa on tehokas, yhdysrakenteinen LED-valaisin laitteen etuosassa. Se on älykäs valinta silloin, kun halutaan joustavuutta videokuvaukseen mutta ei haluta kuljettaa mukana ylimääräisiä valaistustarvikkeita.

Nikonin DSLR-kameroiden ja tiettyjen COOLPIX-kameroiden sekä Nikonin luovan valaistusjärjestelmän kanssa yhteensopivalla SB-500:lla voi myös ohjata langattomasti useita salamalaitteita. Salamalaitteen välähdyspää ja LED-valaisin kattavat laajan 24 mm:n kuvakulman FX-koossa. Salamalaitetta on helppo käyttää laitteen takana olevilla painikkeilla.

”Valokuvauslaitteet ovat muuttuneet merkittävästi viime vuosina. Tavallisiin kameroihin on alkanut tulla tehokkaiden videokameroiden ominaisuuksia. Haluamme tarjota asiakkaillemme lisävarusteita videokuvaukseen. SB-500 on pienikokoinen, edullinen ja helppokäyttöinen valaisin, joka sopii videokuvaukseen mutta jonka käytettävyydestä valokuvauksessa ei kuitenkaan ole tingitty. Se on erittäin monipuolinen tuote, jonka käyttö on myös hauskaa. Se on erinomainen työkalu ammattimaisten valokuvien tai videoiden luontiin”, sanoo Zurab Kiknadze, Product Manager, Lenses, Accessories & Software, Nikon Europe.

Yhdysrakenteinen LED-valaisin

Koska SB-500:n etuosassa on tehokas (100 lx) LED-valaisin, SB-500 on kätevä salamalaite lisävaloa tarvitseville videokuvaajille ja valokuvaajille. Se sopii erinomaisesti videoiden kuvaamiseen hämärässä valaistuksessa. Se on myös erittäin kätevä lähikuvia otettaessa. Kun salamalaitetta käytetään yhteensopivassa kamerassa, LED-valaisimen väritiedot siirtyvät kameraan yhdessä salamatietojen kanssa. Värilämpötilan säädön keskusarvo on 5 400 K, joten valo on luonnollisen väristä. Lisäksi LED-valaisimessa on yhdysrakenteinen hajotin, joka pehmentää kirkkaan valon ja tuottaa tasovaloa. Salamalaitteen takaosassa olevalla kytkimellä voi määrittää LED-valaisimen valaisemaan täydellä teholla. Jos halutaan pehmeämpää valoa, LED-valaisin voidaan säätää valaisemaan puolella teholla tai neljännesteholla. LED-valaisin valaisee kohdetta noin 60 minuuttia käytettäessä Ni-MH-akkuja ja noin 30 minuuttia käytettäessä alkali-mangaaniparistoja.

Luovia mahdollisuuksia

Välähdyspää kallistuu ylöspäin 90° ja kääntyy vaakasuunnassa 180°, joten valon voi suunnata juuri haluttuun kulmaan. Helppokäyttöisellä SB-500:lla myös salaman käyttöä vasta aloittelevat valokuvaajat voivat lisätä helposti tehoa päivänvalossa otettuihin kuviin, tallentaa kohteen yksityiskohdat myös voimakkaassa vastavalossa tai pehmentää valoa heijastamalla salamavalon katosta. Vaativammassa valaistuskäytössä SB-500:aa voidaan käyttää useiden erillisten salamalaitteiden isäntäsalamana (kun käytettävässä kamerassa on yhdysrakenteinen salaman ohjaintila). Salama välähtää 140 kertaa (tai useammin) yhdellä Ni-MH-akkujen latauksella ja vähintään 100 kertaa alkali–mangaaniparistoilla. Vähimmäislatausaika täydellä teholla on noin 3,5 sekuntia Ni-MH-akuilla ja noin 4 sekuntia alkali–mangaaniparistoilla.

Helppous valttina

SB-500:ssa yhdistyy erinomainen ergonomia salamalaitteen takana olevien painikkeiden helppokäyttöisyyteen. Lisätoiminnot ja salamatila voidaan määrittää kameran valikossa, joka aktivoituu automaattisesti, kun SB-500 kiinnitetään kameraan. Laiteohjelma voidaan päivittää kameran kautta, ja salamalaitteeseen tarvitaan vain kaksi AA-kokoista akkua tai paristoa.

SB-500:n mukana toimitetaan pehmeä laukku SS-DC2 ja salamalaitteen jalusta AS-23. Tuotteen suositushinta on 269€ (sis. alv) ja sen myynti alkaa 25. syyskuuta 2014.

Yhteystiedot:

Markkinointi Tiina Ahteela 0400 729 349 tiina.ahteela@nikon.fi Tuotetiedot Jyrki Tuppurainen 050 577 2676 jyrki.tuppurainen@nikon.fi

Lisätietoja Nikonin palkituista tuotteista on osoitteessa www.europe-nikon.com

Nikon perustettiin Japanissa vuonna 1917 ja se on maailman johtava digitaalisen optiikan ja tarkkuusoptiikan valmistaja. Nikon tunnetaan nykyään ympäri maailmaa digitaalisista järjestelmäkameroistaan, vaihdettavista NIKKOR-objektiiveistaan ja COOLPIX-kompaktikameroistaan. Nikon on ainoa iso optiikan valmistaja, joka vieläkin valmistaa lasinsa kokonaan itse pystyäkseen hienosäätämään objektiivin ominaisuudet ja maksimoimaan laadun ja suorituskyvyn. Nikon on myös ainoa valmistaja, joka on pysynyt alkuperäisessä objektiivisuunnittelussaan yli 50 vuotta. Muita Nikonin tuoteryhmiä ovat mm. kiikarit, etäisyysmittarit ym. mittausinstrumentit, skannerit, mikroskoopit ja puolijohdekomponentit. Nikon Corporation on listattu Tokion pörssiin. www.europe-nikon.com