The State of European Tech -raportti 2016: Tulevaisuus keksitään Euroopassa

Euroopasta tulee kasvavassa määrin merkittävää deep technology osaamista ja asiantuntijuutta tekoälystä virtuaali- ja jatkettuun todellisuuteen, robotteihin ja yhdistettyihin laitteisiin. Tänään julkaistun State of European Tech -raportin mukaan tämä kiinnittää niin alueen sijoittajien kuin suurten teknologiajättien, kuten Googlen, Facebookin ja Amazonin, huomion, jotka parhaillaan laajentavat suunnittelukeskuksiaan ympäri Eurooppaa kehittääkseen tärkeimpiä tuotteitaan ja palveluitaan.

Eurooppalainen globaali pääomasijoitusyhtiö Atomico ja teknologiatapahtuma Slushin järjestäjät ovat tuottaneet raportin, joka esittää eurooppalaisen teknologian kasvavan vaikutuksen ja menestyksen taustalla olevat kolme avaintrendiä:

• Deep tech kukoistaa ja monimuotoistuu Euroopassa. Vuosi 2016 vauhditti deep tech -yritysten fuusioita ja yrityskauppoja 88 miljardilla Yhdysvaltain dollarilla, kun yhdysvaltalaiset ja aasialaiset teknologiajätit hankkivat eurooppalaisia deep tech -yrityksiä osaksi heidän kasvavaa deep tech osaajajoukkoa.
  • Uusia teknologiahubeja nousee ympäri Eurooppaa myös muuallekin kuin Lontooseen, Berliiniin ja Tukholmaan. Raportin mukaan tulevina vuosina tulee pitää silmällä etenkin Münchenia, Zürichia, Lissabonia, Madridia ja Kööpenhaminaa. Pariisi tulee haastamaan Lontoon ja Berliinin pääomasijoitussopimusten määrässä ja koossa.
  • Perinteiset toimialat kokevat teknologiaherätystä. Kaksi kolmesta Euroopan suurimmista markkinoita johtavista yhtiöistä ovat tehneet suoria investointeja teknologiayrityksiin, kun yksi kolmasosa on ostanut teknologiayrityksen vuoden 2015 alun jälkeen.

Slush ja Atomico ovat tutkineet dataperusteisesti eurooppalaisen teknologian ekosysteemiä kaksi peräkkäistä vuotta. Tämän vuoden raportin datan lähteinä ovat LinkedIn, Meetup, Stack Overflow, Dealroom.co ja Lontoon Pörssi.

Teddie Wardi, Atomicon Principal, sanoo:

”Raportin tavoitteena on antaa hyödyllinen, luotettava ja läpinäkyvä dataan perustuva katselmus eurooppalaiseen teknologiaekosysteemiin. Liian usein vedetään johtopäätöksiä yksittäisen tiedon tai viimeisimmän kvartaalin pääomavirroista otetun yksittäisen luvun perusteella. Mielestämme on tärkeää tarkastella useita eri tekijöitä ajan kanssa ennen oletuksia.”

“The State of European Tech -raportti kattaa pääomavirrat viime vuosien ajalta ja yhdistää ne paikallisen osaamisen arviointiin, teknologiayhteisöjemme vahvuuteen ja exit-näkymään. Tänä vuonna yksi johtopäätös on paistanut lävitse. Deep tech kukoistaa läpi Euroopan, minkä tuloksena tulevaisuus keksitään täällä.”

Katsaus Suomeen

Raportti erittelee avaindataa maittain. Suomea koskeva data osoittaa:

Suomi kehittää deep tech -osaamistaan

• Helsingissä on yli 29 000 ammattikehittäjää (Lähde: Stack Overflow Insights)
  • Magic Lead, yhdysvaltalainen jatkettuun todellisuuteen erikoistunut yritys, avaa toimiston Suomeen tarkoituksenaan kiinnittää suomalaisia virtuaalitodellisuuden ja jatketun todellisuuden teknologiaosaajia. Nvidia on toinen esimerkki yhdysvaltalaisesta jätistä, joka on rakentanut tutkimus- ja kehityskeskuksen Helsinkiin.
  • Vuosina 2011-2016 on investoitu 137 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria suomalaisiin deep tech -yrityksiin. (Lähde: Dealroom.co)

Monimuotoisuus Suomessa on vahvaa

• Vuosina 2011-2016 Suomessa tehtiin yhteensä 48 peliteknologiakauppaa (Lähde: Dealroom.co)
  • Suomessa tehtiin myös 28 terveysteknologiakauppaa, 26 yritysohjelmistokauppaa ja 24 finanssiteknologiakauppaa. Tämä osoittaa, että Suomessa on yllättäviä vahvuuksia myös peliteknologian ulkopuolella. (Lähde: Dealroom.co)

Suomalaisten oikea asenne

• Yrittäminen on hyväksytty uravalinta Pohjoismaissa. 81% Slush/Atomicon kyselyyn Suomessa vastanneista kokee, että on kulttuurin puolesta hyväksyttyä olla yrittäjä Euroopassa.
  • Teknologiaan liittyvien Meetupien määrä Helsingissä on kasvanut 85% viime vuoden aikana. Tämä toimii indikaattorina terveestä ja vahvasta paikallisesta teknologiayhteisöstä.
  • 23% teknologiaan liittyvistä Meetupeista Suomessa oli naisten järjestämiä. Tämä on selkeästi korkeampi luku kuin Euroopan keskiarvo 17%.

Teddie Wardi lisää:

“Suomi jatkaa voimistumistaan ja on enemmän kuin vain pelihubi. Suomella on hallussaan lukuisia ammattikehittäjiä ja teknologia on yhä useammin uravalinta opintojen jälkeen, joten jatkumo on vahva. Se, että Magic Leap aikoo kehittää jatketun ja virtuaalitodellisuuden osaamistaan Helsingissä, tulee olemaan tärkeä kannustin uusien deep tech -yritysten perustamiselle Suomessa.”

Toimittajalle

1. The State of European Tech: 2016 edition julkaisun löydät
www.atomico.com/InventedHere.

2. Raportin tilasi yhdessä Slush ja Atomico ja se julkaistiin Slush 2016 -tapahtumassa Helsingissä.

3. Raportin tavoitteena on olla hyödyllinen, luotettava ja läpinäkyvä dataan perustuva katselmus Eurooppalaiseen teknologiaekosysteemiin. Datakumppaneita olivat Dealroom, the European Startup Initiative, LinkedIn, the London Stock Exchange Group, Meetup, Priori Data, Quid, Signal, SimilarWeb, Stack Overflow Insights ja Teleport.

4. Slush ja Atomico toteuttivat myös kyselyn täydentääkseen dataa laadullisella analyysilla. Kysely toteutettiin syys-lokakuussa 2016 keräten yli 1500 vastaajaa.

5. Lisäksi Slush ja Atomico haastattelivat lukuisia johtavia tahoja Euroopan teknologiaekosysteemistä sijoittajista perustajiin ja kehittäjistä yhteisöjohtajiin dokumentoidakseen näkökulmia sellaisilta henkilöiltä, jotka työskentelevät eurooppalaisen teknologian parissa päivittäin. Löydät heidän lainauksiaan raportista.

Lisätiedot: Bryce Keane, Atomico - bkeane@atomico.com