Pohjoismaista verkkokauppaa 33 miljardilla kruunulla vuoden toisella neljänneksellä

Vuoden toisella neljänneksellä seitsemän kymmenestä pohjoismaalaisesta teki verkko-ostoksia, joiden yhteisarvo oli noin 33 miljardia Ruotsin kruunua.  Verkkokaupan voimakas kehitys näkyy myös pakettimäärissä. PostNordin verkkokauppaan liittyvien B2C-pakettien määrä lisääntyi 12 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä.

PostNordin raportista Verkkokauppa Pohjoismaissa – vuoden 2014 toinen neljännes käy ilmi, että verkkokauppa on voimissaan koko Pohjolassa: aktiivisimpia verkkoasiakkaita olivat norjalaiset, joista 71 prosenttia osti edellisen vuosineljänneksen aikana jotain verkosta. Suomessa verkko-ostoksia tehneiden osuus oli Pohjoismaista pienin, ja heitä oli vain 59 prosenttia väestöstä. Ruotsissa ja Tanskassa 70 prosenttia väestöstä teki verkko-ostoksia.

Samaan aikaan verkko-ostoksia tehdään paljon Pohjoismaiden ulkopuolelta. Suomalaiset verkkoasiakkaat tekivät eniten verkko-ostoksia ulkomaisissa verkkokaupoissa edellisellä vuosineljänneksellä. Suomalaisten kuluttajien verkko-ostosten kokonaisarvosta 43 prosenttia meni ulkomaisiin verkkokauppoihin. Vastaavat osuudet olivat Ruotsissa 23, Tanskassa 26 ja Norjassa 32 prosenttia.

– Ulkomaisista verkkokaupoista ostoksia tehneiden kuluttajien osuus lisääntyi hieman kuluneen neljänneksen aikana. Entistä useampi kansallinen verkkokauppa panostaa toimintansa laajentamiseen muihin Pohjoismaihin samalla, kun muut Pohjoismaiden ulkopuoliset toimijat laajentavat toimintaansa niin ikään Pohjoismaiden markkinoille. Se tarkoittaa sitä, että kuluttajilla on helposti saatavilla laajempi tarjonta edullisemmin hinnoin, mikä puolestaan edistää verkkokaupan kasvua, PostNordin myyntijohtaja Kimmo Hyttinen sanoo.

Puolet kaikista verkkokauppa-asiakkaista pitää tärkeänä tai erittäin tärkeänä mahdollisuutta valita itse logistiikkatoimija, ja seitsemän kymmenestä pitää tärkeänä tai erittäin tärkeänä mahdollisuutta valita itse toimitustapa.

Vastatakseen verkkoasiakkaiden toiveeseen valita itse toimitustapa PostNord kokeilee pakettiautomaatteja pohjoismaisissa pääkaupungeissa Tukholmassa, Oslossa ja Helsingissä. Tanskassa PostNordilla on jo entuudestaan käytössä pakettiautomaatteja.

– Pakettiautomaattien myötä pakettien noutaminen käy entistä helpommin ja joustavammin, minkä tiedämme olevan verkkokauppa-asiakkaiden mieleen. Syksyllä kokeilemme pakettiautomaatteja verkkokauppa-asiakkaidemme kanssa parissa valitussa kauppakeskuksessa Helsingin alueella, Kimmo Hyttinen sanoo.

Yhteenveto Verkkokauppa Pohjoismaissa – vuoden 2014 toinen neljännes -raportista:

• Pohjoismaisten asiakkaiden verkkokaupan kokonaisarvo oli vuoden 2014 toisella neljänneksellä noin 33 miljardia Ruotsin kruunua.
  • Tästä summasta on kuluttajien oman arvion mukaan käytetty noin 9,6 miljardia Ruotsin kruunua ulkomaisista verkkokaupoista tehtyihin ostoksiin.
  • Pohjoismaisista verkkokauppa-asiakkaista 44 prosenttia ilmoitti ostaneensa tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista.
  • Kun pohjoismaiset kuluttajat ostavat tuotteita ulkomaisista verkkokaupoista, Iso-Britannia on heille mieluisin valinta.
  • Vaatteet/kengät, kirjat/mediatuotteet, viihde-elektroniikka sekä kosmetiikka, ihon- ja hiustenhoitotuotteet ovat ne neljä tuotekategoriaa, joita pohjoismaiset verkkokaupan asiakkaat hankkivat eniten vuoden toisen neljänneksen aikana.
  • Pohjoismaisista verkkoasiakkaista 43 prosenttia teki verkko-ostoksia sivustolta, josta heillä oli aiempaa kokemusta.
  • Pohjoismaisten verkkoasiakkaiden mielestä verkkokaupan/sivuston tärkeimpiä ominaisuuksia ovat selvästi ilmoitettu tuotteen kokonaishinta ja hyvät ja selvästi ilmoitetut tuotetiedot.
  • Kaikista verkkokauppa-asiakkaista 47 prosenttia pitää tärkeänä tai erittäin tärkeänä mahdollisuutta valita itse logistiikkatoimija ja seitsemän kymmenestä pitää tärkeänä tai erittäin tärkeänä mahdollisuutta valita itse toimitustapa.

Verkkokauppa Pohjoismaissa Q2 2014
PostNord seuraa neljännesvuosittain verkkokaupan pohjoismaista kehitystä. Tutkimus perustuu kuluttajien arvioon siitä, miten paljon he ovat tehneet verkko-ostoksia. Verkkokauppa Pohjoismaissa -raportti julkaistaan neljännesvuosittain, ja sen tiedot perustuvat noin 4000 vastaajalle Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa tehtyihin kuluttajatutkimuksiin. Kuluttajatutkimus tehtiin heinäkuussa 2014.

Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä:

Kimmo Hyttinen, myyntijohtaja