• MSLGROUP Finland/

Sparbanksförbundets färska utvecklingsdirektör Harri Mattinen: ”Sparbankernas grunduppgift är mera aktuell än någonsin”

Juris kandidat Harri Mattinen började som Sparbanksförbundets utvecklingsdirektör den 1 april 2009. Till Mattinens ansvarsområde hör utvecklingen av Sparbanksgruppens produkt- och tjänstelösningar och den operativa koordineringen av partnerskapen. Mattinen är medlem i ledningsgruppen och fungerar vid behov också som ställföreträdare för verkställande direktör Pasi Kämäri.

Mattinen har tidigare jobbat på Nordea med utveckling av affärsverksamheten. Den nya arbetsutmaningen dök upp plötsligt. – Jag sökte egentligen inte jobb men möjligheten att vidareutveckla affärsverksamheten hos den som valts till Finlands bästa kundserviceföretag kändes så lockande att jag ville gripa chansen. – I utvecklingen av affärsverksamheten är det relativt lätt att kopiera olika produkter och tekniska tjänster men den genuina service som kunderna uppskattar kan inte kopieras så enkelt, motiverar Harri Mattinen. Målet är att främja samarbetet och enhetligheten En ny utgångspunkt för utvecklingen av bankaffärsverksamheten ger också Sparbankens organisationsstruktur och företagsform samt det mycket omfattande partnerskapsnätverket. – Av Sparbankernas resultat behöver man inte ge ägarna någon utdelning utan vinsterna placeras i att förbättra bankens tjänster, utveckla kundservicen och till gagn för bankernas verksamhetsområden bland annat genom att bevilja lån till lokala företag. I sitt nya jobb vill Mattinen främja Sparbanksgruppens allt starkare enhetlighet och samarbete. – Sparbanken är en av de fyra stora bankerna och gruppen består av 38 självständiga Sparbanker som i allmänhet känner det egna området och dess invånare mycket väl. Jag tror att det är möjligt att ytterligare förenhetliga de bästa metoderna i hela gruppen och därmed få fördelar som också våra kunder drar nytta av. Bankgruppens styrka ligger i att vi är experter på sparande och genuint lokala Mattinen anser att sparbankernas grunduppgift att främja sparande i dagens ekonomiska läge är mera aktuell än någonsin. – I dagens ekonomiska läge betonas Sparbankernas grunduppgift, att främja sparande ytterligare. För att vi ska fullgöra vår grunduppgift också i dag måste utvecklingen av affärsverksamheten leva i tiden och svara på kundernas behov. – Sparbankernas styrka är att våra banker är genuint lokala och nära kunderna. Sparbankerna känner i allmänhet väl den egna kundkretsens livssituation och behov. Det gör också att vi tillsammans med kunden kan hitta de lösningar och tjänster som passar just deras behov och utveckla dem vidare också på gruppnivån, summerar Mattinen.