Suomalaiset ovat jo nyt ostaneet joululahjoja verkkokaupasta 78 miljoonalla

Kaikkiaan 780 000 suomalaista on jo ostanut verkkokaupasta joululahjoja. Kun ostoksia on tehty keskimäärin 99 eurolla, nousee jo tehtyjen jouluostosten arvo noin 78 miljoonaan euroon. Luvut käyvät ilmi PostNord Logisticsin teettämästä kyselytutkimuksesta, jossa haastateltiin 1 214 suomalaista 24.–25.11.2013.

Verkkokaupan osuus jouluostoksista on vahvassa kasvussa. Marraskuun lopulla jo 20 prosenttia kyselyyn vastanneista oli ostanut joululahjoja verkkokaupasta.

”Yhä useammat haluavat tehdä joululahjaostoksensa kotona kaikessa rauhassa netissä olevista verkkokaupoista ja hakea ne kotia lähellä olevasta noutopisteestä. Olemme jo nyt toimittaneet ennätysmäärän joulupaketteja ja vasta lähestymme vuoden vilkkainta jaksoa”, PostNord Logisticsin myynti- ja markkinointijohtaja Kimmo Hyttinen sanoo.

PostNord Logisticsilla on Suomessa noin 700 pakettien noutopistettä Valintataloissa, Siwoissa ja Euromarketeissa sekä noin 400 Matkahuollon toimipisteissä. Pohjoismaissa noutopisteitä on yhteensä noin 4 200.

Tarjouksia odotettavissa kybermaanantaina

USA:n kiitospäivää seuraavat mustaperjantai ja kybermaanantai käynnistävät joulumyynnin toden teolla. Mustaperjantai alentaa hinnat monissa kivijalkakaupoissa ja kybermaanantai verkkokaupoissa. Vuosi sitten kybermaanantain joululahjamyynti nousi USA:ssa ennätykselliseen 1 465 miljardiin dollariin.

”On odotettavissa, että Suomessakin verkkokaupat laskevat monien joululahjatuotteidensa hintoja 24 tunniksi kybermaanantaina 2.12.”, Hyttinen arvioi.

Tutkimus toteutettiin 24.–25. marraskuuta 2013 TNS Sifon internet-paneelina, johon osallistui 1 214 suomalaista. Tulokset edustavat niitä noin 90 prosenttia suomalaisista, joilla on mahdollisuus käyttää internetiä.

Kyselyn keskeiset tulokset:

• 20 % on jo ostanut joululahjoja internetistä
  • 7 % on jo tehnyt kaikki aikomansa joululahjaostoksensa verkossa
  • Jo joululahjoja ostaneiden keskimääräinen ostosten hinta on 99 euroa
  • 24 % naisista ja 18 % miehistä on ostanut joululahjoja verkosta
  • Tähän mennessä useimmin ostetut artikkelit ovat vaatteet (30 %), kirjat (29 %), elokuvat (25 %), kosmetiikka (21 %) ja lelut (20%)

Lisätietoja:

PostNord Logistics Oy, Kimmo Hyttinen, myynti- ja markkinointijohtaja,

www.postnordlogistics.fi

PostNord-konserniin kuuluvat PostNord Logistics, Posten (Ruotsi), Post Danmark (Tanska) ja Strålfors. PostNord on johtava viestintä- ja logistiikkaratkaisujen toimittaja Pohjoismaissa sekä Pohjoismaiden ja muun maailman välillä. Suomessa DPD Finland Oy ja Posten Logistik SCM Oy toimivat nyt nimellä PostNord Logistics Oy.

PostNord Logistics on osa pohjoismaista PostNord-viestintä- ja logistiikkakonsernia, joka tarjoaa kuljetuksia ja varastoinnin kokonaisratkaisuja Pohjoismaissa, Pohjoismaista ja Pohjoismaihin.