Pohjoismaalaiset tekivät verkko-ostoksia runsaalla 17 miljardilla eurolla vuonna 2015

Pohjoismaiset kuluttajat ostivat verkkokauppojen tuotteita 17,1 miljardin euron arvosta vuoden 2015 aikana. Verkko-ostokset ulkomaisilta sivustoilta nousivat neljään miljardiin euroon vuoden aikana.

Verkkokauppa Pohjoismaissa 2016 -raportti kertoo, että pohjoismaalaisista 40 prosenttia osti viime vuonna tuotteita ulkomaisilta sivustoilta. Ulkomailta verkko-ostoksia tehneiden osuus on suurin Norjassa (50 %) ja toiseksi suurin Suomessa (49 %).

Vuonna 2015 puolet kaikista suomalaisista ostivat tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista yhteenlaskettuna lähes yhdellä miljardilla eurolla. Yleisimmin tuotteita ostettiin Saksasta (31 %), Isosta-Britanniasta (27 %) ja Kiinasta (20 %), mutta myös Ruotsi (19 %) ja Yhdysvallat (15 %) ovat yleisiä verkkokauppamaita.

– Suomalaiset kuluttajat etsivät verkkokaupoista halvempia hintoja ja laajempaa valikoimaa. Tämän vuoksi ulkomaille suuntautuvat verkko-ostokset ovat Suomessa yleisiä, kertoo Jouni Lamberg, PostNord Suomen Sales, Marketing & eCommerce -johtaja.

Norjalaiset kuluttajat tekevät verkko-ostoksia ulkomaisilla sivustoilla samassa laajuudessa: osuus on 50 prosenttia. Muissa Pohjoismaissa kuluttajat ostavat vähemmän ulkomailta. Tanskassa osuus oli 36 prosenttia ja Ruotsissa 32 prosenttia.

Pohjoismaisten verkkokaupan kuluttajien välillä on paljon yhtäläisyyksiä, mutta on myös kansallisia eroja. Suomalaiset kuluttajat ovat toimitusaikojen suhteen kärsivällisimpiä ja haluavat mieluiten noutaa lähetyksensä pakettipisteestä. Tanskalaiset esimerkiksi asettavat korkeita vaatimuksia nopeille toimitusajoille ja arvostavat mahdollisuutta saada lähetys työpaikalle, pakettilokeroon tai päiväsaikaan kotiin. Ruotsalaiset ja norjalaiset haluavat mieluiten saada paketin omaan postilaatikkoon tai noutaa sen pakettipisteestä.

– Toimivien ja joustavien toimitusten ansiosta verkkokaupoista halutaan ostaa yhä useammin.  Vastaanottajat haluavat tietää, miten ja milloin tuotteet toimitetaan. Lisäksi on yhä yleisempää, että vastaanottaja haluaa jopa mahdollisuuden vaihtaa toimitusosoitetta ja -aikaa tilauksen jälkeen. Yksilöllisesti mukautetut toimitukset ovat yhä tärkeämpi kilpailuetu, toteaa Lamberg.

Kuluttajien tavat tehdä verkko-ostoksia eroavat myös Pohjoismaiden kesken.  Suomessa mobiililaitteilla tehtyjen verkko-ostosten osuus on olennaisesti pienempi (tabletit 15 % ja älypuhelimet 12 %) kuin muissa Pohjoismaissa. Tanskassa ja Norjassa neljäsosa kuluttajista tekee ostoksia tabletilla. Ruotsissa yksi viidestä kuluttajasta tekee ostoksia älypuhelimella.

Tietoa tutkimuksesta

Raportti perustuu verkossa tehtyihin haastatteluihin, jotka TNS Sifo toteutti vuoden 2015 jokaisena vuosineljänneksenä. Verkkohaastatteluun valittiin kutakin maata edustava joukko 18–79-vuotiaita yksityishenkilöitä Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Suomesta.

Koko raportti on ladattavissa 16.3. täältä.

Lisätietoja raportista:
Jouni Lamberg
Vice President, Sales, Marketing & eCommerce
PostNord Oy
jouni.lamberg@postnord.com

Ulkomaisista verkkokaupoista ostavien osuus (keskiarvo Q1-Q4)

Oletko kolmen viime kuukauden aikana ostanut jotain ulkomaisista verkkokaupoista? Tässä tarkoitetaan verkkokauppoja, joiden kotipaikan tiedät olevan kotimaan ulkopuolella ja/tai joiden toimitusten tiedät tulevan muualta kuin kotimaasta. (Kyllä-vastausten osuus.)

Tutkimusjoukko: verkko-ostoksia vuosineljänneksen aikana tehneet        Ruotsi         Tanska       Norja       Suomi      Pohjoismaat
Kyllä             32 %          36 %      50 %     49%            40%             -

Ulkomaisista verkkokaupoista tehtyjen ostosten kokonaisarvo (Q1–Q4 yhteensä)

Laskettu eri maiden osallistujien keskimääräisestä vastauksesta kysymykseen ”Kuinka suurella summalla arvioit ostaneesi tuotteita ulkomaalaisista verkkokaupoista kolmen viime kuukauden aikana? Tässä tarkoitetaan verkkokauppoja, joiden kotipaikan tiedät olevan kotimaan ulkopuolella ja/tai joiden toimitusten tiedät tulevan muualta kuin kotimaasta.”

Tutkimusjoukko: verkko-ostoksia ulkomailta vuosineljänneksen aikana tehneet     Ruotsi Tanska Norja Suomi Pohjoismaat
Kansallinen valuutta, yhteensä 12 000 MSEK      6 029 MDKK       11 406 MNOK       861 MEUR           -
Yhteensä, MEUR 1 270 MEUR 808 MEUR 1 287 MEUR 861 MEUR 4 226 MEUR

Suosituimmat maat, joista pohjoismaalaiset tekevät verkko-ostoksia (keskiarvo Q1–Q4)

Minkä maalaisista ulkomaisista verkkokaupoista olet ostanut tuotteita kolmen viime kuukauden aikana? Ulkomaalla tarkoitetaan maata, jonka koet olevan verkkokaupan kotipaikka. (Useampi vastaus mahdollinen.)

Tutkimusjoukko: verkko-ostoksia ulkomailta vuosineljänneksen aikana tehneet      Ruotsi     Tanska     Norja     Suomi     Pohjoismaat
Iso-Britannia 34 % 46 % 38 % 27 % 36 %
USA 24 % 18 % 36 % 15 % 23 %
Saksa 27 % 30 % 13 % 31 % 25 %
Kiina 24 % 18 % 31 % 20 % 23 %
Ruotsi - 13 % 20 % 19 % 17 %*
Tanska 7 % - 13 % 3 % 7 %*
Norja 2 % 1 % - 2 % 2 %*
Suomi 1 % 0 % 0 % - 1 %*

* Painotetuissa keskiarvoissa luetaan pois kyseinen maa. Ne myös heijastavat muiden Pohjoismaiden kuluttajien osuutta.

Mobiililaitteilla internetistä ostaneiden osuus (keskiarvo Q1, Q2, Q4)

Millä laitteilla olet ostanut tavaraa internetistä kolmen viime kuukauden aikana? (Useampi vastaus mahdollinen.)

Tutkimusjoukko: verkko-ostoksia vuosineljänneksen aikana tehneet Ruotsi     Tanska     Norja     Suomi    Pohjoismaat
Matkapuhelin 21 % 12 % 16 % 12 % 16 %
Tabletti 21 % 25 % 24 % 15 % 21 %

Toimitusaikaa koskevat odotukset (Q1)

Mitä odotuksia sinulla on toimitusajasta tilatessasi tuotteita internetistä? Kuinka monta arkipäivää tuotteen toimittaminen saa enintään kestää?

Tutkimusjoukko: verkko-ostoksia vuosineljänneksen aikana tehneet     Ruotsi     Tanska     Norja     Suomi     Pohjoismaat
Yhden arkipäivän 1 % 2 % 1 % 1 % 1 %
Kaksi arkipäivää 12 % 21 % 7 % 6 % 12 %
Kolme arkipäivää 32 % 36 % 26 % 20 % 29 %
Neljä arkipäivää 13 % 12 % 19 % 15 % 14 %
Viisi arkipäivää 27 % 14 % 25 % 32 % 25 %
Kuusi arkipäivää tai enemmän 8 % 6 % 13 % 19 % 11 %
Epävarma, en tiedä 7 % 8 % 10 % 8 % 8 %
Päivien keskimäärä 3,9 3,4 4,1 4,4 3,9

Suosituimmat toimitustavat (Q1)

Kun olet ostanut tuotteen internetistä ja voit valita itse, miten se toimitetaan, millaisen toimituksen valitset mieluiten?

Tutkimusjoukko: verkko-ostoksia vuosineljänneksen aikana tehneet Ruotsi    Tanska     Norja     Suomi      Pohjoismaat
Haluan, että se toimitetaan työpaikalleni 2 % 9 % 4 % 1 % 4 %
Haluan, että se toimitetaan kotiin minulle sopivaan aikaan illalla, vaikka se maksaisi enemmän     3 % 4 % 4 % 3 % 3 %
Haluan, että se toimitetaan minulle kotiin päiväsaikaan 10 % 19 % 8 % 11 % 12 %
Haluan hakea sen itse fyysisestä myymälästä tai varastosta 1 % 1 % 2 % 3 % 2 %
Haluan hakea sen itse noutopisteestä 48 % 20 % 52 % 48 % 43 %
Haluan, että postinkantaja tuo sen postilaatikkooni 31 % 9 % 25 % 14 % 21 %
Haluan noutaa sen itse vuorokauden ympäri auki olevasta pakettiautomaatista 2 % 15 % 2 % 13 % 7 %
Haluan, että se toimitetaan kotiosoitteeseeni, esimerkiksi autokatokseen - 18 % - - -
Epävarma, en tiedä 3 % 4 % 4 % 6 % 4 %

Me toimitamme! PostNord on johtava Pohjoismaihin, Pohjoismaista ja Pohjoismaissa tarjottavien viestintä- ja logistiikkaratkaisujen toimittaja. Varmistamme myös postipalvelut yksityishenkilöille ja yrityksille Ruotsissa ja Tanskassa. Asiantuntemuksemme ja vahvan jakeluverkostomme avulla luomme edellytykset tulevaisuuden viestinnälle, verkkokaupalle, jakelulle ja logistiikalle Pohjoismaissa. Vuonna 2015 konsernin liikevaihto oli noin 4,5 miljardia euroa ja sillä oli 35 000 työntekijää. Konsernin emoyhtiö on ruotsalainen julkinen yhtiö, ja sen pääkonttori sijaitsee Solnassa. Vieraile sivuillamme osoitteessa postnord.fi.